نحوه تمیز کردن پرلاتور فشارشکن شیر آب و رفع گرفتگی آن

radzad

radzad

پرلاتور یا آبفشان فشارشکن قطعه ساده‌ای است که به سر علم شیرآلات حمام و آشپزخانه پیچ می‌شود. قسمت بیرون آن استوانه‌ای فلزی و توخالی است که یک سرش رزوه ‌ای و متناسب با سر شیرآلات است. به این قسمت استوانه ای، بوش میگویند. به مجموعه بوش و پرلاتور و واشر و شاید توری صافی ورودی آب، سرشیر میگویند. پرلاتور اصولا در داخل لوله بوش قرار دارد و بنابراین نمی‌توان آن را دید.هدف پرلاتور، تنظیم نوع شارش آب و همچنین افزودن هوا به آب است تا جریانی ثابت و یکنواخت ایجاد کند. در بعضی از پرلاتورهای جدید که از نوع کاهنده مصرف آب هستند، دبی آب خروجی روی عدد ثابتی تنظیم میشود تا بدین وسیله صرفه جویی های چشمگیری در مصرف آب اتفاق بیافتد. برای بررسی و خرید این نوع از پرلاتورهای کاهنده مصرف آب میتوانید روی این لینک کلیک کنید.

در نتیجه جریان کم یا نامنظم احتمال دارد رسوبات معدنی موجود در لوله کشی آب، در پرلاتور انباشته شود.

پاک کردن پرلاتور فشار شکن یکی از ساده‌ترین کارهایی منزل است اما باید به دو نکته هم توجه داشته باشید:

  • مراقب باشید که موقع باز کردن پرلاتور فشارشکن به آن آسیب نرسانید.
  • قبل از اینکه قطعات پرلاتور فشارشکن را کاملا باز کنید، از آن عکس بگیرید یا در مورد ترتیب چینش آن یادداشت برداری کنید چون بعد از تمیز کردن باید درست سر جایشان قرار بگیرند.

لوازم و ابزار مورد نیاز

آچار لوله، پیچ گوشتی کوچک، سوزن، مسواک، نوار چسب پوشش دهی، خلال دندان یا سوزن ته گرد، سرکه

نحوه انجام کار

1. باز کردن پرلاتور فشارشکن

سرشیر را با دست بگیرید و در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا باز شود. اگر سفت باشد و نچرخد، از آچار و ترجیحاً از آچار لوله استفاده کنید و با احتیاط آن را بچرخانید. آچار را زیاد روی سرشیر فشار ندهید تا خراب نشود. بعضی از سرشیرها پلاستیکی هستند و راحت می‌شکنند.

نکته: دهانه‌ی آچار را با چسب بپوشانید تا روکش سرشیر خش نیفتد. گاهی از پارچه بین آچار و سرشیر استفاده میکنند.

2. رسوبات را بررسی کنید.

انگشت کوچک خود یا یک پیچ‌گوشتی کوچک را وارد لوله علم شیر کنید تا ببینید که قسمتی از پرلاتور درون آن چسبیده یا نه. اگر آنها بدلیل رسوبات معدنی آنجا چسبیده باشند شاید لازم باشد با استفاده از پیچ‌گوشتی آن را جدا کنید. همینطور داخل علمِ شیر را از رسوبات و آشغال گرفتگی پاک کنید.

3. باز کردن قطعات پرلاتور و تمیز کردن آنها

با استفاده از خلال دندان یا سوزن ته گرد قطعات پرلاتور را درآورید و به نحوه قرارگیری آنها دقت کنید تا موقع بستن یادتان بماند. قسمت‌‌های بزرگ را آب بگیرید تا رسوبات شسته شوند. اگر دیدید که سوراخها یا قسمت‌های دیگر گرفته شده با سوزن یا سنجاق آنها را تمیز کنید.

4. قطعات را در سرکه قرار دهید

صفحه و قطعات دیگر پرلاتور را داخل سرکه بخوابانید تا رسوبات و مواد معدنی در آن حل شود و از بین برود. اگر بگذارید یک شب تمام قطعات در سرکه بمانند بهتر است، در غیر اینصورت حداقل اجازه دهید به اندازه‌ای در سرکه بمانند که رسوبات به حدی نرم شود که بتوان آنها را با مسواک یا خلال دندان از قطعات جدا کرد.

5. آبکشی و جمع کردن سرشیر

شیر آب را چند ثانیه باز کنید تا رسوباتی که نرم شده‌اند با آب شسته شوند اما مواظب باشید چون ممکن است آب فواره بزند و در سینک به این طرف و آن طرف بپاشد. سپس قطعات پرلاتور را به همان ترتیبی که بود سرجایش قرار دهید و آن را جمع کنید.

6. متصل کردن دوباره پرلاتور

پرلاتور را دوباره روی لوله آب پیچ کنید اما این بار در جهت معکوس عقربه‌های ساعت، و تا جاییکه می‌توانید آن را با دست سفت کنید. آب را باز کنید تا ببینید که آیا اطراف آن چکه می‌کند یا نه. اگر آب خارج از فشارشکن به بیرون فوران زد، آن را با آچار کمی سفت‌تر کنید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *