راهکارهای کم کردن هزینه قبض آب

radzad

radzad

با استفاده از ترفندهای صرفه‌جویی در مصرف آب، هزینه قبض آب را کاهش دهید و تأثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشید. با ما همراه باشید تا به معرفی روش های کاهش هزینه قبض آب بپردازیم.

1. از ماشین ظرفشویی استفاده کنید

بر خلاف تصور عمومی، در شستن ظروف با دست، آب بیشتری نسبت به ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود.

2. ظروف را از قبل آب نکشید

باقیمانده غذا را از ظرفها پاک کنید و باقی کار را به ماشین ظرفشویی بسپارید.

3. فقط وقتی ماشین ظرفشویی پر است آن را روشن کنید

اگر ماشین پر از ظرف باشد یا فقط چند تا ظرف در آن بگذارید، آب مصرفی به یک اندازه خواهد بود. پس بهتر است وقتی تعداد ظروف بیشتر بود آنها را بشویید.

4. سرشیر فشارشکن نصب کنید

فشارشکن به سر علم شیر پیچ می‌شود و بدون اینکه از فشار آب کم کند، جریان آب را کاهش می‌دهد. حتی می‌توانید فشارشکنی را بخرید که سر چرخشی داشته باشد و آن را در هر جهتی که نیاز دارید بچرخانید.

نکته: اگر شیرآلات شما از مدلهای جدید باشد، احتمالا فشارشکن روی آن نصب شده است.

5. آب یخچال بنوشید

در اینصورت نیاز نیست آب را هدر بدهید تا سرد شود و بعد آنرا بنوشید. گزینه دیگر این است که آب شیر را در لیوان بریزید و چند قطعه یخ داخلش بیاندازید تا خنک شود.

6. آب را روی اجاق یا در مایکروویو گرم کنید

بنابراین لازم نیست آب را باز نگهدارید و منتظر بمانید تا گرم شود، چون این شکلی به هدر می‌رود.

7. آبگرمکن زود جوش نصب کنید

اگر مرتبا برای آب کتری، شستن ظرفها و آماده کردن نوشیدنی‌های گرم به آب داغ نیاز دارید، می‌توانید زیر سینک ظرفشویی، آبگرمکن زود جوش (به آن آبگرمکن فوری هم می‌گویند) نصب کنید. به محض اینکه شیر آب را باز کنید، آبگرمکن آب داغ تحویل شما می‌دهد. این محصول احتمالا در بازار ایران قابل یافت نیست، اما قیمت جهانی این محصول در بازار جهانی چند صد دلار است.

8. از مخزن زباله استفاده نکنید

دورریزهای غذا را کمپوست کنید و یا به سطل زباله بیندازید. هیچ کدام از این دو گزینه نیازی به آب ندارد.

9. از سردوش‌های کم مصرف استفاده کنید

سردوش‌های کم مصرف در هر دقیقه ۲.۵ گالن آب مصرف می‌کند و مدل‌های قدیمی‌تر ۵.۵ گالن. سردوش را عوض کنید که ۲۵ تا ۶۰ درصد هزینه قبض را کاهش ‌می‌دهد.

10. زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید

دوش ۵ دقیقه‌ای بگیرید. اگر از دوش کم مصرف استفاده کنید، ۱۲.۵ گالن یا کمتر آب مصرف می‌شود. حالا این عدد را با ۳۷.۵ گالن آب برای دوش ۱۵ دقیقه‌ای مقایسه کنید، می‌بینید که صرفه‌جویی در مصرف آب کاملا محسوس است.

11. به جای حمام کردن با وان، دوش بگیرید

براساس بررسی‌های سازمان حفاظت از محیط زیست، برای پر کردن وان به طور متوسط ۳۵ گالن آب لازم است. پس بهتر است از سردوش کم مصرف استفاده کنید و پنج دقیقه‌ای دوش بگیرید، تا هر بار که خودتان را می‌شویید به میزان ۲۲.۵ گالن در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

12. چکه کردن شیر را بررسی کنید

چکه کردن شیر سالانه هزار تا دو هزار گالن آب را به هدر می‌دهد.

13. هنگام اصلاح یا مسواک زدن آب را ببندید

زمان کمتر برابر با مصرف آب کمتر است.

14. توالت را از نظر نشتی آب بررسی کنید

براساس یک تحقیق بین المللی، چکه کردن توالت روزانه ۵۰۰ گالن آب را هدر می‌دهد. یک قرص رنگی (در فروشگاه لوازم تعمیرات خانگی پیدا میشود) را در مخزن توالت بگذارید، و ببینید که آیا رنگ به درون کاسه نفود می‌کند یا نه. اگر آب داخل کاسه رنگی شد به این معناست که توالت چکه می‌کند و باید تعمیر شود.

15. سالی یکبار فلاپر توالت را عوض کنید

فلاپرها خیلی سریع خراب می‌شوند و حتی اگر از نظر ظاهری سالم باشند باید سالی یکبار عوض شوند. اگر مقدار کمی برای فلاپر هزینه کنید، پول بیشتری را روی قبض آب پس‌انداز خواهید کرد.

16. فلاپر قابل تنظیم نصب کنید

در حال حاضر کارخانجات مختلفی فلاپرهایی تولید می‌کنند که با حجم فشار آب مورد نظر شما تنظیم می‌شود. بنابر اعلام سازمان حفاظت از نیاگارای کانادا، با فلاپر قابل تنظیم در هر بار تخلیه حدود سه گالن آب صرفه جویی می‌شود.

17. چرخاننده آب نصب کنید

با نصب یک دایورتر چرخه تخلیه در توالت‌، در هر بار کشیدن سیفون نیم گالن دیگر در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. این قطعه ساده قیمت کمی دارد و برای برگرداندن آب سرریز به مخزن طراحی شده است.

18. در مخزن توالت یک بطری بگذارید

یک بطری را از آب پر کنید و آن را در مخزن توالت قرار دهید. با این کار آب جابجا می‌شود و باعث می‌شود مخزن با آب کمتری پر شود. اما این کار چقدر در صرفه جویی آب موثر است؟ مقداری برابر با حجم بطری که در مخزن قرار داده‌اید. به عنوان مثال یک بطری 1 لیتری باعث صرفه جویی 1 لیتر آب در هر بار تخلیه می‌شود.

19. توالت کم مصرف بخرید

وقتی که توالت فرنگی شما خراب شد و خواستید آن را عوض کنید، توالت کم مصرفی بخرید که در هر تخلیه ۱.۶ گالن آب استفاده می کند. توالت‌های قدیمی ۳.۶ گالن آب استفاده می‌کنند. در غیر اینصورت می‌توانید توالت خود را به یک توالت کم مصرف تبدیل کنید.

از توالت کم مصرف استفاده کنید و فقط در مواقع لازم توالت‌های قدیمی را مورد استفاده قرار دهید، با این کار در مصرف آب صرفه جویی می‌کنید و عمر محصول بیشتر می‌شود.

20. لباس‌های خود را بیشتر از یکبار بپوشید

شلوار و لباس‌های رویی کمتر کثیف می‌شوند. قبل از شستشو آنها را دو سری بپوشید، در اینصورت آب کمتری مصرف شده و از کارهای خانه شما هم کاسته می‌شود. استدلال در این مورد کمی سخت است.

21. واشرهای با کیفیت بخرید

واشرهای باکیفیت سه برابر واشرهای معمولی دوام دارند. وقتی واشر قبلی شما خراب شد، واشر با‌کیفیت بخرید و از صرفه‌جویی لذت ببرید.

22. از آب خاکستری (آب بازیافتی) استفاده کنید

آب‌هایی که در حین آشپزی باقی می‌مانند و آب‌های آشامیدنی استفاده نشده و همینطور آبی که از دوش می‌آید و هنوز گرم نشده تا دوش بگیرید را ذخیره کنید و سپس گیاهان را با آن آبیاری کنید.

23. لوله‌ها را عایق‌کاری کنید

برای جلوگیری از اتلاف حرارت، لوله‌های آب گرم را با فوم بپوشانید. نتیجه: آب سریعتر گرم می‌شود و هدررفت آب کمتر است.

24. آبگرمکن را نزدیک به محل استفاده خود قرار دهید

هرچه فاصله آبگرمکن با شیر آب کوتاه‌تر باشد، آب سریعتر گرم می‌شود.

25. سیستم گردش آب گرم نصب کنید

این سیستم نسبتاً ارزان با استفاده از پمپ، آب داغ را از آبگرمکن سریعتر بیرون می‌کشد، و آب سرد لوله‌ها را برای گرم شدن مجدد به آبگرمکن برمی‌گرداند.

26. آبگرمکن بدون مخزن نصب کنید

اگر زمانش رسیده که آبگرمکن خود را عوض کنید، آبگرمکنی بخرید که مخزن نداشته باشد. این مدل آب را زودتر و در زمانی که نیاز دارید گرم می‌کند و بنابراین در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

27. برای آبیاری، آب باران جمع کنید

برای جمع آوری آب باران، سطل‌هایی را به انتهای لوله ناودان وصل کنید. سپس از آن برای آبیاری گیاهان و شستن ماشین استفاده کنید.

28. از شلنگ‌های آبیاری قطره‌ای استفاده کنید

از آبیاری قطره‌ای برای آب دادن به گل و گیاه استفاده کنید، در اینصورت شما دقیقا نسبت به محلی که باید آبیاری شود کنترل دارید و مهمتر از همه قسمت‌هایی که نیاز نیست، آبیاری نمی‌شوند.

29. به جای آب‌پاش از استخر کوچک استفاده کنید

به جای اینکه اجازه دهید بچه‌ها با آب‌پاش باغچه بازی کنند، استخر آنها را از آب پر کنید تا ساعت‌ها بدون اینکه آب جریان داشته باشد و به هدر برود، در آب بازی کنند.

30. گل‌ها و گیاهانی بکارید که در برابر خشکی مقاوم هستند

برای آبیاری این نوع گیاهان، آب باران کافی است.

31. باغچه را کود دهی کنید

کود، تبخیر خاک را کم می‌کند و به این طریق گیاهان از آب باران و آبیاری کاملاً بهره مند می‌شوند.

32. به جای آب گرفتن سنگفرش‌ها، آن را جارو کنید

با جارو کردن حیاط و سنگفرش خانه، می‌توانید به مقدار زیادی آب صرفه جویی کنید، یعنی تقریبا به اندازه ۸۰ گالن در سال، و البته این کار ورزش خوبی هم محسوب می‌شود.

33. کمتر ماشین خود را بشویید

برای شستن یک ماشین ۱۰۰ گالن آب نیاز است. آژانس حفاظت از محیط زیست جهانی می‌گوید که شستشوی ماشین می‌تواند بیش از ۵۰۰ گالن آب مصرف کند. در هر صورت این مقدار آب برای شستن ماشین خیلی زیاد است.

34. ماشین خود را به کارواش ببرید

هر بار که ماشین خود را به کارواش ببرید، به میزان ۱۰۰ گالن (یا بیشتر) هزینه آب از قبض خود حذف می‌کنید، و اگر کارواشی را انتخاب کنید که آب را بازیافت می‌کند، به محیط زیست هم کمک خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *