چرا شیرآب صدای غژغژ می‌دهد؟

radzad

radzad

آیا می‌دانستید که در ایران هدر دادن آب مشکل بزرگی است؟ گذشته از اینها، یک خانواده متوسط ایرانی می‌تواند تا حدود 180 گالن آب در هفته هدر بدهد. این مقدار معادل 9400 گالن آب در سال است- یعنی بیش از 300 بار لباس شستن با ماشین لباسشویی!

یکی از نشانه‌های ساده‌ای هدر رفتن آب، چکه کردن شیرآب است.

اگر شیرآب شما صدای غژغژ می‌دهد، بهتر است که هرچه سریعتر مشکل را حل کنید. اما شیرآبی که سروصدا دارد نشانه‌ی مشکل دیگری است. قبل از اینکه زمان و آب را هدر دهید، چطور می‌فهمید که مشکل از کجاست و چگونه آن را برطرف می‌کنید؟

در این راهنما، علل اصلی سروصدای شیرآب آمده است. مطالعه کنید و دراین باره بیشتر بفهمید

عوامل رایج سرو صدای شیر آب

1. اشکالات واشر

سروصدای شیرآب ممکن است به علت واشر جابجا شده باشد. این مشکل زمانی پیش می‌آید که از واشر با اندازه نامناسب استفاده کنید. اگر فکر کردید مشکل از واشر است، قبل از بررسی، حتماً منبع آب شیر را ببندید.

توجه داشته باشید، بستن شیرفلکه ممکن است فلکه اصلی آب خانه باشد. شیر فلکه در اکثر خانه‌ها در زیرزمین قرار دارد. اما اگر درجای دم دست تری قرارداشته باشد، ممکن است زیر سینک باشد. به محض اینکه شیرفلکه را بستید، واشر شیرآب را پیدا کنید. طبق دفترچه راهنما پیش بروید تا مشکلی پیش نیاید. اکنون می‌توانید واشر شل شده را دوباره سفت کنید یا آن را با یک واشر مناسب تعویض کنید.

2. رسوب

یکی دیگر از علت‌های واضح سروصدای شیرآب رسوب گرفتن است. رسوب اغلب زیرسینک یا اطراف محل قرار گیری واشر به وجود می‌آید. رسوب همچنین ممکن است در لوله شیرآب به وجود بیاید، و باعث سروصدا شود.

اگر آب شما سنگین باشد (دارای املاح باشد) ممکن است، املاح ته نشین شود. صدای سوت زدن زمانی ایجاد می‌شود که این املاح جلوی جریان آب را می‌گیرد.

اگر فکر می‌کنید مشکل از املاح ته نشین شده است، می‌توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب همه چیز را تمیز کنید. برای جرم‌های سر سخت‌تر، می‌توانید از پاک کننده‌ای استفاده کنید که جرم را از بین میبرد. بعد از اینکه آن را تمیز کردید، می‌توانید واشر را ببندید و نتیجه را ببینید.

برای جرم‌های رسوبات معدنی، شیرآب را از سینک جدا کنید. برای مدتی در آب و سرکه بندازید. این کار باعث از بین رفتن رسوبات معدنی می‌شود. این کار ارزان تر از تعویض شیرآب با یک شیرآب جدید است.

3. اتصالات فرسوده

وقتی دستگیره‌ی شیرآب را می‌چرخانید، ممکن است صدای غژغژ بلندی بدهد. اگر این اتفاق بیافتد، علت اصلی این صدا ممکن است از اتصالات فلزی مجموعه کلی شیرآب باشد. ممکن است گردنه شیر توسط اتصالات دچار ساییدگی شده باشد.

یک راه حل آسان این است که هر دو اتصال را با وازلین لیز کنید. این کار باعث می‌شود تا دستگیره شیرآب به حد کافی چرب شود و از ساییدگی آن جلوگیری شود. اما برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از اتصالات با کیفیت استفاده کنید.

اگر اتصالات شما فرسوده بنظر می‌رسد، باید بعضی از قسمت‌های آن را تعویض کنید. درغیر این صورت، چرب کردن به تنهایی فایده ای ندارد.

4. مشکل لوله‌ها

وقتی در یک خانه قدیمی زندگی‌ می‌کنید، صدای غژغژ شیرآب ممکن است از خطوط لوله کشی باشد. استفاده از لوله‌های گالوانیزه  نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شود، چون رسوب و زنگ زدگی در این لوله‌ها بیشتر رخ می‌دهد. همیشه به‌یاد داشته باشید که فشار آبی که به اتاق می‌آید باید کمتر از 80 پوند ( 0.45 لیتر) در هر اینچ مربع باشد. وقتی فشار آب از این مقدار بیشتر شود، باعث به وجود آمدن صدای غژغژی میشود که همه میشنوند.

برای اینکه فشار دقیق آب را بخوانید، یک فشارسنج تهیه کنید. نمونه‌های ارزانی در بازار وجود دارد، یک سرزدن کوتاه به بازار و خرید فشارسنج، به بهبود خانه شما کمک می‌کند. آن را به خوبی روی شلنگ نصب کنید تا بتوانید اعداد را درست بخوانید.

برای حل مشکل فشار آب دو راه وجود دارد: یا می‌توانید از یک لوله کش بخواهید تا شیر فشارسنج را نصب کند یا لوله‌ی جدیدی بخرید و آن را با  لوله قدیمی مسدود شده، عوض کنید. از هر دو روش می‌توان مشکل را حل کرد، اما مورد دوم پرخرج تر اما موثرتر است.

چگونه صدای غژغژ شیرآب را رفع کنیم؟

در اکثر موارد، صدای غژغژ به علت فشار آب یا گرفتگی است. این مشکل را خودتان نیز می‌توانید حل کنید. اما با وجود بیش از 50.000 لوله کش در کشور، می‌توانید کار را به آنها بسپارید و به بهترین نحو مشکل را حل کنید.

جدای از این، دراینجا چند مورد آمده است که باید آن را در نظر بگیرید:

1. بررسی فشار آب

قبل از هرکاری از فشار آبی که به اتاق می‌آید مطمئن شوید. فشار آب را از فلکه قطع کننده آب بررسی کنید. اگر فشار آب خیلی کم یا زیاد باشد، یک صدای غژغژ تیز و بلندی ایجاد می‌شود.

می‌توانید فلکه را روی فشار درست تنظیم کنید. اگر صدای غژغژ قطع شد، کار را درست انجام داده اید. درغیراینصورت، باید بدنبال مشکلات دیگر باشید.

2. با فشار هوا لوله را باز کنید

وقتی فشار آب مشکل اصلی نیست، سعی کنید از فشارهوا برای باز کردن لوله استفاده کنید. این کار باعث می‌شود هرچیزی که در شیرآب رسوب کرده یا ته نشین شده است از بین برود. برای انجام این کار ابتدا باید شلنگ شیر آب را جدا کنید، این شلنگ معمولاً در زیر سینک پیدا می‌شود.

با جدا کردن شلنگ راحتتر می‌توانید به قسمت‎‌های داخلی شیرآب دسترسی پیدا کنید. فشار هوا را وارد شیرآب کنید. این کار را تا زمانی که ته مانده‌هایی که شیر را مسدود کرده اند، بیرون بیایند ادامه دهید.

شیرآب خود را همین امروز تعمیر کنید!

اگر صدای غژغژ قطع نشد، وقت این رسیده که از یک متخصص کمک بگیرید. این کار را باید خیلی سریع انجام بدهید تا مشکلات بیشتری ایجاد نشود. هرچه دیرتر برای کمک گرفتن اقدام کنید، احتمال اینکه شیرآب شما خراب شود بیشتر است، و هزینه‌های تعمیر آن نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *