آینه هوشمند چیست؟

radzad

radzad

به‌نظر می‌رسد امروزه هر دستگاهی دارای یک نسخه «هوشمند» از خودش است؛ از ساعت‌ها و تلویزیون‌های هوشمند گرفته تا یخچال‌ها، بلندگوها و حتی چراغ‌های هوشمند. حال بیایید به یک دستگاه هوشمند و خلاقانه‌ی دیگر، یعنی «آینه هوشمند» نگاهی بیندازیم.

آینه هوشمند یک آینه دوطرفه با نمایشگر داخلی می‌باشد که در پشت شیشه‌ی آن نصب شده است. این نمایشگر می‌تواند هر چیزی که شما می‌خواهید، از جمله ساعت، پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا، گزیده خبرها، قرار تاریخ قرارها و ملاقات‌های آینده و موارد دیگر را روی سطح آینه برایتان نمایش دهد.

آینه‌های هوشمند می‌توانند در همه نوع اندازه‌ای موجود هستند، از آینه‌های کوچک رومیزی گرفته تا آینه‌های بزرگ سرویس بهداشتی. گاهی اوقات از آینه هوشمند با نام «آینه جادویی» نیز یاد می‌شود، اما هر دو این نام‌ها به یک چیز مشترک اشاره می‌کنند.

برای نمونه عکس زیر، آینه‌ی هوشمندی است که برای سرویس حمام خود ساخته‌ام:

در این وب‌سایت، تمام چیزهایی را که در ساخت این آینه یاد گرفته‌ام، توضیح خواهم داد تا شما نیز بتوانید بر اساس نیازهای خود، یک آینه هوشمند بسازید.

آینه هوشمند چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

 

چیزی که باعث شده این دسته از آینه‌ها «هوشمند» باشند، توانایی نمایش اطلاعات مختلف روی آن‌ها است. یک آینه هوشمند را می‌توان برای نمایش پیش‌بینی وضعیت آب و هوا، خبرنامه‌ها، برنامه تقویم آینده‌تان، گزیده پیام‌ها در رسانه‌های اجتماعی و… شخصی‌سازی کرد.

حتی می‌توان با استفاده از سرویس الکسای آمازون (Alexa) یا دستیار خانگی گوگل (Home Assistant) قابلیت فرمان‌های صوتی را به آن اضافه کرد. با دستورهای صوتی می‌توانید هر سوالی که دارید را از آینه‌ی خود بپرسید، انجام کاری را به خود یادآوری کنید یا سایر دستگاه‌های هوشمند خانه‌تان را مدیریت کنید.

برای مثال، نمونه چیزهایی که یک آینه هوشمند می‌تواند نمایش دهد و من با وارد شدن به سرویس حمام خود، با آن‌ها مواجه می‌شوم، عبارت‌اند از:

  • تاریخ و زمان کنونی
  • آب و هوای کنونی و پیش‌بینی وضعیت آب و هوای این هفته
  • گزیده اخبار و نقدهای طنزگونه
  • تقویم گوگل

یک آینه هوشمند را می توانید به‌راحتی برای گنجاندن هر نوع اطلاعاتی که می‌خواهید، شخصی‌سازی کنید. افراد زیادی هستند که به صورت آنلاین، کد و ماژول‌هایی سفارشی را برای انجام فعالیت‌های گوناگون توسط آینه‌ی هوشمند مورد نظر، طراحی و تولید می‌کنند.

آینه های هوشمند راندماکس:

آینه‌های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

 

یک آینه هوشمند سه جزء دارد: یک آینه‌ی دوطرفه، یک نمایشگر و یک‌ سری تجهیزات کامپیوتری. بیایید به بررسی هر بخش و نحوه‌ی کارکرد آن‌ها در آینه‌های هوشمند بپردازیم.

آینه دوطرفه: آینه‌های معمولی، لایه‌ای پشت شیشه دارند که ۱۰۰٪  نور ورودی را منعکس می‌کند. این یعنی وقتی به آینه نگاه می‌کنید، بازتاب خود را در آن می‌بینید. یک آینه دوطرفه نور را از یک جهت منعکس می‌کند، اما اجازه می‌دهد نور از جهت دیگر آن نیز عبور کند.

احتمالا در اتاق‌های بازجویی پلیس در فیلم‌ها، این نوع آینه‌های دوطرفه را دیده باشید. آینه‌های هوشمند هم برای عبور نور نمایشگر از داخل آینه، از آینه‌های دوطرفه استفاده می‌کنند.

نمایشگر: در پشت آینه‌های دوطرفه، یک مانیتور، تلویزیون یا تبلت قرار گرفته است. این نمایشگر برای نشان‌دادن اطلاعات موردنظر شما یا ماژول‌های خاص در آینه هوشمند شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه‌ی نمایشگر استفاده‌شده هم می‌تواند در اندازه و ابعاد خود آینه باشد و هم می‌تواند کوچکتر از آن در نظر گرفته شود.

در این سایت می‌توانید نمایشگرهایی که در آینه‌های هوشمند استفاده می‌گردند را در اندازه‌های مختلف مشاهده کنید.

کامپیوتر: دستگاهی باید باشد که محتوای قابل مشاهده درون آینه‌ی شما را اجرا کند. یک دستگاه کامپیوتری کوچک مانند رزبری پای (Raspberry Pi) می‌تواند برای تامین انرژی آینه هوشمندتان کافی باشد.

نوع دستگاه کامپیوتری مورد نیاز شما بستگی به کاری دارد که انتظار دارید آینه هوشمندتان آن را انجام دهد.

مزایای آینه هوشمند

مانند اکثر دستگاه‌های هوشمند، تا زمانی که از یک دستگاه استفاده نکنید، نمی‌توانید به این موضوع پی ببرید که آن دستگاه چقدر می‌تواند مفید باشد. مزیت بزرگ آینه‌های هوشمند امکان نمایش اطلاعات مفید، بدون نیاز به بازکردن برنامه‌ها یا انجام هر کار کوچک دیگری است.

شما می‌توانید به سادگی و با نگاه کردن به آینه هوشمند خود، اطلاعات مورد نظرتان را بیابید.

برای مثال، فرض کنید آینه سرویس دستشویی شما، یک آینه هوشمند باشد. احتمالاً هر روز صبح پس از بیدارشدن از خواب، در حالی که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید یا برای شروع روز آماده می‌شوید، جلوی آن آینه می‌ایستید.

حال تصور کنید حین انجام روال عادی صبحگاه، می‌توانید به آینه خود نگاه کنید و گزارش ترافیک، پیش بینی آب و هوای روز را در کنار تقویم و برنامه روزانه خود مشاهده کنید.

این که بتوانید تمام این اطلاعات مفید را بدون ایجاد وقفه‌ی خاصی در برنامه‌تان دریافت کنید، بسیار آرامش بخش است. شما می‌توانید آینه‌ی خود را طوری شخصی‌سازی کنید که هر اطلاعاتی که فکر می‌کنید مفید است، روی آن نمایش داده شود.

گزیده اخبار در زمینه‌ی موضوعی خاص مدنظرتان هست؟ می‌خواهید تغییرات قیمت سهام را ببینید؟ آیا می‌خواهید هر روز صبح، قبل از ورزش کردن، نقل قولی الهام‌بخش بخوانید؟ همه‌ی این‌ها با استفاده از آینه‌های هوشمند، میسر می‌شوند.

یکی از فواید بزرگ آینه‌های هوشمند، قابلیت استفاده از ماژول‌ها و نرم افزارهایی است که دیگران از قبل آن‌ها را ساخته‌اند. صدها ماژول مختلف و از قبل طراحی‌شده وجود دارد که می توانید درآینه هوشمندتان از آن‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید با انتخاب ماژول‌هایی که می‌خواهید در آینه‌تان گنجانده شود، آن را کاملاً شخصی‌سازی کنید.

یک ویژگی فوق العاده برای خانه شما

 

آینه هوشمندی که من در سرویس حمام و توالت خانه‌ام دارم با اختلاف برجسته‌ترین ویژگی خانه‌ام است که درباره‌اش از من سوال می‌پرسند. خانواده و دوستانم در مورد این آینه، بیشتر از هر چیز دیگری بحث می‌کنند.

کسانی که برای اولین بار آن را می‌بینند، همیشه با لبخندی بزرگ از سرویس بهداشتی بیرون می‌آید، چراکه نمی‌توانند آنچه که لحظاتی پیش دیده‌اند را باور کنند.

ممکن است اغراق آمیز به‌نظر برسد، اما مطمئن باشید که اینطور نیست.

وقتی کسی وارد سرویس بهداشتی خانه می‌شود، با چنین چیزی مواجه می‌شود:

با ورود آن‌ها، حسگری درون آینه بلافاصله LED های اطراف لبه‌ی نمایشگر را روشن می‌کند که به فضای داخل سرویس بهداشتی و حمام، روشنایی می‌بخشد.

عکس بالا در شب و در حالی که آینه تنها منبع نور بود، گرفته شده است.

با نزدیک شدن به سمت آینه، صفحه نمایش هوشمند روشن می‌شود و هر آنچه که برای نمایش از قبل تنظیم شده، روی صحنه پدیدار می‌شود.

تصویر بالا به اندازه کافی نشان نمی‌دهد که این دستگاه ساده، چقدر جلوه سرویس بهداشتی خانه را دگرگون و زیبا می‌کند.

برخی از دوستانم می‌گویند که این ویژگی، به خانه من یک حس فوق مدرن می‌دهد. حس می‌کنم این موضوع باعث شده تا توالت خانه بسیار بهتر از قبل به نظر برسد، آن هم با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه معمولی که خرج بازسازی می‌شود.

نکته اصلی که می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که یک آینه هوشمند، اگر به نحوه‌ی صحیح تنظیم و نصب شود، می‌تواند تبدیل به یکی از بهترین ویژگی‌های خانه‌تان شود.

قابلیت‌های آینه هوشمند

نکته‌ی مهمی که در ساخت آینه‌های هوشمند وجود دارد، این است که می‌توانید آن‌ها را مطابق با نیازهای شخصی خود، سفارشی کنید.

اینجا چند ایده درباره‌ی قابلیت‌های مختلفی که می‌توانید در آینه هوشمند خود بگنجانید، آورده شده است:

  • صفحه لمسی:افزودن صفحه لمسی به آینه هوشمند، باعث می‌شود بتوانید با آن تعامل داشته باشید
  • نور LED:یک نوار LED ساده در دور تا دور آینه هوشمند شما می‌تواند نورپردازی زیبایی را به اتاقتان اضافه کند
  • حسگر حرکتی:این ویژگی باعث می‌شود زمانی که وارد اتاق خود می‌شوید، آینه هوشمندتان به‌طور خودکار روشن گردد
  • کنترل صدا:با این قابلیت می‌توانید از آینه هوشمند خود سوال بپرسید یا فرمان‌های صوتی به آن بدهید
  • قابلیت تشخیص چهره:آینه شما می‌تواند با تشخیص این که چه کسی درون اتاق است، محتوا را مطابق با هر فرد، شخصی‌سازی کند

همان‌طور که می‌بینید، گزینه‌های زیادی برای تغییرپذیری و شخصی‌سازی آینه‌های هوشمند، پیش روی شماست. هم‌چنین در این وب سایت، مقالات و اطلاعاتی را در مورد روش‌های مختلف تنظیم آینه هوشمند و شخصی‌سازی آن مطابق با سلیقه‌ی خود، خواهید یافت.

آیا ساخت آینه هوشمند کار سختی است؟

اگرچه ممکن است پروسه‌ی ساخت آن‌ها کمی پیچیده به نظر برسد، اما در واقع ساخت یک آینه هوشمند بسیار ساده است. هر چیزی که باید در مورد ساخت آینه هوشمند یا خرید آن بدانید، در این وب‌سایت گنجانده شده است.

بسته به این‌که چه ویژگی‌هایی مدنظرتان است، ساخت یک آینه هوشمند به طور کامل از یک یا دو روز تا چندین هفته زمان می‌برد.

مقالات و مطالب آموزشی گام به گام این وب‌سایت، نوید این موضوع را می‌دهند که دیگر برای ساخت یک آینه هوشمند، نیازی به درک علم برنامه‌نویسی ندارید. گرچه آینه هوشمند اختراعی بسیار جدید است، اما تعداد زیادی از افراد در چند سال گذشته به ساخت آن‌ها روی آورده‌اند.

همه این اطلاعات و داده‌ها اکنون از طریق مقالات این سایت، در دسترس شما خواهد بود.

اگر همیشه دوست داشتید که خانه‌تان، مانند خانه‌های داخل فیلم‌ها، حسی آینده‌نگر داشته باشد، ساختن یا خرید آینه هوشمند راهی عالی برای تحقق آن است.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *