نحوه تمیز کردن رسوبات آب سخت از روی شیرالات

radzad

radzad

حل مشکلات ناشی از آب سخت می تواند یک چالش روزمره باشد. رسوبات آب سخت توسط مواد معدنی موجود در آب ایجاد می شود. آنها به تدریج روی وسایل لوله کشی جمع می شوند و پرلاتور شیر را مسدود می کنند.

رسوبات آب سخت نه تنها ظاهر بدی دارند، بلکه می توانند عملکرد وسایل شما را نیز مختل کنند. برای اینکه شیرآلات و لوازم جانبی ظاهر زیبایی داشته باشند و به درستی کار کنند، بهتر است به طور منظم رسوبات آب سخت را تمیز کنید. نیازی به خرید محصولات پاک کننده خاصی نیست، زیرا سرکه سفید معمولی (بعضی اوقات با کمک اسفنج) این کار را انجام می دهد.

پاک کردن رسوبات آب سخت از شیر آب

شیرهای آشپزخانه و حمام به سرعت در قسمت‌هایی که آب جمع می‌شود، رسوب می‌بندند. رسوبات باعث می‌شوند که حتی یک شیر نسبتاً جدید، ظاهری کهنه داشته باشد، اما اگر همیشه شیرآلات را تمیز کنید، رسوب جمع نمی شود. قبل از اینکه شیرآلات را تمیز کنید، آن را در سرکه قرار دهید تا لایه آب سخت و رسوبات نرم شود.

  • پارچه تمیزی را در سرکه خیس کنید و آن را روی شیر آب قرار دهید ، دقت کنید که پارچه با تمام رسوبات آب سخت تماس مستقیم داشته باشد.
  • بگذارید پارچه حداقل ۳۰ دقیقه بماند، البته یک ساعت بهتر است.
  • پارچه را برداشته و از اسفنج نرم برای تمیز کردن شیر آب استفاده کنید، خصوصا مناطقی که بیشترین میزان رسوب را دارند. این سه مرحله را در صورت نیاز تکرار کنید تا تمام رسوبات آب سخت از بین برود.

توجه:  از اسفنج یا پدی که زبر نباشد به همراه آب فراوان استفاده کنید تا شیر آب خراش بر ندارد. اگر اسفنج و شیر آب هر دو خشک باشند، باعث خش افتادن روی شیرآلات می‌شود حتی اگر اسفنج نرم باشد.

تمیز کردن رسوبات سرشیر فشارشکن (پرلاتور)

اگرچه رسوبات آب سخت در فشارشکن یا پرلاتور از بیرونِ شیر، قابل مشاهده نیست، اما می تواند بر جریان آب تأثیر بگذارد. اگر مشاهده کردید که آب شما مانند گذشته جریان ندارد یا فشار آب کم است و یا بصورت نامنظم فوران می‌کند، به احتمال زیاد آبفشان یا پرلاتور، مسدود شده است.

  • با استفاده از آچار، سرشیر حاوی آبفشان فشارشکن را با احتیاط باز کنید تا با دندانه‌های آچار خراشیده نشود. در بیشتر موارد، سرشیر ها را در جهت عقربه های ساعت می‌چرخانند تا باز شود.
  • با توجه به چگونگی قرار گرفتن قطعات در یکدیگر، قطعه پرلاتور را جدا کنید.
  • قسمت‌های رسوب گرفته مانند آبفشان یا پرلاتور را حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و بهتر است یک شب در سرکه خیس کنید.
  • از یک برس کوچک یا مسواک قدیمی برای پاک کردن آشغال و رسوبات از صفحه پرلاتور استفاده کنید.
  • تمام قسمت های پرلاتور را کاملاً با آب بشویید.
  • پرلاتور را با همان ترتیب قبلی دوباره جمع کنید و ببندید.
  • پرلاتور را دوباره به شیر آب پیچ کنید و جریان آب را آزمایش کنید.

تمیز کردن توالت، روشویی، وان و دوش

تکنیک‌های از بین بردن رسوبات آب سخت از توالت، روشویی، وان لعابی یا کاشی سرامیکی مشابه است، حتی با اینکه هر یک از اینها جنس متفاوتی دارند. همه آنها بادوام هستند، اما ابزارهای فلزی یا فرچه‌های زبر به شدت روی آنها را می‌خراشند.

برای از بین بردن رسوبات آب سخت از این سطوح، سرکه یا مخلوطی از سرکه و بوراکس استفاده کنید، سپس با اسفنج مناسب، پد یا برس فرچه‌ای که زبر نباشد، آن را تمیز کنید. حتی می توانید در اکثر توالت‌ها، وان های لعابی و کاشی از کاغذ سنباده بسیار ظریف یا سیم ظرفشویی استفاده کنید.

جلوگیری از پدید آمدن رسوبات آب سخت

اگر از سر و کله زدن با آب سخت و مشکلات عدیده آن خسته شده اید، به نصب سیستم تصفیه کننده آب برای حل مشکل آب خانه فکر کنید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *