چگونه سردوش حمام خود را تمیز کرده و شستشو دهیم؟

radzad

radzad

اگر تا حالا یک سردوش مدل جدید داشته باشید، حتماً می‌دانید که داشتن یک جریان آب قوی در طول دوش گرفتن چقدر لوکس و لذت‌بخش است. سپس یک روز متوجه می‌شوید که سر دوش شما شبیه به چیزی مثل قطره چکان یا اسپری عمل می‌کند. این نشانه آن است که زمان تمیز‌کاری سردوش فرا رسیده است.

مواد معدنی موجود در آب می‌توانند انباشته شده و منافذ را مسدود کنند، همانطور که روی درهای حمام جمع می‌شوند. این گرفتگی‌ها حتی می‌توانند از خشک شدن کامل بخش داخلی سردوش درحد فاصل دفعات استفاده از حمام ممانعت کرده و زمینه ساز رشد کپک و قارچ شوند. به علاوه، انواع باکتری‌ها در سر دوش‌ها رشد می‌کنند، و تمیز‌کاری و شستشوی تمام وکمال آن می‌تواند به حذف آنهایی که به طور بالقوه مضر هستند، کمک شایانی نماید.



چند وقت یکبار سردوش حمام خود را تمیز کنیم؟

می‌بایست در اولین اقدام پس از مشاهده‌ی کاهش جریان آب، سردوش را تمیزکاری کرد. دفعات اینکار قویاً به منبع آب مورد استفاده‌ در خانه شما بستگی دارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب به اصطلاح سخت است یا در واقع آب سطح کلسیم و منیزیم بالایی دارد، بیشتر اوقات درگیر مشکل گرفتگی سر دوش حمام خود می‌شوید.

هنگامی که سردوش حمام را به طور کامل تمیز‌ کرده و شستشو دادید، تمیز‌کاری دو هفته درمیان یا یکبار در ماه همراه با یک پاک‌کننده تجاری یا سرکه سفید مقطر می‌تواند مواد رسوبی عامل گرفتگی (و حتی برخی از باکتری‌ها) را در در تنگنا قرار ‌دهد. محلول را روی سر‌دوش حمام به سادگی اسپری کنید، افشانک‌های اسپری را با یک مسواک کهنه بشویید تا مواد معدنی را بکند و بیرون بیاورد و سپس برای چند دقیقه آب دوش را بازکنید تا همه‌ی رسوبات موجود در آن را با آب کشیدن تمیز کنید. خبر خوب این است که سرکه همچنین به از بین بردن هرگونه تفاله صابونی که ممکن است روی وسایل سردوش انباشته شده باشند کمک می‌کند.

آنچه شما نیاز دارید

تجهیزات / ابزار

تمیزکاری یک سردوش برداشتنی و قابل جابجایی

  • آچار یا انبر قفلی
  • پارچه نرم
  • ظرف یا قابلمه قابل استفاده در مایکروویو
  • سطل یا کاسه بزرگ
  • مسواک کهنه
  • دَم‌باریک (اختیاری)

تمیز کاری یک سردوش ثابت و غیر قابل جداشدن

  • پارچه تمیز کننده‌ی نرم
  • مسواک کهنه

مواد لازم

تمیز کاری سر دوش جداشدنی

  • سرکه سفید مقطر
  • خلال دندان، گیره کاغذ، سنجاق قفلی یا سوزن خیاطی
  • نوار تفلون PTFE

تمیز کاری سردوش ثابت و غیر قابل جداکردن

  • کیسه پلاستیکی نگهداری مواد غذایی
  • سرکه سفید تقطیر شده
  • نوارچسب کاغذی یا کِش
  • خلال دندان، گیره کاغذ، سنجاق قفلی یا سوزن خیاطی

دستورالعمل‌ها

نحوه‌ی تمیز‌کاری سردوش قابل جابجایی

در صورت امکان بهترین حالت این است که سر دوش را برای تمیز کاری از قسمت دسته دوش جدا کنید، این روش برای سردوش‌های دستی هم مؤثر خواهد بود.

1. سردوش را جدا کنید

از یک پارچه نرم برای پوشاندن مهره یا حلقه اتصال سردوش به دسته دوش استفاده کنید تا از خراشیدگی لایه رویه آن جلوگیری شود. در حالی که پارچه در جای مقرر خود قرار دارد، از یک آچار یا انبرقفلی با اندازه مناسب برای باز کردن مهره استفاده کنید.

2. غوطه‌ور کردن در آب و پوشاندن

سر دوش را در یک کاسه بزرگ یا سطل بگذارید. در کاسه یا قابلمه‌ای دیگر که قابل استفاده داخل مایکروویو باشد، به اندازه‌ای سرکه بریزید که سردوش را کاملاً غرق خود کند. سرکه را گرم کنید تا حدی که وقتی لمسش می‌کنید گرم بودن آنرا حس کنید، اما نیازی نیست آنرا بجوشانید.

3. سردوش را بخیسانید

سرکه گرم شده را روی سردوش داخل سطل بریزید. مطمئن شوید که کل سردوش در زیر آب قرار گرفته و بگذارید سرکه دستکم 30 دقیقه سردوش را در بر بگیرد.

4. به آرامی تمیزکاری و ساییدن را انجام دهید

سردوش را از داخل سرکه بیرون بیاورید. از یک مسواک کهنه برای ساییدن و تمیزکاری رسوبات سرسختی که هنوز در دهانه نازل(افشانک‌های) دوش قابل مشاهده هستند استفاده کنید. یک خلال دندان، گیره کاغذ، نوک یک سنجاق قفلی یا یک سوزن خیاطی به تمیز کردن هرگونه رسوبات درون سوراخ‌های دهانه فواره دوش کمک خواهد کرد. اینجا زمان خوبی برای حذف و تمیز کردن هر صافی فیلتری است که ممکن است در سردوش قرار داشته باشد. اگر رسوبات به راحتی قابل حذف و تمیز شدن نباشند، این فرآیند خیساندن را با سرکه تازه تکرار کنید.

هر صافی فیلتری را که ممکن است در سردوش قرار داشته باشد را بردارید و تمیز کنید. آن را با احتیاط با موچین یا دم باریک بیرون بکشید، با سرکه یا صابون مایع مخصوص ظرفشویی بشویید و بسابید تا لایه چسبناک آن از بین برود.

5. سرجای خودش بگذارید و آبکشی کنید

وقتیکه سردوش تمیز شد، آن را روی دسته دوش قرار دهید. هر گونه نوار لوله‌کشی قدیمی که روی لوله‌ها باقی مانده را بردارید و نوار جدید را در اطراف شیار روی دسته دوش بپیچانید تا اطمینان پیدا کنید که نشتی وجود نخواهد داشت و محکم چسبانده‌اید. ابتدا سر دوش را با دست خود سفت کنید، سپس با آچار ادامه کار را انجام دهید تا حسابی سفت شود.

چگونه یک سردوش ثابت و غیر قابل جابجایی را تمیزکاری کنیم؟

بیشتر اوقات مفصل سردوش آنقدر با رسوبات معدنی کَبره بسته و پوسته پوسته شده است که جداکردن آن از دسته دوش غیرممکن است و همچنین دسترسی به صافی‌های داخل سردوش را دشوار می‌کند. با اندکی صبر و حوصله، باز هم می‌توانید روزنه‌های فواره دوش را به خوبی تمیزکاری کنید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *