راهنمای جامع روشویی کاسه ای روکار

radzad

radzad

آیا اولین باری که کاسه روشویی کاسه ای روکار را دیده بودید به یاد دارید؟ شاید در برنامه‌ای تلویزیونی، یا بازدید از خانه دوستتان و یا در مهمانی بوده است. احتمالا از دیدن آن شگفت زده و متحیر شده‌اید.

روشویی‌های کاسه ای برانگیزنده‌ی احساسات زیادی هستند که تنها به صاحبان خانه محدود نمی‌شود و گروه دیگری را هم در بر می‌گیرد، یعنی کارشناسان صنعتی مثل طراحان، پیمانکاران و افرادی که بازسازی منازل را انجام می‌دهند. گاهی حس عشق را برمی‌انگیزد و گاهی تنفر شدید را. به ندرت کسی پیدا می‌شود که هیچ حسی نسبت به آن نداشته باشد و این احتمالا ویژگی مشترک بین همه تجهیزات جدیدی است که بر اساس تفکری جدید در طراحی داخلی ساختمان ها به بازار معرفی میشوند.

تعریف روشویی کاسه ای روکار

روشویی کاسه ای شبیه به لگن یا حوضچه‌ای است که “بالای” میز توالت یا پیشخوان سرویس بهداشتی قرار می‌گیرد، برعکس روشویی‌های پایه‌دار یا روشوییهای قدیمی که توکار هستند. این کاسه های سینک مانند فقط در سرویس‌های بهداشتی پیدا می‌شود و بخاطر اندازه و سبک طراحی بدرد محیط آشپزخانه نمی‌خورد.

این روشویی‌ها در جنس‌های مختلف موجود است؛ مثلا سرامیک، شیشه، استیل، انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی، فلز مس. امروزه روشویی‌های شیشه‌ای و سرامیکی طرفداران بیشتری دارد.

انواع روشویی شناور یا روکار

نصب روشویی‌های کاسه ای به دو نوع متمایز انجام می‌‌شود.

  • نصب بالای پیشخوان یا کابینت

روشویی کاملا روی پیشخوان یا میز کابینتی توالت قرار می‌گیرد. وقتی صحبت از روشویی کاسه ای می‌شود، اکثرا این مدل به ذهن مردم خطور می‌کند. فقط لازم است که سوراخی حدودا دو سانتی برای تخلیه فاضلاب روی پیشخوان ایجاد شود و به برش دیگری نیاز ندارد.

  • نصب توکار یا نیمه توکار

در نصب تو رفته، روشویی ثبات بیشتری خواهد داشت. سوراخ بزرگتری نسبت به نوع قبلی در پیشخوان ایجاد می‌شود که البته از قطر روشویی کوچکتر است. این سوراخ موجب می‌شود که حدودا نیمی از روشویی درون پیشخوان قرار بگیرد.

مزایا

  • سبک: با توجه به هزینه نسبتا کم، جلوه بخش سرویس بهداشتی است.
  • تعویض آسان: چون روشویی روکار، درون پیشخوان یا کابینت قرار نمی‌گیرد، می‌توان نسبتا به آسانی آن را تغییر داد.
  • فضا: شما می‌توانید از فضای اضافه‌ای که روی پیشخوان وجود دارد، استفاده کنید، چون روشویی شناور نسبت به سایر روشویی‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کند و اطراف آن روی پیشخوان، خالی می ماند.
  • نصب: برای نصب آن لازم به برش‌های زیاد و پر هزینه نیست چون فقط به یک سوراخ جهت تخلیه به فاضلاب نیاز دارد.

معایب

  • دوام: چون لبه‌های کاسه روشویی بیرون هستند و محافظت نمی‌شوند، در معرض شکسته شدن یا لب‌پر شدن هستند.
  • ثبات: این سنک‌ها فقط در یک نقطه محکم شده‌اند و تمام قسمت‌های آن تقریبا بیرون است. حتی در نصب نیمه توکار هم سینک به اندازه‌ی روشویی‌هایی که کاملاً درون پیشخوان قرار می‌گیرند ایستایی و ثبات ندارد.
  • نظافت: تمیز کردن روشویی در مرز بین کاسه و پیشخوان یا میز توالت دشوار است.
  • لبریز شدن آب: در این روشویی‌ها اگر آب لبالب پر شود، زهکشی آن را با مشکل روبرو می‌کند.
  • ارتفاع: ارتفاع زیاد لبه‌های این روشویی برای افراد کوتاه  قد یا کودکان کمی دردسرساز است.

نصب روشویی کاسه ای

در درجه بندی سختی نصب انواع سینک و کاسه روشویی، روشویی شناور یا روکار از یک تا ده، شاید در رتبه سوم یا چهارم قرار دارد. به عبارت دیگر برای نصب روشویی شناور یا روکار، مهارت و تخصص خاصی لازم نیست و صاحب خانه با داشتن مهارت‌های اولیه خودش می‌تواند روشویی را نصب کند.

برای نصب روشویی کاسه ای بالای پیشخوان، باید به این نکته توجه کرد که روشویی باید رینگ اتصال داشته باشد که بعنوان رابطی بین انتهای گرد روشویی و سطح صاف پیشخوان عمل می‌کند. در غیر اینصورت احتمالا انتهای روشویی، تخت است و باید از چسب سیلیکونی مابین پیشخوان و روشویی استفاده کرد.

نکته: در زمان نصب روشویی شیشه‌ای باید از رینگ استفاده کنید. اگر به انتهای روشویی چسب سیلیکونی بزنید، از بالا مشخص خواهد بود و ظاهر زیبایی ندارد.

شیرآلات

یکی از مزایای روشویی‌های قدیمی این است که برای اتصال شیرآلات، سوراخ‌های آماده دارد. اما در مورد نصب شیرآلات برای روشویی کاسه ای چه باید کرد؟

  • نصب شیرآلات

باید روی پیشخوان یا میز توالت سوراخ‌هایی مطابق با شیرآلات مورد نظر تعبیه شود. انتخاب شیرآلات تک پایه یا چند پایه بستگی به سلیقه شما دارد اما باید دقت شود که شیرالات حتما از نوع پایه بلند انتخاب شوند تا با ارتفاع مناسب، نازل خروجی شیر تقریبا بالای مرکز کاسه قرار گیرد. همچنین در این مدلها میتوانید از شیرالات دیواری هم به راحتی استفاده کنید.

  • شیرآلات مخصوص روشویی شناور

تبلیغاتی در مورد شیرآلات مخصوص روشویی شناور یا روکار وجود دارد. آنچه که این شرکت‌ها در تبلیغات بیان می‌کنند این است که ارتفاع شیرآلات آنها از لبه‌ی روشویی بلند‌تر است. شیرآلاتی که دارای ارتفاع ده سانتی یا بلندتر هستند باید لبه‌های بزرگ و پهن روشویی را پوشش دهند.

قیمت جهانی روشویی کاسه ای

چندی پیش، روشویی‌های کاسه ای منحصراً محصولاتی گران‌قیمت و لوکس برای طراحان بودند. اما هم اکنون به خاطر افزایش محبوبیت این روشویی‌ها، با هر سطحی از توان مالی می‌توان روشویی شناور روکار تهیه نمود. قیمت روشویی‌های شناور برندهای معروف جهان معمولا از ۱۲۰ دلار شروع می‌شود و تا ده برابر آن یعنی ۱۲۰۰ دلار هم می‌رسد. این قیمت شامل هزینه نصب، شیرآلات و میزتوالت نیست. قیمت میانگین روشویی‌های کاسه ای در جهان حدودا ۲۳۵ دلار است. در ایران اما روشویی های روکار با قیمت های بسیار متغیری به فروش میرسند. همچنین مانند همه جای دنیا، در ایران هم قیمت کاسه های روشویی روکار کاملا بستگی به برند، دیزاین و جنس آنها دارد.

برای اطلاع از مدل ها و قیمت های انواع کاسه های روشویی روکار یا شناور میتوانید با مشاوران متخصص خود در راندماکس، تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *