شیر آب هوشمند چیست و آیا به آن نیاز دارم؟

radzad

radzad

با توجه به وجود خشکسالی چند‌ساله و یک الگوی آب و هوایی کاملاً آشنا در مکان‌هایی مانند ایران، نیاز به صرفه‌جویی در مصرف آب هرگز به اندازه‌ی امروز مهم نبوده است. اما چگونه می‌توانید چیزی که مردم در خانه تقریباً به اندازه‌ی برقی که چراغ‌ها را روشن نگه می‌دارد، استفاده می‌کنند را کنترل کنید؟

شیرآلات هوشمند ابزارهای جدیدی هستند که به آرامی راه خود را به خانه‌های ما باز کرده اند، مجهز به دماسنج‌ها و حسگر هستند که کنترل دقیق میزان آب مصرفی در آشپزخانه یا حمام را برای هر عضوی از خانه‌ی شما ممکن می‌کنند.

اما آ‌ن‌ها واقعاً چه کاری انجام می‌دهند؟، هزینه‌ی آن‌ها چقدر است؟ و چگونه می توانید یکی از آن‌ها را در خانه‌ی خود نصب کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری جدید و خلاقانه برای صرفه‌جویی در مصرف آب، ادامه مطلب را بخوانید.

شیر آب “هوشمند” چیست؟

 

برای شروع، وقتی اصطلاح شیر آب هوشمند را مطرح می‌کنیم باید بدانیم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.

در حال حاضر، سه نوع مختلف از شیرهای هوشمند وجود دارد: هندزفری (بدون نیاز به دخالت دست)، دیجیتال و ترکیبی. اولین مورد شناخته‌شده‌ترین نوع از این گروه می‌باشد که چندین دهه در دست‌شویی‌های عمومی وجود داشته است. این‌ها شیرهای خانگی‌اند و دارای حسگرهای IR کوچکی هستند که با تشخیص حرکت در سینک، جریان آب را فعال و پس از برداشتن دست جریان آب را قطع می‌کنند. اگر دائماً در حال پاک کردن صابون از دسته‌های سرد و گرم شیر سینک هستید، یا فقط می‌خواهید روشی برای تمیزتر نگه داشتن دستان خود و خانواده پیدا کنید و مجبور به تنظیم دستی دمای آب در هر بار استفاده نشوید، این نوع شیرها انتخاب خوبی هستند.

چرا من یکی از آن‌ها می‌خواهم؟

 

دفعه‌ی بعد که برای شستن دست‌های خود به دست‌شویی یا آشپزخانه رفتید، به نحوه‌ی استفاده از شیر آب فکر کنید. ابتدا آب گرم و سپس آب سرد را باز می‌کنید. هر دو را به آرامی تنظیم می‌کنید تا زمانی که به دمای دلخواه برسید که پوست شما نسوزاند یا خیلی سرد نباشد، و پس از انجام تمام این کارها در نهایت شستن دستان خود را شروع می‌کنید.

اگرچه با انجام این کار یک تُن آب هدر نمی‌رود اما سوال این جا است که شما چند بار در روز این کار را انجام می‌دهید؟ سپس آن را در تعداد افراد خانواده‌ی خود ضرب کنید و حساب کنید که در طول روز، هفته و ماه چقدر آب هدر می‌شود. شیرهای هوشمند با پیش‌گرم کردن (یا خنک کردن) آب مطابق با خواسته‌ی دقیق شما قبل از این‌ که شیر آب حتی باز شود، این مشکل را حل می‌کنند، و میزان هدررفت آب را به شدت کاهش و کارایی را افزایش می‌دهند.

وجود این نوع شیرها در درازمدت می‌تواند بسیار ارزشمند باشد و دارندگان شیرآلات هوشمند می‌گویند که این شیرها تنها طی یک تا دو ماه استفاده عمومی، هزینه خود را پرداخت می‌کنند. نه تنها این، بلکه هرچه زمان کمتری برای دست زدن به دستگیره‌‌ی شیر با دست کثیف صرف کنید، میکروب‌های کم‌تری در خانه پخش می‌شوند. بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مورد نحوه انتشار میکروب‌ها در سرتاسر خانه‌ انجام شده است، مشخص شد که سینک‌های آشپزخانه اغلب می‌توانند دو برابر بیشتر از یک صفحه‌کلید یا حتی صندلی توالت، باکتری داشته باشند. زیرا حشرات در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند که اغلب با سینک‌ها در تماس هستند. با وجود سنسورهای اتوماتیک و کنترل دمای دلخواه توسط شیر هوشمند، می‌توانید مطمئن باشید که دفعه‌ی بعد که دستتان را می‌شویید، تنها چیزی که با انگشتان آلوده به میکروب خود لمس می‌کنید، حوله‌ای است که برای خشک کردن به کار می‌برید.

میکروبِ کم‌تر به معنای بیمار کمتر است و به این معنی است که زمان کمتری برای بهبودی آخرین آنفلوآنزایی که در مدرسه فرزندتان همه‌گیر شده بود را روی مبل می‌گذرانید.

اگر نمی‌توانید هزینه‌ی خرید شیر آب هوشمند لوکسِ همه‌ کاره را بپردازید، گزینه‌های زیادی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد با نصف هزینه‌ی یک شیر هوشمند حسگرهای دیجیتال و کنترل‌کننده‌های دما را روی سینک معمولی خود وصل کنید.

شیرآلات هوشمند ممکن است مانند سایر دستگاه‌های هوشمند خانه نباشند، اما همچنان ابزاری بی‌همتا و به‌صرفه برای خانه هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا تأثیر خود را بر محیط‌زیست کاهش دهید و در عین حال مطمئن شوید که قبض آب شما در پایان ماه شما را به دردسر نمی‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *