آیا باید روی دوربین مداربسته خانگی سرمایه‌گذاری کنید؟

radzad

radzad

آیا باید روی دوربین مداربسته خانگی سرمایه‌گذاری کنید؟ تفاوت بین گزینه‌های باسیم و بی‍‌سیم دوربین‌های امنیتی خانگی چیست؟ پاسخ این سوالات را در راهنمای تخصصی ما بیابید.

دوربین‌های مداربسته سال‌هاست بخش ثابت فروشگاه‌ها، قهوه‌خانه ها، پارکینگ‌های خودرو و سایر مکان‌های عمومی است. اکنون، به لطف نصب آسان‌تر و قیمت‌های رو به کاهش، به یک انتخاب پُررنگ توسط صاحب‌خانه های قائل به امنیت تبدیل می‌شود.

دوربین های مدار بسته شاید برای همه مناسب نباشد. با این توضیح که فقط 16 درصد از افرادی که مورد بررسی قرار دادیم، از دوربین مداربسته خانگی و/یا دوربین بی‌سیم (داخل یا خارج ساختمان) استفاده می‌کنند.

دوربین‌ها را می‌توان به صورت جداگانه یا بخشی از یک مجموعه امنیتی کامل خریداری کرد. قیمت‌ها هم برای یک دوربین باسیم مجهز به دید در شب با برد 5 متر تا دوربین های ضد تخریب بسیار متغیر است.

بسته به نوع دوربینی که انتخاب می‌کنید، به یک سری تجهیزات دیگر از جمله کابل و رابط و ضبط کنندهء دیجیتال ویدئو (دی.وی.آر) برای ذخیره و مشاهده تصاویر نیاز خواهید داشت. علاوه بر آن می‌توانید، ماکت دوربین هم بخرید.

دوربین مداربسته یکی از خطوط دفاعی در برابر جرم است، و زمانی بهترین عملکرد را دارد که با تمهیدات دیگری مانند آژیر خطر، قفل درب و پنجره، چراغ‌ امنیتی و استفاده از سنگ‌ریزه در اطراف ملک‌تان ترکیب شود.

دوربین‌های امنیتی خانگی چگونه کار می‌کنند؟

دوربین‌های امنیت خانگی باسیم

این رایج‌ترین و ارزان‌ترین نوع دوربین است که مستقیما با کابل به مانیتور متصل می‌شود. جنبه منفی این مدل، دشواری نصب کابل‌ها و رابط‌های آن است.

دوربین‌های امنیت خانگی بی‌سیم

در این سیستم، دوربین، تصاویر را با فناوری آنالوگ یا دیجیتال به کامپیوتر، تبلت یا گوشی‌تان مخابره می‌کند. بسیاری از دوربین‌های امنیتی هوشمند به یک اپلیکیشن متصل می‌شوند که می‌توانید خانه‌تان را وقتی آن جا نیستید تحت نظر قرار دهید. دوربین‌های دیجیتال معمولا باکیفیت‌تر و اما گران‌تر هستند.

سیستم‌های بی‌سیم ممکن است توسط مودم اینترنت، تلفن بی‌سیم و امواج ماکروویو مختل شده و توسط دیوارهای سنگی ضخیم و اشیائ فلزی مسدود شوند. همچنین تصویر ممکن است در صورت قطع اینترنت، مختل شود.

سیستم‌های مداربسته مبتنی بر اینترنت

دوربین‌هایی هستند که با استفاده از شبکه یا در بستر وب (آی.پی) تصاویر را به مودم کامپیوتر شما می‌فرستند و امکان دسترسی به تصاویر را از راه دور و با استفاده از اینترنت فراهم می‌کنند.

دوربین‌های مداربسته خارج از ساختمان

اگر از دوربین‌های مدار بسته در خارج ساختمان استفاده می‌کنید، مطمئن شوید ضد آب بوده و استاندارد آی.پی (مقاومت در برابر نفوذ) درجه 66 را دارد. خود دوربین‌ها بی‌سیم هستند اما همچنان به یک کابل برای اتصال به منبع تغذیه نیاز دارید. دوربین‌ها را جایی نصب کنید که قابل دستکاری نباشند ولی بتوان برای سرویس و تمیز کردن به آن‌ها دسترسی داشت. می‌توانید دوربین‌های ضد تخریب خریداری کنید، البته معمولا گران‍‌‌قیمت تر هستند.

دوربین‌های مداربسته خانگی داخل ساختمان

دوربین مداربسته داخل ساختمان به سه دسته تقسیم می‌شود: باسیم، بی‌سیم و مبتنی بر شبکه با اتصال به پریز برق (به پریز برق وصل شده و تصاویر را به یک دستگاه ذخیره‌ساز مخابره می‌کند). توصیه نمی‌شود دوربین‌های بی‌سیم در داخل خانه استفاده شود مگر سیگنال آن قابل رمزگذاری باشد، در غیر این صورت هر شخصی با دستگاه مناسب و فاصله لازم می‌تواند تصاویر را مشاهده کند.

وضوح تصویر دوربین‌های امنیتی خانگی

وضوح دوربین‌های مداربسته به صورت خطوطی اندازه ‌گیری می‌شود که هرچه بیشتر باشد، وضوح بالاتر خواهد بود.

همچنین اندازه و نوع تراشه‌ای که در دوربین به کار رفته، بر کیفیت تصاویر تاثیرگذار است. به طور معمول، تراشه‌های کوچک‌تر CMOS نسبت به تراشه‌های CCD بزرگتر با اندازه 1.3″ و 1.4″ کیفیت کمتری دارند.

دوربین‌های دارای تراشه کوچکتر، معمولا نور کمتری دریافت کرده و در محیط کم‌نور، تصاویری با کیفیت پایین‌تر تولید می‌کنند. حساسیت به نور با واحد Lux (لوکس) سنجیده می‌شود و می‌تواند بین 130000 و 0.001 لوکس متغیر باشد. هرچه lux کمتر باشد، دوربین در ضبط تصاویر با شرایط نوری اندک، بهتر عمل خواهد کرد.

اگر قرار است تصویر دوربین مداربسته در دادگاه ارائه شود باید کیفیت تصاویر به قدری بالا باشد که بتوان هویت اشخاص موجود در تصویر را تشخیص داد. به هر حال، برای داشتن جزئیات بیشتر، به دوربینی با وضوح بالا نیاز دارید که قیمت بالایی داشته و تصاویر دخیره شده‌اش حجم بالایی از فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند. همچنین دقت کنید تاریخ و ساعتی که روی تصاویر لحاظ می‌شود به درستی تنظیم شده باشد.

قابلیت‌های دوربین‌های امنیتی خانگی

ذخیره تصاویر دوربین مداربسته

بیشتر سیستم‌های خانگی به یک کامپیوتر یا ضبط کننده دیجیتال تصاویر (دی.وی.آر) مجهزاند. برتری اصلی سیستم‌های متصل به کامپیوتر، وجود نرم‌افزارهایی برای مشاهده تصاویر است. برخی از سیستم‌های مبتنی بر دی.وی.آر هم از این ویژگی بهره می‌برند.

اطمینان حاصل کنید سیستم‌تان امکان ذخیره تصاویر با یک فرمت پُراستفاده مانند MPEG را دارد. در غیر این صورت، ممکن است به علت نیاز به دانلود و مشاهده تصاویر روی یک سیستم دیگر، مانند آن چه توسط نیروهای پلیس استفاده می‌شود، با مشکل مواجه شوید. به علاوه، اطمینان حاصل کنید که در صورت تهیه دوربینی با قابلیت ذخیره تصاویر باکیفیت، کامپیوتر یا دی.وی.آر شما قابلیت ذخیره آن را دارد.

دسترسی از راه دور

برخی سیستم‌های دوربین مداربسته خانگی، مانند آنهایی که از شبکه استفاده می‌کنند، امکان مشاهده تصاویر با کامپیوتر یا گوشی هوشمند را از طریق اینترنت می‌دهند. ویژگی‌های اضافه‌ی دیگر شامل دریافت ایمیل یا پیامک هنگام فعال شدن دوربین‌ها می‌شود.

دید در شب

دوربین‌های مداربسته مونوکروم (سیاه و سفید) معمولا در نور کم، کارآمدترین هستند، به ویژه هنگامی که با آشکارساز مادون قرمز داخلی استفاده شوند – ویژگی که در برخی دوربین‌ها به کار رفته است. دوربین‌های مداربسته‌ای هم هستند که در طول روز فیلم رنگی و در شب فیلم مونوکروم تهیه می‌کنند.

تشخیص حرکت

برخی دوربین‌های مداربسته مجهز به سنسوری هستند که پس از تشخیص حرکت، دوربین را روشن می‌کند. که در صورت تمایل به کاهش تصاویر ضبط شده، می‌تواند کارآمد باشد.

دوربین مداربسته و حریم شخصی

در صورتی که تصمیم دارید سیستم مداربسته خانگی برای خارج ملک‌تان تهیه کنید، باید از قوانین حریم شخصی تبعیت نمایید. این بدان معنیست که دوربین‌های شما رو به فضاهای عمومی یا خانه و حیاط مردم نصب نشده باشد.

مشورت با همسایه‌هایتان هم ایده خوبی‌ست. افراد زیادی اعلام کرده اند که با استفاده از سیستم‌ امنیتی مشترک هزینه‌هایشان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *