نحوه تعمیرکردن نشتی وان

radzad

radzad

از آنجایی که وان‌های حمام خواه با دوش یا بدون آن زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و و مقدار آب مورد استفاده آن بسیار زیاد است، نشتی وان از هر نوعی که هست می‌تواند آزار دهنده باشد و مشکلات مهمی را بوجود آورد. اگر برخی از نشتی‌ها را تعمیر نکنیم موجب می‌شود تا به بازسازی و تعمیرات اساسی نیاز پیدا کنیم که چندین میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

مقایسه انواع نشتی های وان

اکثرا نشتی وان‌ها در سه نوع دسته‌بندی می‌شود: نشتی سوراخ تخلیه، نشت شیرآلات، نشت آب به درزها

نشتی‌های سوراخ تخلیه وان: ممکن است اتصالات تخلیه در کف وان یا اطراف تخلیه و لوله‌های فاضلابی شتر گلو، شل شده باشد، که معمولاً در فضای زیر وان باعث نشت قطره‌ای می شود. نباید این نشتی را دست کم گرفت زیرا ممکن است نشت آب نسبتا قابل دیدن نباشد و قبل از اینکه محل نشتی را پیدا کنیم، باعث آسیب جدی و پوسیدگی آن شود. چون این نوع نشتی بصورت آهسته و تدریجی روی می‌دهد، بنابراین ممکن است قبل از پیدا کردن آن، خسارت چشمگیری را وارد کند.

نشتی شیرآلات: اجزای مختلف لوله‌کشی ساختمان اعم از فلکه، علم شیر و سردوش یا اتصالات و لوله‌کشی‌های درون دیوار ممکن است نشت کنند. چکه کردن دوش یا یا شیر آب شاید زیاد جدی به نظر نرسد چون نهایتاً از سوراخ تخلیه‌ی وان به فاضلاب می‌رود، اما با این حال آب زیادی به هدر می‌رود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. صرفه جویی در مصرف آب یک وظیفه اخلاقی و بسیار مهم است و هر شخصی در جوامع مدرن امروزی میبایست خود را موظف به رعایت آن بداند.

تعمیر چکه‌ کردن شیرآلات مهارت خاصی نمی‌خواهد و خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. اما اگر لوله‌های درون دیوار یا کف سوراخ شوند و چکه کنند، دردسرساز است و حتما باید از تکنسین متخصص درخواست کمک شود.

نشت آب به درز و شکاف‌ها: یکی از رایج‌ترین انواع نشتی لوله‌کشی، زمانی روی می‌دهد که خطوط و درزهای بین وان، دوش و دیوار، بزرگتر و بازتر می‌شود. این موضوع البته کاملا به سبک وان شما بستگی دارد.

به تدریج آبی که از دوش می‌آید یا پاشش آب درون وان به درون درزها رسوخ می‌کند و موجب می‌شود که آب در لایه‌های پشتی سطح دیوار جذب شود. کپک و پوسیدگی و مسائل دیگر به مرور رخ می‌دهند و زمانی شما محل نشت آب را پیدا می‌کنید که مجبورید هزینه‌های گزافی برای تعمیرات و بازسازی بپردازید.

البته اگر علت و محل نشتی را به موقع شناسایی کنید، حل کردن این مسائل و جلوگیری از عواقب بعدی خیلی راحت است.

رفع نشتی سوراخ تخلیه وان

اکثرا پی بردن به نشتی سوراخ تخلیه دشوار است و زمانی‌که سقف طبقات زیرین تغییر رنگ می‌یابد یا سطح زیر وان بر اثر پوسیدگی تورفته می‌شود تازه متوجه می‌شوید که چه مشکلی بوجود آمده است. تعمیر نشتی سوراخ تخلیه یکی از سه مورد زیر را شامل می‌شود:

  • تعمیر حد فاصل سوراخ تخلیه و لوله‌ فاضلاب که درون دیوار قرار گرفته است:
    اگر پوشش تخلیه شل شود با فشار دادن آن درون وان یا تعویض واشر لاستیکی که درست روی سطح وان قرار می‌گیرد، قابل تعمیر نیست.
  • بررسی و سفت کردن اتصالات آزاد در شترگلوی زیر وان:
    انجام دادن این کار، سخت نیست و فقط باید به فضای زیر وان دسترسی پیدا کرد. اگر وان به درستی نصب شده باشد، در دیوار پشت آن یک پانل دسترسی وجود خواهد داشت، که درست مثل اتاقک یا کمدی است که در مجاورت سرویس بهداشتی قرار دارد. در برخی از وان‌هایی که درون دیوار قرار می‌گیرند، پانل جلویی وان را می‌توان جدا کرد تا به اتصالات فاضلاب دسترسی یافت. اگر شما به این قسمت‌ها دسترسی داشته باشید، تنها کاری که لازم است انجام دهید بررسی و سفت کردن اتصالات شترگلوی فاضلاب است تا دیگر چکه نکند. اگر قطعات شترگلو خیلی کهنه و قدیمی هستند بهتر است با یک دست شترگلوی جدید تعویض شوند.
  • تعمیر و تعویض قطعات تخلیه‌ی وان:
    قطعه تخلیه فاضلاب یا زهکشی وان با کمک واشری پلاستیکی در زیر وان و یک واشر دیگر یا چسب لوله از قسمت بالا در دهانه‌ی فاضلاب محکم می‌شود. اگر واشرها پوسیده شده یا چسب باز شده باشد، آب از این قسمت به فضای زیر وان رخنه می‌کند. تعویض قطعات فاضلاب کمی سخت است، اما خیلی از اشخاص مهارت انجام این کار را دارند خصوصا اگر دسترسی به این قسمت وان آسان و امکان‌پذیر باشد.

اکثرا در لوله‌کشی وان، دسترسی به لوله فاضلاب وجود ندارد. تعمیرات لوله فاضلاب وان معمولا به حرفه‌ای‌ها سپرده می‌شود. اگر لوله زهکشی، سه راهی فاضلاب، سوپاپ فاضلاب وان، لوله یا سیفون چکه می‌کنند بهترین کار تعویض آنهاست.

تعمیر نشتی شیر و فلکه

شاید بتوان تعمیر برخی از نشتی‌های شیر و فلکه را به وقت آزاد موکول کرد، اما برخی دیگر نیاز به تعمیرات فوری دارند. در کل تعمیر شیر به نوع نشتی بستگی دارد.

چکه‌ کردن شیر و دوش معمولا حاکی از آن است که آب‌بندی داخلی آن از بین رفته است. در این مورد تعویض کارتریج شیر، واشر یا آب‌بندی تنها راه چاره است. این تعمیرات یکی از ساده‌ترین کارهایی است که اکثرا همه مهارت انجام آن را دارند.

وقتی که لوله‌های تحت فشار در دیوارها ترک بخورند و نشت کنند باید فورا دست بکار شد. در این مورد پاشش آب به قدری زیاد است که در مدت کوتاهی دیوار را خیس می‌کند و منجر به خسارات فراوانی می‌شود. راه چاره این مشکل بستن فلکه و بررسی، تعمیر یا تعویض قطعات یا لوله‌ها است. معمولا زمانی این اتفاق روی می‌دهد که عمر مفید تاسیسات آبرسانی به پایان رسیده باشد و شاید متوجه شوید که بیشتر قسمت‌های لوله یا کل سیستم آبرسانی باید عوض شود.

به عنوان مثال، این نوع نشتی ممکن است نشان دهد که لوله های قدیمی آب که از جنس فولاد گالوانیزه هستند باید با لوله های پلی‌اتیلن جدید تعویض شوند. در این مواقع است که صاحبان خانه برای بررسی و انجام لوله‌کشی خانه از لوله‌کش کمک می‌گیرند.

تعمیر درزها و شکاف‌ها

برخی از نشتی ها هیچ ارتباطی با لوله‌های فاضلاب یا لوله‌های شیر آب یا فلکه ندارند. در سرویس بهداشتی که دیوارهای کاشی کاری شده دارد، ایجاد ترک در خطوط دوغاب بین کاشی‌ها کاملاً طبیعی است. پاشش آبی که از دوش می‌آید به داخل و میان دیوار ها نفوذ می‌کند که باعث می‌شود مصالح استفاده شده در دیوار مقاومت خود را از دست بدهند و دیوار خراب شود و برخی اوقات می‌تواند موجب پوسیدگی اسکلت خانه شود. اگر این مسئله حل نشود به مرور زمان میزان کپک در دیوارهای خانه افزایش می‌یابد.

علاوه بر درزهای دیوار محل برخورد وان و دیوار هم باید کاملا آب بندی شود. اگر عایق بین این درزها شل یا خراب شود، پاشش آب می‌تواند از طریق این درزها به دیوار جذب شود. به سادگی و راحتی می‌توان از بوجود آمدن این دو مشکل پیشگیری کرد و فقط باید مرتبا دیوارها، درزها و محل اتصالات را بررسی کرد ‌و در صورت لزوم درزها را بتونه گرفت و دوباره آب‌بندی کرد.

اگر مدتی است که آب به داخل دیوار نفوذ می‌کند، تعمیرات اساسی‌تری لازم است، یعنی باید سطح دیوار را تخریب کرد، تمام خرابی‌های که به سطح زیرین و اسکت دیوار وارد آمده را تعمیر کرد و پس از آن دیوار را مجددا بازسازی و کاشی کاری کرد. در این مورد با اندکی پیشگیری می‌توان جلوی هزاران ضرر را گرفت، یا بقول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

آستر وان

ممکن است سوراخ و یا شکافی در دیواره وان بوجود بیاید که البته به ندرت این اتفاق می‌افتد و در این صورت نشتی آب مستقیما از دیواره یا اطراف به فضای دیوار و کف حمام نفوذ می‌کند. این مورد بیشتر در وان های فایبرگلاس یا اکریلیک ارزان قیمت مشاهده می‌شود و در وان‌هایی که لعاب آنها از جنس پورسلین یا استیل است، این مسئله دیده نشده است.

منطقی‌ترین کار در چنین شرایطی تعویض کل وان با یک دست وان جدید است. در مواردی که از نظر مالی خرید وان جدید غیرممکن است، نصب آستر وان یا دوش نیز امکان پذیر است. در مواردی که از نظر مالی خرید وان جدید غیرممکن است، نصب آستر وان یا دوش نیز امکان پذیر است. این آستر در واقع لایه‌ای است که با دقت و اندازه ساخته شده است که به طور مستقیم بر روی وان قدیمی یا درفضای وان قرار می‌گیرد و سطحی ایجاد می‌کند که در برابر آب نفوذناپذیر است و به نظر می‌رسد که وان شما کاملا نو وجدید است. اما آستر وان ارزان نیست و سایز فیت برای وان ممکن است برایتان کمی گران باشد. از طرفی چون آستر نازک است و ممکن است بعد از یکی دو سال پاره شود، راه چاره دائمی به حساب نمی‌آید‌.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *