چگونه فشار آب خانه را اندازه بگیریم؟

radzad

radzad

بهتر است که در چک لیست تعمیرات و لوله کشی، اندازه‌گیری فشار آب خانه را هم اضافه کنیم و سالانه چند بار این کار را انجام بدهیم. اندازه‌گیری فشار آب سریع و آسان است، و تنها چیزی که نیاز دارید یک فشار سنج ساده و ارزان است.در بعضی از خانه ها فشارسنج در قسمتی از خط لوله نصب شده، بنابراین صاحب خانه می تواند فشار آب را سریع و به آسانی در یک نگاه بررسی کند. اما اگر شما از این فشار سنج‌های دائمی ندارید، خیلی راحت می‌توانید هر چند وقت یکبار فشار آب را با فشار سنج استاندارد اندازه بگیرید.

چرا باید فشار آب را اندازه گرفت؟

فشار آب زیاد به خطوط لوله کشی فشار می‌آورد و می‌تواند اتصالات را باز کند یا موجب ترکیدگی لوله‌ها یا شلنگ ماشین لباسشویی شود و آب‌گرفتگی در خانه اتفاق بیفتد. حتی اگر لوله‌کشی خانه مجهز به تنظیم کننده یا کاهش دهنده‌ی فشار آب در قسمت فلکه باشد، بهتر است باز هم فشار آب را اندازه‌گیری کنید، چون ممکن است تنظیم کننده فشار آب خراب باشد و شما متوجه نشوید. برخی اوقات اندازه‌گیری فشار آب می‌تواند مشکل یا خرابی تنظیم کننده را تشخیص دهد و قبل از اینکه فشار آب بالا موجب خسارت شود از آن پیشگیری کند.

همچنین فشار آب پایین تر از حد استاندارد هم مصرف کنندگان در ساختمان مشکلاتی را بوجود می آورد. مشکل فشار آب پایین در یک ساختمان یا در طبقاتی از آن، ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد که بررسی آنها یک کار کارشناسی نیاز دارد.

نکته:

اگر دیدید که فشار آب خیلی کم شده، با لوله کش یا تاسیساتی تماس بگیرید و از آنها بخواهید شخصی را نزد شما بفرستند تا به این مشکل رسیدگی کند.

نکته:

در کشور ایران، میزان استاندارد فشار آب برای هر مصرف کننده نهایی (تجهیزی که آب از آن خارج می شود) مانند شیرالات یا نازل های اطفاء حریق، میزانی تعیین شده است که این میزان یا اعداد استاندارد فشار توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان تعیین و تدوین شده است و طراحان و مجریان ساخت یک بنا، ملزم به رعایت آن هستند.

ابزار و لوازم مورد نیاز

  • فشار سنج آب
  • آچار شلاقی

دستورالعمل‌ها

1. محل اندازه‌گیری را مشخص کنید

اگر آب منزل از تاسیسات شهری تامین می‌شود، قسمتی از لوله را که خارج از خانه است در نظر بگیرید که به فلکه از همه نزدیکتر باشد. اگر آب از چاه تامین می‌شود، از شیر یا اتصالات که نزدیک به مخزن آب است، استفاده کنید. اگر می‌خواهید اندازه‌گیری دقیق داشته باشید، می‌توانید از شیرها یا شلنگ هایی که به بزرگترین لوله در خانه متصل است استفاده کنید، چون در لوله‌هایی که به حمام یا قسمت‌های دیگر متصل است، به خاطر انشعاب، از فشار آب لوله کم می‌شود. ترجیحا لوله‌ی 2.54 سانتی یا یک اینچی بهتر است، اما می‌تواند لوله های دیگر هم انتخاب شود.

۲. تمام شیرهای را ببندید

اگر می‌خواهید اندازه‌گیری فشار آب خیلی دقیق باشد، باید مطمئن باشید که در هیچ جای خانه آب استفاده نمی‌شود و همه شیرها بسته است‌. تمام شیرهای ماشین ظرفشویی و لباسشویی، شیرهای اضطراری و شیر متصل به یخ‌ ساز یخچال را ببندید. در زمان اندازه‌گیری با فشارسنج، در واقع شما فشار آب ساکن را اندازه می‌گیرید؛ اگر آب در هر قسمتی از خانه جریان داشته باشد، در اندازه‌گیری اشتباه رخ داده و دستگاه، فشار پایین‌تری را نشان می‌دهد.

۳. فشارسنج را متصل کنید

اگر شلنگی به شیر حیاط متصل است، آنرا جدا کنید؛ این تست را در حالیکه شلنگ به شیر وصل است، انجام ندهید. فشار سنج را به درون شیر پیچ کنید. درون فشارسنج واشر لاستیکی قرار دارد، شما باید بتوانید فشارسنج را خیلی راحت با دست در جایش محکم کنید تا کامل بسته شود. اما اگر نتوانستید محکم ببندید و در جریان تست، ‌کمی نشتی داشت، از آچار شلاقی یا آچار فرانسه برای محکم‌تر کردن آن استفاده کنید. درست بستن و پیچ کردن فشارسنج، در دقت اندازه‌گیری فشار موثر است.

نکته: از فشارسنجی استفاده کنید که رزوه‌ی مادگی داشته باشد تا به خوبی پیچ شود.

۴. اندازه‌گیری فشار

شیر را تا آخر باز کنید و میزان فشار را روی صفحه نمایش فشار سنج بخوانید. معمولاً فشار آب خانه بین ۴۰ تا ۵۰ پوند در هر اینچ مربع است و نباید از متجاوز از 60 psi یا پوند بر اینچ مربع باشد. در ایران، فشار مورد نیاز در پشت وسیله مصرف کننده آب در منازل حدود 4 بار تعیین شده است.

بیشتر رگلاتورهای معمولی و استاندارد، اگر فشار آب ۷۵ پوند در هر اینچ مربع باشد آنرا تعدیل می‌کنند. بنابراین اگر فشارسنج عددی بالای ۷۵ را نشان داد، رگولاتور فشار خراب است و باید آن را تعمیر و یا تعویض کنید. اگر در حال حاضر رگلاتور نصب نکرده‌اید و فشارسنج عددی بالای ۶۰ را نشان می‌دهد، در مورد نصب رگلاتور با لوله‌کش مشورت کنید.

تست کردن فشار در ماشین لباسشویی

قسمت دیگری که می‌توانید فشار آب را اندازه‌گیری کنید، شیر فلکه‌ی آب سرد ماشین لباسشویی است. شیر آب پشت لباسشویی را ببندید و سپس شلنگ را از شیر جدا کنید. (این کار را با احتیاط انجام دهید چون ممکن است شلنگ پر از آب باشد.) سپس دستگاه فشارسنج را به درون شیر پیچ کنید، شیر را تا آخر باز کنید و عددی که فشارسنج نشان می‌دهد را بخوانید.

این کار را بر روی شیرهای پیسوار و سایر شیرهایی که فشار سنج میتواند روی آنها نصب شود هم میتوانید انجام دهید.

توجه کنید که بالا بودن و پایین بودن فشار آب از حد استاندارد تعیین شده برای فضای کاربری، میتواند مشکلات زیادی را بوجود آورد. فشار سنجی میتواند در مورد وجود این مشکلات به شما کمک کند تا اگر مشکلی وجود داشت با توجه به اندازه فشار، دنبال راهکار باشید.

اگر احساس میکنید که به هر دلیلی خودتان نمیتوانید این آزمون فشار را انجام دهید، از یک تکنسین کمک بخواهید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *