چرا آب لوله کشی شما قهوه ای شده است؟

radzad

radzad

دیدن آب قهوه‌ای در سینک‌ها و توالت‌ها می‌تواند هشداردهنده باشد. اما چنین چیزی بیشتر از آنکه فکر می‌کنید رایج است. در ادامه چند علت رایج برای این پدیده ناخوشایند را آورده‌ایم.

آیا آب شیر شما یک شبه از ظاهری شفاف و تمیز به رنگ کدر و تیره در آمده‌ است؟ آیا هربار که شیر آب را باز می‌کنید آبی تغییر رنگ یافته می‌بینید؟ شاید باورتان نشود اما تغییر در شفافیت آب می‌تواند یک شبه اتفاق بیفتد. اگر تجربه تغییر رنگ در آب را دارید، مهم است که هرچه سریعتر از علت‌های آن آگاه شوید. چندین علت احتمالی برای این موضوع شامل موارد زیر می‌شود:

  • فشار آب در خطوط انتقال آب شهری‌تان تغییر کرده است
  • لوله‌های قدیمی آب در خانه‌تان درحال پوسیدن هستند
  • دوره‌های طولانی خشکسالی یا باران، سطح ایستابی را تغییر داده‌اند.
  • تقاضای بالا برای آب در دوران خشکسالی
  • تجهیزات تصفیه آب به خوبی کار نمی‌کنند

فشار آب در خطوط انتقال آب شهری‌تان تغییر کرده است

چگونه این اتفاق می‌افتد:

از خرابی لوله‌های اصلی آب گرفته تا تعمیرات معمول مانند فلاش کردن خطوط انتقال آب شهری، تغییرات در فشار آب جاری در لوله‌ها می‌تواند باعث برهم زدن خاک، ذرات پوسیده و رسوب‌های پوشاننده درون لوله‌های آب شهری شود. متاسفانه این‌گونه اختلالات با بالا رفتن سن زیرساخت‌ها در سراسر کشور، متداول‌تر می‌شوند. حوادث آبی در‌ شهر‌ها می‌توانند خیلی سریع رخ بدهند. اگر در یک روز آب شیر شما از ظاهری شفاف به گل‌آلود تغییر کند و تمام شیرآلات خانه‌تان آب تغییر رنگ یافته داشته باشند، مشکل به احتمال زیاد مربوط به تغییر فشار در خطوط انتقال آب شهری است. معمولا این‌گونه مشکلات در طی چند ساعت برطرف می‌شوند، اما در بعضی موارد ممکن است تا چند روز نیز طول بکشد تا به وضعیت عادی برگردند. در چنین وضعیت‌های موقتی، پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید، تا آب تغییر رنگ یافته وارد آب گرمکن‌تان نشود.

راه‌حل‌ این مشکل:

اگر آب تغییر رنگ یافته مشکلی مداوم در شهر‌تان است، می‌توانید از یک فیلتر استفاده کنید.

تصویر لوله اصلی انتقال آب که در بالا مشاهده کردید، پس از فلاش کردن معمول لوله اصلی گرفته شده است، و چندین ساعت طول کشید تا آب به وضعیت عادی برگردد. اگر از آب شهری استفاده می‌کنید و مشکل تغییر رنگ آب را تجربه کرده‌اید، به احتمال زیاد علت آن فلاش کردن خطوط انتقال آب است.

لوله‌های قدیمی آب در خانه‌تان درحال پوسیدن هستند

چگونه این اتفاق می‌افتد:

بسیار از خانه‌های ساخته شده پیش از سال ۱۹۶۰، از لوله‌های استیل گالوانیزه‌شده استفاده می‌کنند. با گذشت زمان، رسوبات ناشی از پوسیدگی در این لوله‌ها جمع می‌شود که با باز کردن شیر آب می‌توانند بیرون بیایند. اگر آب تغییر رنگ یافته فقط در یک یا چند شیر (نه همه آنها) دیده می‌شود، یا اگر هر روز صبح آب تغییر رنگ یافته مشاهده می‌کنید اما پس از چند دقیقه مشکل برطرف می‌شود، به احتمال زیاد مشکل از لوله‌های آب در خانه شما است.

راه‌حل این مشکل:

یک سیستم تصفیه در نقطه استفاده (POU) به شما اطمینان می‌دهد که آب شرب‌تان تمیز، شفاف و شیرین باقی‌ می‌ماند. به عنوان راه‌حل طولانی مدت، پیشنهاد می‌کنیم از یک لوله‌کش کمک بگیرید و لوله‌های آب ملک مورد نظرتان را تعویض کنید.

دوره‌های طولانی خشکسالی یا باران، سطح ایستابی را تغییر داده‌اند.

چگونه این اتفاق می‌افتد:

بسیاری از صاحب‌خانه‌ها که آبشان را از یک چاه شخصی تامین می‌کنند، با مشکلات آهن آشنا هستند، اما شرایط آب و هوایی بسیار شدید و بحرانی می‌توانند سطح ایستابی را طوری تغییر دهند که حتی باتجربه‌ترین افراد نیز غافلگیر شوند. در بسیاری از موارد، تغییرات به حدی وخیم می‌شوند که تجهیزات موجود تصفیه آب، پاسخگوی آهن اضافه نخواهند بود.

راه‌حل این مشکل:

اگر شرایط آب و هوایی وخیم، علت تغییر رنگ در آب هستند، پیشنهاد می‌کنیم از یک سیستم حذف آهن قدرتمند استفاده کنید، که قادر به حذف حداکثر ۱۰ppm  آهن باشد (سیستم‌های تصفیه آب عادی معمولا بین ۲ تا ۳ ppm آهن را حذف‌ می‌کنند).

تقاضای بالای آب در دوران خشکسالی

چگونه این اتفاق می‌افتد:

بعضی شهر‌ها آب خود را از رود‌ها و جریان‌های سطحی تامین می‌کنند. در دوران خشکسالی زمانی که تقاضا برای آب به حداکثر می‌رسد، آب شیرین سطحی با رسوبات کف رودخانه‌ها ترکیب شده و آب شیر شما به رنگ کدر در می‌آید.

راه‌حل این مشکل:

اگر می‌بینید آب شیر‌ها هرسال در یک مقطع زمانی مشابه دچار تغییر رنگ می‌شود (معمولا در پاییز، پس از آنکه حجم آب، طی تابستان کاهش پیدا می‌کند)، می‌توانید از یک فیلتر تصفیه برای رسوبات استفاده کنید.

تجهیزات تصفیه آب به خوبی کار نمی‌کنند

چگونه این اتفاق می‌افتد:

اگرچه این مورد نادر است، اما بعضی شهر‌های کوچک ممکن است صرفا بخاطر پاسخگو نبودن تجهیزات تصفیه برای حجم مناسب آب، یا نیاز به تعمیر این تجهیزات، با مشکل تغییر رنگ آب مواجه شوند.

راه‌حل این مشکل:

اگر چیزی که مشاهده می‌کنید با هیچ‌کدام از موارد مطرح شده در بالا همخوانی ندارد، بهتر است با مسئولین مربوطه در شهر تماس بگیرید تا ریشه مشکل را پیدا کنند. اگر مشکل همچنان ادامه پیدا کرد می‌توانید از یک سیستم تصفیه آب برای کل خانه استفاده کنید تا آب مصرفیتان تمیز و شفاف بماند.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *