5 عاملی که باعث می‌شود شیر آشپزخانه به درستی بسته نشود

radzad

radzad

شیر آشپزخانه یکی از قسمت‌های قابل‌اطمینان در لوله‌کشی است که بدون هیچگونه عارضه‌ای کار می‌کند. شما به راحتی شیر آب را باز می‌کنید و اجازه‌ می‌دهید تا آب به سرعت از لوله خارج شود. وقتی کارتان با آن تمام شد، دستگیره شیر را در جهت مخالف می‌چرخانید و در این صورت باید جریان آب قطع شود. اما متأسفانه حتی با کیفیت‌ترین شیرها نیز به مرور زمان فرسوده می‌شوند. زمانی که شیر آب فرسوده می‌شود، عملکرد آن چندان مورد اطمینان نخواهد بود.

برخی از شیرهای آشپزخانه به سختی بسته می‌شوند. حتی زمانی که  به نظر می‌رسد دستگیره شیر کاملا بسته شده است، باز هم قطرات آب از آن می‌چکد. این مشکل معمولاً به دلیل عملکرد نادرست قطعات شیر ​​آب به وجود می‌آید و این قطعات آن‌طور که پیش‌بینی شده کار نمی‌کنند. در بیشتر موارد، وضعیت شیر به مرور زمان بدتر می‌شود تا زمانی که یک تعمیرکار (لوله‌کش) آن را تعمیر کند.

وقتی شیر آب درست بسته نشود، می‌تواند باعث نگرانی صاحب‌خانه شود. چکه کردن آب علاوه بر این که صدای آزاردهنده‌ای دارد، می‌تواند به دلیل افزایش هدررفت، بهای درج شده روی قبوض را نیز افزایش دهد. در موارد شدیدتر، شیر آب به هیچ وجه بسته نمی‌شود، که می‌تواند منجر به پر شدن سینک‌ و آب‌گرفتگی تمام آشپزخانه شود.

قبل از این که این مشکل شدیدتر شود، شیر آب معیوب را به خوبی بررسی کنید و سعی کنید متوجه شوید که چه مشکلی دارد. در اینجا پنج دلیل بالقوه وجود دارد که بیان می‌کند چرا شیر آشپزخانه به خوبی بسته نمی‌شود:

شیر آب آشپزخانه

شما در طول روز چندین بار از شیر آب آشپزخانه استفاده‌ می‌کنید. گاهی اوقات صرفا با یک اشاره‌ی دست شیر را می‌بندید و موقعیت را ترک می‌کنید. اگر پس از آن، آب به چکه کردن ادامه دهد، باید دستگیره شیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاملا بسته شده باشد. شاید تنها چیزی که لازم است این که است که دستگیره شیر را کمی حرکت دهید تا به درستی بسته شود.

زمانی که مطمئن شدید دستگیره شیر آب در وضعیت بسته قرار دارد. سعی کنید آن را بیشتر بچرخانید. ممکن است بتوانید آن را کمی بیشتر از حالت بسته حرکت دهید تا به جایی برسید که آب کاملا بسته شود. اما در برخی موارد، این کار ممکن است بی‌فایده باشد و دستگیره شیر آب واقعا به درستی کار نکند و نیاز به تعمیر داشته باشد.

دستگیره دارای رزوه‌هایی است که به شیر متصل می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که آن را بچرخانید. این رزوه‌ها ممکن است به مرور زمان خورده شوند و آسیب ببینند و این به این معنی است که دستگیره دیگر آب را به طور کامل نمی‌بندد. راه حل ساده تعویض دستگیره است. برای تعویض سریع دستگیره شیر آشپزخانه می‌توانید با یک لوله‌کش واحدهای مسکونی تماس بگیرید.


آب بندی شیر آشپزخانه

چهار نوع شیر آب در بازار وجود دارد که عبارت‌اند از: شیرهای فشاری، شیرهای توپی، شیرهای کارتریجی و شیرهای دیسکی- سرامیکی. در شیر آب فشاری، واشر روی دهانه‌ای فشرده می شود تا جریان آب را متوقف کند. این واشر امکان دارد به مرور زمان فرسوده شود. به دلیل این که واشر فرسوده نمی‌تواند آب بندی کاملی ایجاد ‌کند، شیر آشپزخانه شروع به نشت و چکه می‌کند.

در انواع دیگر شیرها، مانند نوع توپی یا نوع دیسکی، از قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود که با گذر زمان آن‌ها نیز فرسوده می‌شوند. رسوبات معدنی می‌توانند بر روی این قسمت‌ها جمع شوند و باعث خراب شدن آن‌ها و از بین رفتن آب‌بندی شوند. این قطعات فرسوده باید با قطعات جدید تعویض شوند.


خوردگی در سوپاپ شیر

سوپاپ در پایه شیر آب قرار دارد. بعد از استفاده مکرر، این قطعه می‌تواند به تدریج فرسوده شود، هنگامی که نشیمنگاه سوپاپ به درستی کار نکند، ممکن است باعث شود شیر آشپزخانه حتی پس از بسته شدن آب چکه کند.

خوردگی (زنگ‌زدگی) می‌تواند مشکل را بیشتر تشدید کند. رسوبات معدنی در اطراف نشیمنگاه سوپاپ جمع می‌شوند و به مرور زمان قطعه را از بین می‌برند تا زمانی که قطعه دیگر کارایی خود را از دست بدهد. خوشبختانه در صورت داشتن ابزار مناسب می‌توانید نشیمنگاه سوپاپ را تعویض کنید که توصیه می شود برای این کار از آچار مخصوص استفاده کنید. اما اگر نشیمنگاه سوپاپ بیش از حد خورده شود، ممکن است نیاز به دریل باشد، در این صورت برای تعویض این قطعه با یک لوله‌کش تماس بگیرید.

واشر نامناسب

اگر بعد از اینکه شیر آشپزخانه را بستید، آب همچنان چکه می‌کرد، ممکن است مشکل به دلیل وجود واشری با اندازه‌ اشتباه باشد. از آنجایی که واشر اندازه مناسبی ندارد، آب‌بندی به صورت کامل صورت نمی‌گیرد. درنتیجه آب از مجاری موجود خارج می‌شود. برای تشخیص این مشکل، یک لوله کش ممکن است نیاز داشته باشد شیر آب را برای بازرسی باز کند. این مشکل پس از تعویض واشر با واشر دیگری با اندازه مناسب برطرف می‌شود.

شکستن کارتریج

در برخی از شیرهای آشپزخانه، کارتریج ممکن است شکسته شده و یا آسیب ببیند. این قطعه می‌تواند به دلیل وجود رسوبات معدنی خورده و فرسوده شود و دیگر عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد. با کمک یک لوله‌کش حرفه‌ای می‌توان کارتریج آسیب‌دیده را با کارتریج‌ جدید تعویض کرد. می‌توانید خودتان نیز این کار را انجام دهید، اما این کار به دلیل وجود فنرها و قطعات متعددی که باید در یک راستا قرار گیرند، کمی مشکل است. کارتریج‌های شیر آشپزخانه ممکن است یک یا چند حلقه داشته باشند که می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در لوله‌کشی شوند. حلقه فرسوده مانع از نفوذ آب به اطراف دهانه می‌شود. این قطعه را بررسی کنید و آن را تعویض کنید تا شاید بتوان از این طریق مشکل را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *