انواع شیر روشویی و وان

radzad

radzad

در هنگام نوسازی سرویس بهداشتی و حمام یا ساخت خانه ای جدید، برای رسیدن به آن زیبایی‌ که مدنظرتان هست، به شیرآلات با کیفیتی نیاز خواهید داشت.چه بخواهید خودتان این کار را انجام دهید یا طراحی آن را به یک حرفه‌ای بسپارید، بهتر است وقت بگذارید و در مورد چیزی که به دنبالش هستید شخصاً تحقیق کنید. ما لیست تقریبا کاملی از انواع شیرآلات را تهیه کرده‌ایم.

ایده ای عالی و همیشه مود برای تغییر طراحی یک سرویس بهداشتی و حمام زیبا، استفاده از شیرآلات جدید و براق با پوشش کروم است. شیرآلاتی خوش ساخت و با کیفیت هستند که طراحی مناسب داشته و بادوام باشند و فراموش هم نکنیم که شیر روشویی، مهم‌ترین قسمت سرویس بهداشتی و حمام است!

وقتی می‌توانید بگویید که سرویس بهداشتی و حمام به زیبایی طراحی شده است که برای استفاده از توالت یا باز کردن شیر، با دردسرهایی کوچک و بزرگ مواجه نباشید. سهولت استفاده از سرویس بهداشتی و حمام می تواند ناشی از انتخاب سنجیده و درست شیرآلات، جانمایی درست تجهیزات و انتخاب برند مناسب باشد. در این مطلب می‌خواهیم شیرهای تک پایه، شیرهای اهرمی، شیرهای سردوش، شیرمخلوط کلاسیک دو دسته و شیرآلات دیواری را بررسی کنیم. همچنین در ادامه، مطالعه مطلب راهنمای خرید شیر دستشویی را هم پیشنهاد میکنیم.

سبک‌های مختلف شیرآلات بهداشتی روشویی و وان

۱. ست دو دسته (کلاسیک)

شیرآلات ست دو دسته یا کلاسیک، هنوز هم برای بسیاری از مشتریان، جذاب است. شیرالات کلاسیک از چند سال قبل، یک رقیب جدی به نام شیرالات اهرمی پیدا کرد. مزیت های سهولت استفاده، امکان صرفه جویی بیشتر و نیاز به تعمیرات کمتر نسبت به شیرهای کلاسیک باعث شده که شیرالات اهرمی گوی سبقت را از رقیب کلاسیک و قدیمی تر خود بربیاد. اما این پایان کار شیرالات کلاسیک نبود. ظاهر دوست داشتنی تر و خاطره انگیز شیرالات کلاسیک دو دسته باعث شده است که این شیرالات مجددا مود شوند و در بسیاری از طراحی های پست مدرن، استفاده شوند.

هنوز یکی از متداول‌ترین انواع شیرهای بهداشتی موجود در فروشگاه‌ها، شیرالات کلاسیک با دو دسته جداگانه برای تنظیم فشار و دمای آب سرد و گرم است. شیرهای کلاسیک میتوانند از نوع تک آب هم باشند که معمولا در محیط هایی استفاده میشوند که فقط لوله آب سرد وجود داشته باشد و نیاز به شیر دو دسته یا مخلوط که آب سرد و گرم را با هم ارائه دهد، نیست.

برای مثال در نمونه نشان داده شده در تصویر فوق، شیر کلاسیک روشویی، بدنه‌ی کوچک و جذابی دارد با دو دسته یا دستگیره برای کنترل فشار و دمای آب سرد و گرم. اگر ساکن شهر تهران یا شهرهای بزرگ هستید که معمولا فضای اضافی در سرویس ها و حمام وجود ندارد، مدلهایی که کوچکتر است و علم کوتاهتری دارد گزینه‌ای عالی برای شماست.

۲. تک دسته (اهرمی)

شیر آب تک دسته یا اهرمی دقیقاً همان چیزی است که از اسم آن پیداست. این شیر آب فقط از یک دسته اهرمی برای کنترل همزمان دما و فشار آب استفاده می‌کند. اهرم به سمت چپ و راست می‌چرخد و یا مستقیماً بالای خود علم قرار می‌گیرد. این شیر فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند، زیرا نیاز نیست برای نصب، سوراخهای زیادی با مته ایجاد شود. این شیر را می‌توان معمولا در یک سوراخ به عرض حدوداً ۵ یا ۷ سانتی نصب کرد. شیر اهرمی، مدلی است که خودتان هم می‌توانید به آسانی آن را نصب کنید.

۳. مدل های پراکنده (سه تکه)

شیرهای پراکنده از سه قطعه‌ی جداگانه تشکیل می‌شوند که روی سطح بالایی کاسه روشویی قرار می‌گیرند و اصطلاحا به آنها شیرهای سه تکه میگویند، که با فاصله‌ی بیشتری از هم قرار می‌گیرند. ببینید چه دسته‌های راحتی دارد؛ آنها به هم جفت نیستند و آب را با هر دمایی که بخواهید، مهیا می‌کنند. با این شیر روشویی احساس می‌کنید که در یک بوتیک هتلِ شیک اقامت دارید!

۴. طرح پل

 شیر با طرح پل ‌نیازی به توصیف ندارد و شاید این سبک از شیرالات کلاسیک، متداول ترین نوع از شیرالات کلاسیکِ دو دسته باشد. کار با این شیر خیلی آسان است، اینطور نیست؟

مثلا در نمونه نشان داده شده در تصویر بالا، طراحی پل مانند آن بی‌نقص و ظریف است. این شیرآلات معمولاً روی سنگ های روشویی حرفه‌ای با طراحی پست مدرن دیده می‌شوند و حس خوب نوستالژیک را ایجاد میکنند. دو دسته‌ی جداگانه با عملکرد پیچی، دما را کنترل می‌کنند.

۵. طرح دیواری

اگر این نوع شیر را با روشویی های دیواری مجسم کنید، می‌تواند سبک مناسبی برای سرویس‌های مدرن باشد. اندازه‌گیری‌ها را با دقت انجام دهید، زیرا داشتن شیر آبی که به لبه روشویی نرسد، یا شیری که نازل آن جلوتر از کاسه روشویی و در فضای خارج از کاسه قرار بگیرد، بسیار بد است.

۶. طرح چشمه

در این طرح دیواری، از لوله‌ی منحصربه‌فردی استفاده می شود که بجای پاشش متداول آب از یک علم لوله ای شکل، آب را همانند جاری شدن چشمه ای از یک شکاف در دل صخره ای در طبیعت، جاری میکند.

در نمونه قابل مشاهده در تصویر بالا، به جای دهانه‌ی لوله‌ای و سنتی، از علمی استفاده شده که در آن آب به صورت مستطیلی خارج می‌شود و این این طرح واقعا مدرن است! شیرآب خودش مستطیلی است و در دهانه‌ی آن سطح مشبکی وجود دارد که باعث می شود آب هم به شکل مستطیلی خارج شود. این طرح، ظاهر منحصر به فردی ایجاد می‌کند.

۷. شیر مخلوط دیواره وان

شیرالات مخلوط دیواره وان، از نوع شیرهای وان پر کن هستند که مدلهایی بسیار جذاب و البته منحصر به فرد را شامل می شوند. شیرهای دیواری وان شبیه به سایر شیرهای دیواری هستند. خودتان می‌توانید حدس بزنید که چه فرقی با هم دارند؛ این شیرها، به جای نصب روی دیوار، روی جداره بالای وان نصب می‌شوند. هم لوله و هم دسته‌ی شیر مستقیماً روی دیواره وان نصب می‌شوند. یعنی اگر به دنبال شیر آب برای حمام هستید، این طرح بدرد شما نمی‌خورد، ولی اگر صرفاً برای وان به شیر جداگانه‌ای نیاز دارید، این گزینه می‌تواند انتخابی عالی باشد.

معمولاً در وان‌های استاندارد، شیرهای دیواری وان بصورت توکار وجود ندارد. در عوض، مردم معمولاً از این شیرآلات برای وان‌های مستقل استفاده می‌کنند، در اینصورت وقتی پای نصب به میان می‌آید، مجبورید کار بیشتری انجام دهید و نصب آنها کمی سخت تر است و حتما باید وان حمام مورد نظرتان، قابلیت نصب چنین شیرهایی را داشته باشد.

همچنین بهتر است قبل از خرید این محصول، سوراخ‌های شیر وان را اندازه بگیرید. هنوز هم بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این نوع نصب شیر، ارزش تلاش کردن را دارد. اگر می‌خواهید ظاهری با سبک قدیمی‌تر داشته باشید، می‌توانید به شیر دیواره وان فکر کنید.

۸.شیر مخلوط سکویی وان

مدل بعدی، شیرهایی هستند که روی سکوی وان نصب می‌شوند که اغلب در وان‌های بزرگتر مشاهده کرد‌ه‌اید. این سبک شیرها هم جزء شیرهای وان پر کن به حساب می آیند. این گزینه هم برای وان‌های مستقل است و برای دوش قابل استفاده نیست. این شیرهای آب به جای بیرون آمدن از دیواره، روی لبه وان قرار می گیرند. اگر بزرگی لبه‌ی وان مانع دسترسی به دیوار باشد، این مدل شیر، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. فقط بدانید که شاید نحوه‌ی نصب کمی پیچیده باشد، زیرا قبل از اینکه بخواهید شیر را به فلکه‌ی آب متصل کنید، باید شیر را به یک شیلنگ فلزی انعطاف پذیر وصل کنید. از نظر زیبایی، شیرهایی که روی سکو نصب می‌شوند، ظاهری تمیز و امروزی دارند.

۹. شیرآلات رومی وان

این سبک از شیرالات هم در دسته وان پر کن ها قرار میگیرند. شیر وان سَبکِ رومی شباهت زیادی به شیر آبی دارد که روی سکو نصب می‌شود، اما تفاوت‌های ظریف و زیادی هم بین آنها وجود دارد. دانستن این تفاوت‌ها هیچ کمکی به شما نمی‌کند، اما اگر می‌خواهید برای وان بزرگ خود شیرآلاتی را انتخاب کنید، شاید بخواهید بدانید که این دو چه تفاوت‌هایی دارند. هر دو نوع شیر آب روی لبه وان قرار می‌گیرند.

هر دو به شلنگ انعطاف پذیر فلزی نیاز دارند. سبک و سیاق لوله‌های شیر آنها با هم فرق دارد. شیر حمام رومی، قوسی شکل است با ارتفاع علم مبیشتر، در حالی که شیرهای سکویی، ظاهر استانداردتری دارند. گاهی اوقات با شیرهای رومی، دوش دستی هم ارائه می‌شود. دوش دستی اصولا تجربه‌ی همزمان حمام و دوش را برای شما فراهم می‌کند.

دوش دستی یا تلفنی در واقع یک سر دوش است که می توانید آن را در دست بگیرید و هرطور که می‌خواهید حرکت دهید. اگر می‌خواهید همراه با شیر رومی، دوش هم نصب کنید، باید سوراخ اضافی دیگری هم در وان ایجاد کنید. نصب دوش کمی گرانتر تمام می‌شود، اما به یاد داشته باشید که دوش دستی می تواند کمک بزرگی به افراد با فضای کم داشته باشد.

۱۰. شیرآلات ایستاده وان

گزینه‌ی بعدی، شیر آب ایستاده وان است که باز هم جزء وان پر کن ها قرار میگیرد. بسیاری از مردم این نوع لوله‌ی شیر را با وان پایه‌دار یا انواع دیگر ست می‌کنند. این نوع شیر مستقیماً روی کف حمام نصب می‌شود. این شیرآلات می‌توانند در بسیاری از سبک‌های مختلف از جمله سبک قدیمی و سبک صنعتی و EXTERNAL استفاده شود.

به این دلیل که لوله‌ی آب در معرض دید است، بنابراین هنگامی که می‌خواهید این شیر را انتخاب کنید، این نکته را به خاطر بسپارید.

لوله‌ی شیر می‌تواند روی وان آویزان شده و وان را از بالا پر ‌کند، یا می‌تواند از طریق سوراخ‌هایی که از قبل ایجاد شده مستقیماً به وان متصل شود. قبل از اینکه این مدل شیر را انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که در کف حمام،  لوله‌ی آب وجود داشته باشد تا به این شیر متصل شود.

جنس بدنه شیرآلات و پوشش رنگ آنها

۱. برنجی

برنج فلزی آلیاژی و بسیار رایج است چرا که از  ترکیب مس و روی ایجاد شده است. این آلیاژ، لوازم خانگی زرد و براق در فیلم دیو و دلبر را به یاد می‌‌آورد. مس عنصری ضد میکروبی است و گزینه‌ای عالی برای داشتن آب سالم است و ترکیب آن در برنج که کمی سرب هم در آن وجود خواهد داشت، فلزی ایده آل و بهداشتی در مجاورت آب را ایجاد خواهد کرد.

اکثر شیرالات موجود در بازار ایران از نوع برنجی هستند که اگر استاندارد داشته باشند، درصد سرب در آنها کمتر از 2.5 درصد خواهد بود.

برای استحکام و مقاومت بدنه شیرالات، سرب را به برنج اضافه می‌کنند تا خاصیت شکل پذیری بهتری بوجود آید. همچنین می‌توان مواد قلع را برای جلوگیری از “روی زدایی” به برنج اضافه کرد. “روی زدایی” فرایندی است که برنج با قرار گرفتن در معرض آب، خاصیت روی خود را از دست می‌دهد.

معمولا روی شیرالات با بدنه برنجی روکشی از آبکاری نیکل-کروم کشیده میشود که توضیح داده میشود.

۲. فولاد ضد زنگ (استیل)

لوازمی که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند در صورت استفاده صحیح می‌توانند جلوه‌ای زیبا به شیرآلات شما بدهند. این فلز محکم‌تر از برنج است و میتواند بصورت براق یا خشدار ارائه شود اما معمولا بصورت مات یا خشدار ارائه میشوند که بسیار زیبا تر و خاص تر به نظر میرسند. شکل پذیری استیل بسیار دشوار تر از برنج است و احتمالا تنوع کمتری از این نوع شیرالات در بازار پیدا میکنید.

نکته مهم: اصطلاح “شیر استیل” گاهی به اشتباه برای شیرالاتی که دارای آبکاری نیکل کروم هستند و حالت نقره ای رنگ پیدا میکنند استفاده می شود. اما واقعیت این است که شیرالات استیل واقعی از جنس فولاد یا استیل هستند. سایر شیرالات معمولا از جنس فلز برنج هستند با آبکاری های مختلف مانند آبکاری کروم.

این فلز بافت نسبتاً محکمی دارد و به راحتی فرسوده یا خراب نمی‌شود. مشکل اصلی در مورد فولاد ضد زنگ این است که لکه‌های آب روی آن باقی می‌ماند، بنابراین اگر شما درمورد درخشش وسایل حساس هستید، باید محصولات نظافت خود را دم دست داشته باشید و یا از شیرهای استیل خشدار استفاده کنید.

نمونه هایی از شیرالات آشپزخانه استیل خشدار را میتوانید با کلیک روی این لینک در راندماکس بررسی و خرید کنید.

۳. روی

سالهاست که از روی به عنوان جایگزینی برای برنج استفاده می‌شود که به دلیل مقرون به صرفه بودن آن است. روی معمولاً به رنگ خاکستری مات است، اما می‌توان با روکش کرومی جذابیت بیشتری به آن افزود! روی مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و سبک است.

توجه: از نظر بهداشتی و داشتن استانداردهای لازم برای شیرالات بهداشتی، حتما باید بررسی های لازم قبل از خرید صورت بگیرد.

۴. پلاستیک

از پلاستیک اغلب به دلیل ارزان بودن و نصب آسان در بسیاری از شیرهای آب در فضاهای بهداشتی عمومی استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن، انتخابی عالیست، چون در آن از الیاف متقاطع برای ایجاد بدنه‌ای محکم استفاده شده که فرسوده نمی‌شود. حتی احتمال اینکه خرد یا تراشیده شود و به آلودگی به لوله کشی ها یا منبع آب وارد شود نیز وجود ندارد.

حتی می‌توانید شیرآلاتی را سفارش دهید که طرحی فانتزی داشته باشد که علاوه بر سایر ویژگی‌های ممتاز، شامل یک سری تزیینات کریستالی روی دسته‌های شیر است. اگرچه مطمئناً قبلاً دیده‌اید که جرم بین دسته پلاستیکی و تنه شیر یا حتی زیر تنه شیر جمع می‌شود. که می‌تواند میزان شفافیت پلاستیک را کاهش دهد. اگر هدف شما استطاعت خرید است، این کالا مناسب شماست.

نکته: متاسفانه آمار سرقت شیرالات فلزی در فضاهای عمومی که امکان نظارت خوب در آنها وجود ندارد، اصلا خوش آیند نیست. معمولا شیرالات فلزی در فضاهای عمومی را برای فروش به بازیافت سرقت میکنند و صاحبان کسب و کار و یا متصدیان واحدهای عمومی مجبور میشوند از شیرالات ارزان و احیانا بی کیفیت پلاستیکی استفاده کنند.

۵. پوشش کروم

وقتی صحبت از شیرآلات وان و دوش حمام به میان می‌آید، لوله‌های ساخته شده از برنج با پوشش کروم بهترین نمونه‌ها هستند. کروم به همراه نیکل، شاکله اصلی آبکاری های با کیفیت و براق نقره ای رنگ برای شیرالات هستند. معمولا شیرالات موجود در بازار از جنس برنج ساخته میشوند که آبکاری نیکل و کروم برای نقره ای و براق کردن آنها بکار میرود.

یادآوری: گاهی شیرالات با پوشش نیکل کروم به دلیل ظاهر براق و نقره ای فرمشان با نام شیرالات استیل نامیده می شوند. ولی خب حالا دیگر شما میدانید که شیرالات استیل واقعی، جنس بدنه شان از استیل یا فولاد ضدزنگ است!

این جنس یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای شیرآلات حمام است، چون نسبتاً ارزان بوده و کالاهای متنوعی موجود است که می‌توانید از میان آنها گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین از نظر ظاهری هم، متناسب با سلیقه مختلف، انواع گوناگون با قیمت های مختلف وجود دارد.

شیرآلات کروم به خوبی با بسیاری از رنگهای حمام ست می‌شوند، بنابراین اگر کروم را انتخاب می‌کنید، بعید است شیرآلات با بقیه قسمتهای حمام مطابقت نداشته باشد. یکی دیگر از امتیازات کروم این است که به سادگی تمیز می‌شود. فقط به یاد داشته باشید که دوام کروم نسبت به برخی از شیرآلات دیگر کمی کمتر است؛ اگر در مقابل مواد شوینده اسیدی قرار بگیرد. بنا بر این حتما دقت کنید که برای نظافت و درخشنده کردن شیرالات کروم هرگز از مواد شوینده اسیدی استفاده نکنید. بهترین ترکیب برای تمیز کردن شیرالات کروم، محلول سرکه خانگی و آب است.

۶. شیرآلات نیکل صیقل داده شده

شیرآلات نیکل تشابهات زیادی با شیرآلات کروم دارند حتی رنگ آنها به هم شباهت دارد. نیکل همانند کروم نقره‌ای فام است، اما نیکل کمی تیره‌تر و پررنگ‌تر از کروم است. این دو تفاوت‌های دیگری هم دارند. اولین مورد این است که درخشندگی نیکل بیشتر از کروم است.

اگر می‌خواهید سرویس بهداشتی با ظاهری کلاسیک داشته باشید که کمی درخشانتر از شیرآلات کرومی باشد، نیکل گزینه‌ی مناسبی برای شماست. نیکل بادوام‌تر از کروم است، بنابراین عمر طولانی‌تری نسبت به کروم دارد. اما ایراد اصلی نیکل چیست؟ نیکل گرانتر است. در واقع ، شما باید بیشتر از قیمت شیرآلات کرومی برای شیرآلات نیکل پول بپردازید.

بسیاری از اوقات از فرایندهایی برای آبکاری استفاده میشود که در آنها هم نیکل و هم کروم بکار رفته است.

۷. شیرآلات برنزی روغنکاری شده

شیرآلات بعدی با روکش برنزی هستند که یکی از انواع متداولی است که بعنوان شیرهای وان مورد استفاده قرارمی‌گیرد. این شیر آلات تقریباً گرانقیمت هستند، اما خریداران در ازای پول خود چیزهای زیادی به دست می‌آورند. بعنوان مثال، مردم از بافت جذاب بدنه این شیرآلات لذت می‌برند و کلاً تاثیر خوبی بر تجربه حمام کردن دارد. معمولا برای بدست آوردن چنین پوششی از رنگ، از فرایندهای PVD برای پوشش دهی به بدنه شیرالات استفاده میکنند. پوشش های PVD مقاومت بسیار عالی در برابر خوردگی و حتی مواد شوینده اسیدی دارند.

همچنین برخلاف تنالیته رنگ سرد در سایر شیرآلات، برنزی حس گرمی دارد. بسیاری از اشخاصی که به دنبال ایجاد ظاهری قدیمی و خاطره بر انگیز در سرویس‌های خود هستند، شیرالات برنزی روغن‌کاری شده  را انتخاب می‌کنند. این نوع شیرآلات در وان‌های پایه‌دار بسیار زیبا به نظر می‌رسند، هرچند که به عنوان شیرآلات دوش حمام هم ظاهر مناسبی دارند.

۸. شیرآلات با روکش مسی

گزینه‌ی آخر، راجع به شیرآلات مسی رنگ وان است. پوشش گرم این شیرآلات، حسی لطیف و غنی به فضای حمام و دوش می‌بخشد. از آنجا که مس انتخابی معمولی و پیش‌پا افتاده نیست، سرویس‌هایی که در آنها از شیرآلات مسی استفاده شده نسبت به سایر سرویس‌ها، متمایز هستند. پوشش های با رنگ مسی هم مانند برنز احتمالا با فرایند PVD  به دست خواهند آمد. گاهی نیز از فرآیندهایی که در اصطلاح بازار به آن لاک میگویند در پوشش دهی استفاده میکنند.

9- پوشش های رنگ کوره ای الکترواستاتیک

حتما دیده اید که در بازار شیرالات، شیرالاتی با رنگهای متنوع مانند سفید و مشکی و قرمز و غیره وجود دارند. معمولا این شیرالات از پوششهای رنگ الکترواستاتیک استفاده میکنند. فرایندهای رنگکاری شیرالات در کوره های مخصوص که در حالت استاندارد روی پوشش های کروم انجام میشود.

بنابراین پوشش های رنگ الکترواستاتیک، پوشش هایی اضافی بر روی آبکاری های معمولی شیرالات هستند. مقاومت بسیار بالای پوشش های رنگ الکترواستاتیک در مقابل مواد شوینده اسیدی، آنها را به گزینه هایی جذاب برای خرید تبدیل کرده اند.

قیمت شیرآلات

قیمت شیرآلات به فاکتورهایی بستگی دارد از جمله:

  1. نوع شیر و کاربری آن (محل نصب)
  2. برند
  3. ابعاد و چیدمان کلی شیرآلات
  4. موادی که در ساخت شیرآلات استفاده شده است.
  5. پوشش آبکاری یا رنگ شیرالات

در بیشتر موارد، می‌توانید حدود یک میلیون تومان برای متداول‌ترین انواع شیرآلات هزینه کنید اما وقتی سایر قطعات جانبی را در نظر بگیرید که می‌توان به شیر آب افزود، هزینه‌ی کل بیشتر خواهد شد.

شیرآلات طرح پل، با وجود سبک و سیاق قدیمی خود، یکی از گزینه‌های گران قیمت است. قیمت این شیرآلات با توجه به طراحی پیچیده‌ و جذابی که دارند، می‌تواند حدود چند میلیون تومان باشد. هزینه‌ و قیمت شیرآلات سه‌تکه هم همین مقدار است؛ چون برای نصب این شیرآلات به سوراخهای اضافه نیاز است و برای لوله‌کشی درست و سریع، وقت و تلاش بیشتری می‌برد. شیرالات سه تکه بسیار خاص و جذاب هستند و برندهای کمی در بازار ایران، روی ساخت آنها تمرکز کرده اند.

هزینه‌ی شیرآلات دیواری شاید حتی بیشتر باشد. علاوه بر پرداخت حدود چند میلیون تومان بیشتر برای شیرآلات دیواری، باید هزینه‌ی بیشتری هم برای لوله‌کشی اطراف سرویس بهداشتی بپردازید تا در واقع بتوان از شیر آب جدید پشتیبانی کرد. شاید مجبور باشید چند میلیون تومان اضافه هزینه کنید تا این شیرآلات با فضای سرویس بهداشتی مطابقت پیدا کند. خدمات دهی به شیرالات دیواری نیز گاهی سخت تر است.

مواد به کار رفته در ساخت شیرآلات هم می‌تواند به قیمت آن بیفزاید. دست کامل شیرآلات برنجی از برندهای خوب، معمولاً چند ملییون تومان قیمت دارند. با توجه به تنوع بسیار زیاد از نظر جنس  و سبک کالاها، قیمت‌ها نیز متفاوت خواهد بود. اما مطمئن باشید که برای تمام سلیقه‌ها کالای مناسب با قیمت ایده‌آل وجود دارد.

هزینه‌های لوله‌کشی و نصب را نباید فراموش کنید. شاید یک لوله‌کش حرفه‌ای برای نصب شیرآلات جدید که چند ساعت طول می‌کشد، هزینه زیادی را درخواست کند. بهتر است هزینه های به روز در نصب شیرالات را در چند مرجع بررسی کنید. در صورتی که برای نصب شیرآلات مجبورید در میزتوالت حمام یا پیشخوان روشویی تغییراتی ایجاد کنید یا برای پیشبرد کار نیاز به لوله‌کشی دارید، ممکن است متحمل هزینه‌های اضافی شوید.

ویژگی های جانبی

می‌توان لوازم زیر را به شیرآلات حمام افزود تا مفید واقع شود:

  • برای بستن سینک باید از درپوش دسته‌دار یا کششی استفاده شود. این کار برای جلوگیری از تخلیه‌ی آب در صورت لزوم است.
  • همیشه می‌توانید یک مخزن صابون مایع در کنار سینک یا روشویی خود قرار دهید. مخزنی را انتخاب کنید که روکش و طراحی فیزیکی آن مشابه فضای سرویس بهداشتی باشد. دقت کنید که فاصله‌ی آن از سایر لوازمی که در فضا قرار دارد نیز زیاد باشد تا برای استفاده از آن دچار مشکلات نشوید. شاید ترجیح بدهید که از مخزن مایع صابون هوشمند اتوماتیک استفاده کنید. برای بررسی مایع صابون ریز های هوشمند و خرید آنها میتوانید روی این لینک کلیک کنید.
  • همچنین می‌توانید شیرآلاتی را برای حمام سفارش دهید که دارای سر انعطاف‌پذیر باشند. این بدان معناست که مانند شیرآلات آشپزخانه، بتوان سر شیر را از پایه درآورد و به بیرون کشید. این مدل مخصوصاً برای زمانی ساخته شده است که مثلا در آرایشگاه ها نیاز به شستشوی سر مشتری در کاسه روشویی باشد.

پرسش‌های متداول

در زیر به سوالات متداولی که در مورد شیرآلات سرویس بهداشتی وجود دارد، پاسخ داده می‌شود.

آیا سایز شیرآلات سرویس بهداشتی استاندارد هستند؟ اندازه‌های استاندارد چیست؟

واقعیت اینست که استاندارد و معیار خاصی برای سایز بدنه شیرالات وجود ندارد. ابعاد شیرالات بسیار بستگی به کاربری آن و همچنین سبک طراحی دارد. گاهی شیرهایی با ابعاد کوچک برای فضاهای کوچک طراحی و ساخته می شوند و گاهی نیز شیرالات در ابعاد بزرگتر برای فضاهای خاص ساخته میشوند.

همچنین مدل شیرالات که از نوع پل باشد، سه تکه پراکنده باشد و یا حتی اهرمی، دیواری باشد یا روی کاسه ای و سایر موارد همگی روی ابعاد شیر تاثیر دارند.

شیرهای سه‌تکه برای نصب به سوراخهایی نیاز دارند که معمولا 10 سانت از هم فاصله دارند و طراحی آنها برای بیشتر کاسه های ۳ سوراخه مناسب است. شیر آب معمولاً یک دسته اهرمی بالای لوله و یا دو دسته در دو طرف لوله دارد.

برای نصب برخی شیرآلات سه تکه پراکنده، به سوراخ‌هایی با فاصله بیشتر از 10 سانت نیاز است و این شیر از سه جز مختلف تشکیل می‌شود. دسته‌ها و لوله‌ی خروجی آب به طور جداگانه در بالای سینک قرار می‌گیرند. معمولا اندازه استاندارد شیر آب پراکنده‌ی حمام در یک سینک ۳ سوراخه معمولی، از یک دسته به دسته‌ی دیگر ۲۱.۵ سانت است و لوله‌ی خروجی آب در مرکز این دو واقع می‌شود.

شیر تک پایه، قطعه‌ی یک تکه‌ی ساده‌ای است که فقط به یک سوراخ برای نصب نیاز دارد. این شیرها معمولاً در کاسه های روشویی کوچکتر استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانید از این شیر در کاسه های ۳ سوراخه که در زیر صفحه‌ای دارند که دو سوراخ دیگر را پوشانده، استفاده کنید.

جایی که شیرهای دیواری نصب می‌شوند، اندازه‌ها معمولاً به دلخواه است. دسته و لوله‌ی خروجی آب معمولاً روی دیواره بالایی لگن یا نوعی روشویی مستقل نصب می‌شوند. دسته‌ها و لوله‌ها در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند تا متناسب با فضاهای مختلف باشند.

آیا می‌توان شیرهای حمام را رنگ آمیزی کرد؟

هر چیزی را می‌توان رنگ‌آمیزی کرد. اما در مورد شیرآلات حمام، ایده‌ی خوبی نیست. یک دلیل این است که نقاشی روی یک سطح بسیار کوچک، کار زیادی می‌برد. مجبورید هر قسمت را کاملاً سنباده بزنید و کل آن را صیقلی کنید. مرحله‌ی بعد چسباندن نوار چسب و استفاده از اسپری رنگ مناسب است که باید مواظب باشید چکه نکند و همه جا لکه نشود. همچنین شیرهای رنگ شده توسط اشخاص معمولا زیبایی و مقاومت بالایی ندارند.

گاهی اوقات، محصولات پرداخت شده و روکش‌دار عالی به‌نظر می‌رسند. اما کارهای روکش شده تقریباً به اندازه‌ی کارهای اصل، ماندگاری نخواهند داشت.

اگر واقعا به دنبال ترمیم پوشش رنگ شیرالات خود هستید، بعضی از برند ها این موضوع را قبول میکنند. آنها شیرالات قدیمی شما را تحویل میگیرند و تمام قطعات آن را باز میکنند و پس از سنباده کاری، مجددا آنها را آبکاری یا رنگ الکترواستاتیک میکنند.

آیا می توان شیرآلات حمام را دوباره روکش کرد؟

تقریباً به همان روش رنگ آمیزی، می‌توان آنها را دوباره روکش کرد. اما شما نمی‌توانید روکش اصلی و اولیه را دوباره انجام دهید و به همان سرعت کم‌رنگ شدن رنگ، این روکش هم کم رنگ و محو می‌شود.

شیرآلات سرویس بهداشتی چقدر دوام دارند؟

طول عمر شیرهای سرویس بهداشتی مانند هر چیز دیگری به کیفیت آنها و نحوه نصب بستگی دارد. شیرآلات بهداشتی با کیفیت باید ۱۵ تا ۲۰ سال دوام داشته باشد. سایر عواملی که می‌توانند طول عمر شیرآلات را تحت تأثیر قرار دهند، تعداد دفعات استفاده، سختی آب و عدم نگهداری درست و تعمیرات در صورت لزوم است.

آیا می توان شیرآلات بهداشتی را تعمیر کرد؟

بیشتر اوقات، شیرهای آب قابل تعمیر هستند. بستگی دارد که مشکل شیرآب چه باشد. حلقه‌های اورینگ و واشر رایج‌ترین بخش‌هایی هستند که با گذشت زمان خراب می‌شوند. اما اجزای دیگر شیرآلات هم قابل تعمیر هستند. بهتر است که به تعداد تعمیرات انجام شده روی شیرهای حمام دقت کنید. دوام شیرآلات همیشگی نیست و در برخی اوقات تعویض آنها منطقی‌تر از تعمیرات مداوم  است.

آیا می‌توان شیرآلات سرویس بهداشتی را بازیافت کرد؟ در اینصورت چطور و یا کجا بازیافت می‌شوند؟

بیشتر شیرآلات از فلز و قطعات کوچکتر آن از پلاستیک، لاستیک و سایر مواد ساخته شده است. اما تمامی این مواد قابل بازیافت هستند، بنابراین نباید نگران انباشته شدن محل دفن زباله‌ها نباشید.

اگر در خانه بازیافت انجام می‌دهید، با شرکت های بازیافت یا با شهرداری ها مشورت کنید. اگر جوابشان خیر بود، می‌توانید از سایر مراکز بازیافت در نزدیکی خود پرس‌وجو کنید و شیرآلات فرسوده خود را به آنها تحویل دهید. بسته به نوع فلز آنها، احتمالاً محوطه‌های قراضه‌فروشی وجود دارد که آنها را برای بازیافت خریداری کنند. خریداران سیار ضایعات هم در ایران، شیرالات را خریداری میکنند.

از چه موادی برای ساخت شیرآلات سرویس بهداشتی استفاده می‌شود؟

رایج‌ترین مواد مورد استفاده برای شیرآلات سرویس بهداشتی برنج، روی، فولاد ضد زنگ و پلاستیک است که پلاستیک کمتر از همه دوام دارد. همچنین می‌توانید روکش‌ها و رنگ ها و آبکاری های متنوعی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *