شیر چشمی و آگاهی‌های لازم

گروه راندماکس مگ

گروه راندماکس مگ

شیرچشمی و مزایای آن:

 

 

شیرچشمی یکی از مدرن‌ترین و به‌روزترین تجهیزات ساختمانی است. پیشرفت تکنولوژی در این زمینه به تجربه‌ی بهتر و بی‌دغدغه‌تر کاربرها از شیرهای روشویی کمک کرده و کم کم سلیقه مردم را از شیرهای کلاسیک و اهرمی به سمت شیرهای چشمی سوق داده است. از اصلی‌ترین دلایل این موضوع این بوده که این‌گونه شیرها بدون هیچ گونه تماسی با محیط یا شیر می‌توانند بهترین تجربه از شستن دست را به مردم (کاربران) ارائه دهند، چرا که صرفا با قرارگرفتن دست در دامنه حساسیت سنسور شیر چشمی، آب جاری می‌شود و پس از کنار رفتن دست، آب قطع خواهد شد بدون آنکه نیاز به تماس دست با شیر باشد.

اما مزیت شیرهای چشمی زمانی نمایان‌تر می‌شود که ما با مراجعه کنندگان زیاد در سرویس‌های بهداشتی همگانی و مسئله بهداشت عمومی مواجه می‌شویم. در این حالت به دلیل اینکه شیرهای چشمی به هیچ عنوان نیازی به تماس دست ندارند، یکی از بهداشتی‌ترین گزینه‌های ممکن برای مکان‌های عمومی هستند. به طور کلی شیرالات چشمی به واسطه عدم تماس دست با شیر، تجهیزاتی 100 درصد بهداشتی هستند. ایجاد صرفه‌جویی 70 درصدی در مصرف آب نسبت به شیرالات کلاسیک معمولی، شیرالات هوشمند چشمی را، به گزینه‌ای جذاب برای اماکن عمومی و خصوصی تبدیل کرده است.

شیرهای چشمی هم مانند تمام تجهیزات ساختمانی نیاز به مراقبت، توجه و علی الخصوص آگاهی و یادگیری در شیوه استفاده دارند. آگاهی از پیش‌آمدهای احتمالی این وسیله هوشمند می‌تواند تجربه‌ی لذت بخش‌تری در استفاده از آن را برای ما فراهم آورد. شیرهای چشمی‌ جدید نسبت به نسل‌های قدیمی آن تفاوت‌هایی داشته و جنس مشکلات آن نیز تغییراتی کرده است.

مشکلات نسلهای قدیمی شیرالات چشمی:

 

در گذشته ما شاهد ناکارآمدی‌هایی در عملکرد شیرهای چشمی بودیم که به دلایل مختلفی چون رنگ پوست دست، نور محیط، رنگ نور و شدت آن ایجاد می‌شد. مثلا اگر پوست دست شما کمی تیره‌تر بود، امکان داشت که سنسور مادون قرمز نسل قدیم، دست شما را حس نکند، یا روشن شدن یک لامپ و تغییر نور فضا ممکن بود باعث اشتباه سنسور شود و شیر چشمی بی دلیل به کار افتاده و آب جریان یابد.
اما امروزه این قبیل از مشکلات برطرف شده است. مشکلات شیرهای چشمی، در حال حاضر می‌تواند به دلیل تمام شدن باتری، که با چشمک زدن سنسور قابل تشخیص است و یا به دلیل ایجاد رسوب و گرفتگی در مسیر جریان آب مثلا در پیسوارها و یا در قطعات داخلی شیر مانند سلنوئید ولو (شیربرقی) باشد.

چرا گاهی شیر سنسوری، بی دلیل شروع به کار میکند؟

ممکن است با این مشکل مواجه شده باشید که شیر چشمی‌تان گاهی بی دلیل شروع به کار می‌کند و آب جاری می‌شود. یکی از موارد احتمالی این است که سنسور شیر چشمی شما دچار مشکل باشد. اما گاهی نیز ایراد از انعکاس نور از اجسام براق و معمولا فلزی اطراف شیر به سنسور شیر چشمی است. مثلا ممکن است که انعکاس نور از بدنه فلزی براق دستگاه صابون‌مایع‌ریز و یا از بدنه دست‌خشک‌کن‌های برقی فلزی، به‌طور اتفاقی به سنسور برسد و باعث اشتباه سنسور در تشخیص شود. بهترین روش برای رفع این مشکل، تغییر جای اجسام براق اطراف شیر چشمی است تا از این انعکاس نور جلوگیری شود. مشکل مطرح شده در بالا برای اکثر تجهیزاتی که با سنسور مادون قرمز یا InfraRed کار می‌کنند هم وجود دارد. به‌ویژه در صابون‌ریزهای چشمی که روی سینک‌های فلزی براق یا کاسه‌های روشویی درخشنده قرار می‌گیرند، عموما این ناکارآمدی به چشم می‌خورد. می‌توان برای رفع این مشکل در صابون‌ریزها و دست‌خشک‌کن‌های سنسوری چشمی، سطح براق زیر صابون ریز یا دست‌خشک‌کن را به طریقی پوشاند تا از انعکاس نور آن قسمت به سنسورها جلوگیری شود.

در چه صورتی شیرهای چشمی به درستی عمل نخواهند کرد؟

سنسور شیرهای چشمی که معمولا از نوع InfraRed یا مادون قرمز است، به صورت مستقیم پالس می‌فرستند در واقع خطی کار می‌کنند. یعنی سنسور یک پرتو به‌ صورت پالس مستقیم به سمت جسمی که در محدوده برد سنسور قرار گرفته است می‌فرستد که این پرتو پس از برخورد با جسم (مثلا دستان فرد) مجددا به سمت سنسور باز میگردد و بدین طریق سنسور، جسم یا دست را حس می‌کند سپس فرمان به مدار اصلی صادر می‌شود و سلنوئید ولو یا شیربرقی باز شده و جریان آب راه می‌افتد. بنابراین، دستان فرد حتما باید در راستای مستقیم سنسور شیر قرار بگیرد. یعنی از آنجایی‌که سنسور شیرهای چشمی به ‌صورت شعاعی نیستند که پرتوها را در همه جوانب اطراف سنسور بفرستند، قرار دادن دست‌ها در اطراف بدنه شیر حتی در فاصله نزدیک از سنسور، موجب به جریان افتادن آب نخواهد شد. پس به این نکته حتما توجه داشته باشید که دستتان را جای درستی از شیرچشمی قرار دهید.

مزیت جالبی که یک محصول خوب به شما می‌دهد!

اگر شیر چشمی شما، دارای استاندارد باشد و از برندی معتبری تهیه شده باشد به احتمال بسیار زیاد مزیت دیگری نیز خواهد داشت؛ شیرهای خوب و با کیفیت چشمی، در صورت عدم استفاده هر 24 ساعت یکبار به صورت خودکار یک مرتبه قطع و وصل می‌شوند و آب به مدت چند ثانیه از آنها جاری می‌شود. اما چرا این می‌تواند یک مزیت باشد؟ به دلیل اینکه در صورت عدم استفاده طولانی مدت از شیرهای چشمی، امکان گرفتگی مجاری شیر و سلنوئید ولو و پیسوارها وجود دارد؛ با استفاده از این مزیت و با جریان یافتن آب از شیر، رسوبات احتمالی زدوده می‌شوند و شیرچشمی در بلند مدت به مشکلات اساسی برنخواهد خورد. نمونه ای از چنین شیرهایی را میتوانید در این لینک مشاهده کنید.

برای استفاده از شیر اتوماتیک، دستها را باید در چه فاصله ای قرار دهید؟

معمولا فاصله‌ی مناسبی که هر فرد باید دستش را جلوی شیر آب یا در واقع جلوی سنسور قرار دهد حدود 10 الی 15 سانتی متر است، این فاصله 10 الی 15 سانتیمتری، در واقع برد حساسیت تنظیم شده در کارخانجات تولید کننده شیرالات چشمی در اکثر برندها است. اینکه هر شیر چه بردی را پوشش دهد کاملا به تنظیمات آن بستگی دارد. عددی که ذکر شد بر اساس تنظیمات در اکثرکارخانه ها است، با این حال شما می‌توانید برد سنسور شیر چشمی را تغییر دهید و جایگاه قرارگیری دستان خود را به دلخواه تنظیم کنید.

توجه: در اکثر برندهای خوب، نحوه تغییر برد سنسور در دفترچه راهنمای شیر چشمی ذکر شده است، می‌توانید به آن مراجعه کنید.

Delay Time  یا تاخیر زمانی پاشش آب در شیرالات هوشمند به چه معناست؟

 

از دیگر مواردی که کارخانه به صورت پیش فرض، تنظیمات استانداردی را روی مدار فرمان شیرالات چشمی اعمال می‌کند، زمان تاخیر پاشش آب یا Delay Time است. این مورد نیز مانند برد سنسور، قابل تنظیم است و می‌توانید آن را براساس سلیقه تغییر دهید. Delay Time اصلا به چه معناست؟ Delay Time یعنی از زمانی که شما دستتان را جلوی سنسور می‌برید، حدودا چند ثانیه طول می‌کشد تا آب به جریان بیافتد و چند ثانیه پس از اینکه شما دستتان را از جلوی سنسور کنار کشیدید، آب قطع خواهد شد. این نکته بسیار حائز اهمیت است، چرا که مستقیما با صرفه‌جویی آب در ارتباط است. اینکه به سرعت آب قطع شود یا با چند ثانیه تاخیر، در طولانی مدت و در سطح گسترده، نتایج متفاوتی در صرفه جویی در مصرف آب خواهد داشت. بنابراین، توجه به چنین نکاتی و انتخاب محصولات دارای نشان استاندارد، در هنگام خرید شیرهای چشمی بسیار پراهمیت است.

صرفه‌جویی در مصرف آب با استفاده از شیرالات هوشمند چشمی؟؟

بحث صرفه‌جویی در مصرف آب نسبت به شیرهای اهرمی و کلاسیک، یکی از اصلی‌ترین معیارهایی است که شیرهای چشمی را برای استفاده قابل دفاع می‌کند. به طور معمول شیرالات هوشمند سنسور دار نسبت به شیرالات غیرهوشمند، حدود 70 درصد صرفه جویی در مصرف آب را به ارمغان می آورد بدون آنکه اختلالی در آسایش مصرف کاربران ایجاد کنند. این صرفه جویی فوق العاده در نهایت در کنار همه مزیت های پیدا و پنهان شیرالات چشمی، بازگشت سرمایه اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت. بعلاوه وجود سرشیرهای کاهنده مصرف در شیرهای چشمی میتواند این صرفه جویی را بیشتر هم بکند. برای مشاهده سرشیر های کاهنده مصرف آب در سایت راندماکس میتوانید روی این لینک کلیک کنید.

استاندارد مخصوص شیرالات هوشمند در ایران چیست؟

 

برای رعایت کردن نکات گفته شده در بالا، بهتر است از شیرهای استاندارد استفاده کنید و در هنگام خرید نیز، به دنبال شیرآلاتی با استاندارد های ملی ایران و یا استانداردهای جهانی باشید؛ به‌ گونه‌ای که بهره‌مندی از کیفیت کاری مناسب در طول زمان از این تجهیزات، برای شما تضمین شود. استانداردها و تاییدیه‌ها می‌توانند خارجی یا داخلی باشند. استاندارد مخصوص شیرالات چشمی در ایران، عدد 14122 است. به این شماره استاندارد پیش از خرید حتما توجه داشته باشید.

نکته آخر:

و اما نکته آخر که باید حتما مورد توجه تمام دوستانی باشد که از این مدل شیرالات تهیه می‌کنند. مراقبت از شیرهای هوشمند چشمی به همان اندازه مهم است که اطلاعات و آگاهی قبل از خرید آنها اهمیت دارد؛ بنابراین سرویس‌های دوره‌ای شیرآلات را حتما مدنظر قرار دهید که اصولا باید هر یکسال یکبار انجام شود و این کار می‌تواند از آسیب‌های اساسی و نواقص کوچک و بزرگ تجهیزات شما و از اتلاف زمان، انرژی و سرمایه شما جلوگیری کند.

اگر تمایل به دریافت اطلاعات و مشاوره بیشتری در موارد مطرح شده در این نوشتار دارید، حتما با راندماکس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *