پرلاتور چیست و چرا باید آن را نصب کرد؟

radzad

radzad

اگر تا کنون دهانه‌ یا نازل خروجی شیر آشپزخانه، روشویی یا حمام را باز کرده یا با انگشت داخل آن را لمس کرده باشید، ممکن است قطعه‌ای با صفحه توری مانند و کوچک که پرلاتور یا فشارشکن یا آبفشان نام دارد را دیده باشید.

پرلاتور یا آبفشان ها را حتی در قسمت نازل خروجی انواع شلنگ های توالت هم میتوان یافت.

پرلاتور یا آبفشان قطعه‌ی مهمی است که عملکرد فیزیکی شیر را بهتر می‌کند و موجب می‌شود تجربه بهتری در استفاده از یک شیر آب یا شلنگ توالت داشته باشید. گاهی اوقات پرلاتور شیر با دستگاه فیلتراسیون اشتباه گرفته می‌شود که به علت آن پی خواهید برد. همچنین در این مطلب، مورد بسیاری از اهداف ارزشمند پرلاتور و ضرورت نصب آنها روی شیر، آگاهی می‌یابید.

پرلاتور یا آبفشانِ آب چیست؟

پرلاتور یا آبفشان، تجهیزی کوچک و گرد است که می‌توانید آن را روی دهانه‌ی خروجی شیر یا شلنگ نصب کنید تا جریان آب، پیوسته و بدون پاشش شود. پرلاتور معمولاً مخلوطی از آب و هوا بوجود می‌آورد و جریان آب را اصطلاحا نرمتر می کند. به طور کلی پرلاتور استاندارد بسته به نوع و طراحی آن، دِبی آب خروجی را به 3 تا 8 لیتر در دقیقه محدود می‌کند.

دِبی، واحد شارش یا جریان است و به معنای میزان حجم یک سیال یا مایع عبوری از یک مقطع در واحد زمان است. بنا بر این اگر گفته شود که یک پرلاتور دارای دبی آب خروجی 6 لیتر بر دقیقه است بدین معناست که در هر دقیقه، 6 لیتر آب اجازه عبور از آن مقطع یا پرلاتور را خواهد داشت.

پرلاتورها قطعاتی پلاستیکی هستند که درون بوش های فلزی قرار میگیرند. بوشهای فلزی به همراه پرلاتور داخل خود در مجموع، سرشلنگ ها و سرشیر ها را بوجود می آورند. بوشهای پرلاتورها میتوانند رزوه از داخل و یا رزوه از خارج باشند تا بسته به نوع خروجی شیر یا شلنگ های مربوطه، بر روی آنها نصب شوند.

در صورت تمایل میتوان از نوعی از پرلاتورها استفاده کرد که باعث صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب شوند. با نصب پرلاتورهای کاهنده مصرف، باید انتظار داشت که دبی آب به 3 تا 6 لیتر بر دقیقه برسد که در صرفه‌جویی آب، بسیار موثر است. برخی از پرلاتورهای کاهش‌دهنده‌ مصرف آب که کارایی فوق‌العاده‌ای دارند، جریان آب را حتی به 3 لیتر بر دقیقه کاهش می‌دهند که موجب صرفه جویی حدود 70 درصدی در مصرف آب، نسبت به یک پرلاتور معمولی خواهند شد.

از آنجایی که معمولاً قطعات پرلاتور مونتاژ شده است، تنها کار لازم این است که آن را درون سرشیر آب نصب کرد و سرشیر را روی شیر یا شلنگ پیچاند تا در جای خود محکم شود. شیر آب باید رزوه‌های مادگی داشته باشد زیرا اکثر پرلاتورها رزوه‌های نر دارند یا به اصطلاح از نوع رزوه بیرون هستند (رزوه‌های برجسته).

 برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۴۰ ، پرلاتور به عنوان قطعات جانبی وارد خانه‌ها شدند که پاشش آب را کاهش داده و با اختلاط آب با هوا و در نتیجه با وارد کردن اکسیژن به آب، طعم بهتری به آب های تقریبا بی کیفیت لوله کشی در آن زمان میداند. امروزه تقریباً در تمام شیرهای آشپزخانه و سرویس بهداشتی، پرلاتور ‌ها جزء قطعات‌ استاندارد محسوب می‌شوند. با این وجود می‌توانید پرلاتور را جداگانه بخرید و روی شیرهای فاقد پرلاتور یا دارای پرلاتور معیوب نصب کنید. زیرا پرلاتورها قطعات مصرفی هستند که در طول زمان در معرض رسوبات آب قرار میگیرند. پرلاتورها باید پس از مدتی تمیز شوند و یا کلا تعویض شوند.

هدف از نصب پرلاتور چیست؟

ممکن است تصور کنید که وظیفه پرلاتور، رسوب گیری از آب است. اما وظیفه پرلاتور یا آبفشان، صرفا شکستن فشار آب و کاهش دبی آب خروجی و در نتیجه نرم تر کردن جریان آب خروجی است.

ممکن است وقتی پرلاتور را باز کنید و بصورت وارونه به آن ضربه بزنید، تکه‌ی کوچکی از شن یا لایه‌ی رسوبی از آن جدا شود. با اینکه پرلاتور مثل فیلتر عمل می‌کند، اما هدف اصلی نصب آن چیز دیگریست. این رسوبات عملکرد پرلاتور را مختل هم میکنند و به همین دلیل پس از مدتی باید پرلاتور را رسوب زدایی کرد.

پرلاتور نحوه‌ی شارش آب را بهتر می‌کند و حس لطیف‌تری به جریان آب می‌دهد. درواقع پرلاتور حباب‌های کوچکی در آب ایجاد می‌کند، که باعث می‌شود همان حس حجم مورد انتظار از آب بر روی دستان شما قرار گیرد، اما در واقعیت دبی آب کاهش یافته است. پس پرلاتور:

  • جریان آب را وسیع‌تر می‌کند.
  • پاشش آب در سینک را کاهش می‌دهد.
  • با بهره وری بیشتر از جریان آب، موجب صرفه جویی در مصرف آن می‌شود.
  • علاوه بر این با نصب پرلاتور متوقف کننده جریان، صرفه جویی در مصرف آب مضاعف می‌شود.
  • ایجاد حباب‌ها که مصرف آب و صابون را کاهش می‌دهد، باعث کف کردن سریعتر صابون می‌شود.
  • هنگام استفاده از آب، لطافت بیشتری ایجاد میکند.
  • با اختلاط اکسیژن بیشتر با آب، طعم سبک‌تر و گواراتری به آب آشامیدنی می‌دهد.
  • رسوبات را تا حدی فیلتر می‌کند؛ هرچند که این وظیفه ذاتی پرلاتور نیست.

نصب پرلاتور ضروری نیست و حتی ممکن است استفاده از آن در برخی از شیرهای بیرونی (مانند شیلنگ‌های باغ)، شیرهای دوش یا وان و یا شیرهای آب شستشوی لباس نتیجه‌ی عکس داشته باشد و رضایت مندی را کاهش دهد.

نحوه‌ی تعویض پرلاتور

پرلاتور شیر آب را می توان به راحتی و فقط با دو ابزار ساده یعنی انبر و حوله تعویض یا نصب کرد. انبر کلاغی بهترین نوع انبر برای این کار است اما از آچار فرانسه یا حتی انبر دست هم میتوانید استفاده کنید؛ به شرطی که زیر انبر و آچار، یک حوله یا پارچه بگذارید که سرشیر یا سرشلنگ، خراب نشود. حوله باید کوچک باشد زیرا هنگام استفاده از انبر برای پرلاتور شیر،  از آن به عنوان پوشش محافظ استفاده می‌شود.

۱.با حوله، رزوه‌ی داخلی شیر را تمیز کنید.

۲. دقت کنید که قطعات پرلاتور به طور کامل مونتاژ شده باشد. خصوصاً واشر که باید در جای خود قرار بگیرد تا مانع از نشت آب شود.

۳. پرلاتور را روی سر شیر قرار دهید تا با رزوه‌‌ها منطبق شود.

۴. پرلاتور را به صورت دستی در جهت عقربه های ساعت بپیچانید.

۵. حوله را به دور پرلاتور شیر آب بپیچید و با آچار سفت کنید.

۶. آب را کاملاً باز کنید تا پرلاتور را آزمایش کنید.

نکته مهم:

سرشیر را زیاد سفت نکنید وگرنه ممکن است رزوه های سرشیر از بین بروند و ساییده شوند.

نحوه‌ی تمیز کردن پرلاتور شیر آب

با تمیز کردن پرلاتور ، رسوبات، شن و ماسه از روی فیلتر مشبک زدوده می‌شود که می‌تواند باعث افزایش جریان آب شود. حتی اگر جریان آب مناسب باشد، باید حداقل دو بار در سال آن را تمیز کنید تا آب گواراتری داشته باشید. بعضی از پرلاتورهای سیلیکونی ضد رسوب هم وجود دارند که رسوبات احتمالی روی آنها به راحتی با مالش انگشت از بین میروند. پرلاتورهای ضدرسوب قابل ارائه در راندماکس را در این لینک مشاهده و خرید کنید.

نکات مهم:

۱. درپوش سینک را ببندید تا قطعات به فاضلاب نرود.

۲. پرلاتور را باز کرده و روی حوله تمیز قرار دهید.

۳. در صورت امکان قطعات پرلاتور را از هم باز کنید.

۴. پرلاتور را به مدت یک ساعت در سرکه سفید قرار دهید.

۵. سرکه را دور بریزید و قطعه را با آب تازه بشویید.

۶. پرلاتور را روی شیر آب قرار دهید و آب را بصورت آزمایشی باز کنید.

توجه: پرلاتور یک قطعه مصرفی است و به هر حال باید پس از چند سال تعویض شود تا عملکرد بهتری برای شیر آب، به ارمغان آید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *