چرا آب شیر کدر می شود؟

radzad

radzad

رنگ کدر آب در خانه‌ها اگرچه معمولا مشکلی جدی نیست، اما می‌تواند باعث نگرانی افراد شود. در ایران، کیفیت آب بخاطر نظارت‌ها و آزمایش‌های نه چندان قوی عموما پایین است، در بعضی اوقات مشکلاتی خاص، می‌توانند یک خانه یا یک محله را تحت تاثیر قرار بدهند.

چه چیزی باعث کدر و حباب دار شدن آب شیر می‌شود؟ نوشیدن آن مشکلی ندارد؟ راه‌حل چیست؟

رنگ کدر آب شیر می‌تواند چندین دلیل مختلف داشته باشد، که هر کدام نیازمند راه‌حلی متفاوت هستند:

1. وجود هوا در لوله‌ها

رایج‌ترین علت رنگ کدر آب، آب هوادیده است. اگر فشار در شبکه آب‌رسانی دچار تغییر شده باشد، برای مثال اگر لوله‌ای ترکیده باشد یا کسی مشغول تعمیر لوله‌ها باشد، امکان ورود هوا به آب جاری در لوله‌ها وجود دارد که از طریق شیر‌های آب نیز خارج می‌شود.

اگر علت کدر شدنن آب، هوا باشد، پس از حدود یک دقیقه، آب موجود در لیوان شفاف می‌شود. رنگ کدر به مرور از پایین به بالا شفاف می‌شود زیرا حباب های بسیار ریز هوا به سمت بالا حرکت می‌کنند. اگر آبی که از یک شیر آب گرم گرفتید، کدر است، احتمالا آب گرمکن‌تان دچار مشکل شده است، و باید هرچه سریعتر با یک لوله‌کش تماس بگیرید.

یک روش برای آن‌که بفهمید مشکل فقط مربوط به خانه شماست یا مربوط به شبکه آب‌رسانی می‌شود این است که از همسایگانتان نیز درباره آن پرس‌وجو کنید. اگر مشکل فقط مربوط به ملک شما می‌شود، باید با یک لوله‌کش یا مراکز مربوطه تماس بگیرید تا ببینید آیا لوله‌کشی خانه‌تان دچار مشکل شده است یا خیر.

اگر فکر می‌کنید هواگرفتگی علت کدر شدن رنگ آب است، نوشیدن آن هیچ مشکلی ندارد. اگر ظاهر ناخوشایندی دارد، قبل از آنکه لیوانتان را پر کنید، چند ثانیه شیر را باز بگذارید تا هوای موجود در آب تخلیه شود.

اگر مشکل برای مدت طولانی باقی ماند، با شبکه آب‌رسانی منطقه تماس بگیرید تا ببینید آیا درحال تعمیر لوله‌ها در منطقه هستند یا خیر.

2. ذرات معلق در آب

آب با عبور از شبکه آب‌رسانی، می‌تواند رسوبات یا ذرات معلقی را همراه خود بیاورد، مانند شن، گل‌ولای یا سنگ که بطور کامل در آب حل نمی‌شوند، و رنگ آب را کدر می‌کنند.

برخلاف حباب‌های هوا، اگر علت رنگ کدر آب ذرات معلق باشد، به سادگی از بین نمی‌رود و درصورتی که این ذرات به اندازه کافی بزرگ‌ باشند، ممکن است بتوانید آنها را ببینید.

اکثر ذرات معلق بی ضرر هستند، و بزگترین مشکلی که ایجاد می‌کنند، کثیف بنظر رسیدن آب است. اما اگر دارای یک سیستم آب‌رسانی خصوصی مانند چشمه یا چاه هستید و برای ضدعفونی کردن آب از یک فیلتر فرابنفش استفاده می‌کنید، ذرات معلق می‌توانند از باکتری‌های مضر در مقابل فیلتر فرابنفش محافظت کنند، که احتمال مبتلا شدنتان به بیماری‌های آبی را افزایش می‌دهد.

اگر از میزان ذرات معلق در شبکه آبرسانیتان نگران هستید، می‌توانید سراغ یک سیستم فیلتر مکانیکی آب بروید. یک نمونه خوب از این مورد هوزینگ تصفیه آب همراه با یک فیلتر داخلی رسوبات است.

3. آب سخت

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است، ممکن است رسوبات آهکی در لوله‌ها یا لوازم خانگی خود مشاهده کنید، که در نتیجه می‌تواند باعث کدر شدن رنگ آب شود.

از آنجایی که آهک با داغ شدن آب سخت بوجود می‌آید، این ته‌نشین‌های گچی و سفید معمولا پس از جوشیدن آب در یک کتری بوجود می‌آیند، البته ممکن است درون شیرها یا لوله‌های متصل به آب‌گرمکن نیز تشکیل شوند.

اگرچه نوشیدن آب کدری که علت تیرگی رنگش آب سخت است، مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند، اما تغییر رنگ آن می‌تواند ناخوشایند باشد، مخصوصا اگر ته‌نشین های گچی در شیر‌ها و لوازم خانگی تشکیل شوند.

علت سخت شدن آب وجود تعداد زیادی از مواد معدنی خاص است. چندین روش مختلف وجود دارد که به کمکشان می‌توانید مواد معدنی تشکیل‌دهنده آب سخت و آب کدر را از آب حذف کنید، از جمله فیلترهای آب همراه با بازدارنده‌ رسوب‌های پلی‌فسفات؛ رسوب‌زدا‌های آب و واحد‌های کلسیوم درمانی.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *