10 مشکل رایج در آشپزخانه

radzad

radzad

لوازم آشپزخانه می‌توانند دچار مشکلات مختلفی شوند، خواه یخچال به خوبی مواد را سرد نگه ندارد یا فر غذاها را گرم نکند. در هر صورت بایذ علت بوجود آمدن این مسائل را پیدا کنید و به فکر تعمیر وسایل مورد نیاز باشید.

اگر از میانگین عمر وسایل و لوازم بزرگ و کوچک آشپزخانه اطلاع داشته باشیم، به وقتش از خرابی این وسایل شگفت‌زده نخواهیم شد. اما اگر مشکل بوجود آمده بقدری تخصصی است که تعمیر و رفع عیب آن فراتر از مهارت شماست، همیشه می‌توانید از افراد متبحری در این امر کمک بگیرد تا یک یا چند تا از وسایل شما را تعمیر کند.

گرم بودن یخچال و فریزر

اگر محیط داخل یخچال یا فریزر به اندازه کافی سرد و خنک نیست، چک کنید که در آن کاملا بسته باشد و لاستیک درب آن کاملا سر جایش قرار گرفته باشد. به هشدارهای نوری روی نمایشگرهای این وسایل دقت کنید. صداهای عجیب، چکه کردن و گرمای غیرمعمول را بررسی کنید. خازن یخچال معمولاً گرما تولید می‌کند اما این گرما نباید زیاد از حد باشد.

بوی بد یخچال و فریزر

این بوی بد می‌تواند ناشی از فساد مواد غذایی باشد که در درجه نامناسب نگهداری شده‌اند یا از زمان مصرف آنها گذشته است. قبل از اینکه وسیله را همراه با غذاهای بدبو و کپک زده دور بیندازید، قفسه‌ها و سبدهای درون آن را با مایع ظرفشویی بشویید، در یخچال را باز بگذارید و اوپراتور را تمیز کنید. دمای داخل یخچال را تنظیم کنید که از صفر تا چهل درجه فارنهایت است. دما باید به اندازه‌ای باشد که از برفک، رشد کپک و بوی بد جلوگیری کند.

حرارت بالا یا خیلی کم فر

اگر غذاها سریع در فر می‌سوزند یا خیلی طول می‌کشد تا پخته شود، می‌توانید ترمومتر مناسب فر بخرید تا تنظیمات دمایی فر را بررسی کنید. شاید بجای اینکه بخواهید فر را عوض کنید، فقط نیاز باشد که آن را دوباره سرویس کنید.

گرم نشدن مایکروویو

اگر مایکروویو غذا را آنطور که باید و شاید گرم نمی‌کند، احتمالاً مشکل از ماگنترون یا بخش‌های دیگر باشد. اگر مایکرویو خالی باشد و آنرا روشن کنید، ماگنترون می‌سوزد. شاید لازم باشد قطعه ای از مایکروویو را یا بطور کل وسیله را تعویض نمایید.

بشقاب مایکروویو نمی‌چرخد

اگر بشقاب نچرخد، غذا بقدر کافی و به خوبی نمی‌پزد. بشقاب مایکروویو را تمیز کنید و اگر مانعی سر راه چرخش آن است برطرف نمایید، مثل خرده‌ها و آثار باقیمانده غذا که ممکن است به ظرف چسبیده باشد. امکان دارد موتور آن از کار افتاده باشد که خوشبختانه به راحتی تعمیر می‌شود. شرکت تولید کننده محصول و مدل آن را بررسی کرده و به منوی دستگاه مراجعه کنید.

نشت زیر سینک یا شیر آب

این مشکل به حدی رایج است که باید اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهیم. شیرهای آب نباید چکه کنند و لوله‌های آب نباید نشتی داشته باشند. خوشبختانه برطرف نمودن چکه شیرآلات ساده است. اگر شیر آب ناگهان فوران می‌زند یا پاشش دارد، باید سرشیر را تمیز کرد. اگر زیر سینک متوجه آب یا کپک شدید، اطراف لوله‌ی فاضلاب و شتر گلو را بدقت بررسی کنید. همینطور مخزن زباله‌ی و لوله‌هایی که به وسایل دیگر مرتبط است را بررسی کنید. برای تعمیرات در این موارد میتوانید این مقاله را نیز بررسی کنید. 

خرابی مخزن سینک

در سینک هایی که مجهز به زیراب مخصوص خرد کردن اضافات غذاها و آشغال ها هستند، گاهی این مشکل بوجود می آید. اگر مخزن خرده‌های غذا را آسیاب نمی‌کند، ابتدا دکمه تنظیمات دوباره را فشار دهید. اگر با این کار مشکل حل نشد، سعی کنید یک یا دو تکه یخ را خورد کنید. اگر فکر می‌کنید که غذا یا جسمی نقره‌ای در آن گیر کرده، قبل از اینکه بخواهید محدودیت را رفع کنید، مخزن را از برق بکشید. همچنین باید واشر پوسیده سینک را عوض کنید. این واشرها شبیه به گلبرگ هستند و سوراخ سینک را کاملاً می‌پوشانند.

چرا هود دود و بخار را جمع نمی‌کند

این مشکل می‌تواند از موتور هود باشد، شاید هم کانال هود مسدود شده و یا لازم است که فیلتر هوا را تمیز و یا تعویض کرد‌. تمیز کردن فیلتر هوا کار ساده‌ای است. به دنبال قطعات یدکی برای موتور باشید و براساس مدل هود دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. بررسی و تمیز کردن کانال هود کمی مهارت لازم دارد، بنابراین بهتر است از یک استادکار بخواهید این کار را انجام دهد.

ماشین ظرفشویی ظرفها را تمیز نمی‌شوید

دلایل مختلفی برای تمییز نشستن ظرفها وجود دارد. اگر در انتهای شستشو، تکه‌های غذا را روی ظرف دیدید، بازوهای آب افشان و فیلتر و دریچه‌ شناور را تمیز کنید. اگر لکه آب را روی ظرفها مشاهده کردید، می‌تواند به علت ته‌نشنی مواد تمیزکننده باشد. می‌توانید برای درخشش ظروف، پودر ظرفشویی را تغییر دهید. پیشنهاد راندماکس اینست که از مایع مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا رسوبات کمتری نسبت به پودرها و قرص های مخصوص، از خود بجای بگذارد.

خراب شدن گاز یا اجاق برقی

خرابی شعله‌های گاز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تعمیر شعله گاز می‌تواند به سادگی تعویض جرقه زن باشد. در مورد شعله برقی، مشکل می‌تواند بخاطر خرابی المنت صفحه، قفل کودک یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق باشد. اگر جرقه زن در اجاقهای گازی مشکل داشته باشد و نیاز به تعویض آن داشاه باشید، شاید به صرفه تر باشد که از یک فندک آشپزخانه ساده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *