چگونه چکه‌کردن شیر آب را برطرف کنیم؟

radzad

radzad

چکه کردن شیر آب علاوه بر آزاردهندگی باعث بالا رفتن هزینه های قبض آب نیز می شود. خوشبختانه اگر بتوانید نوع شیر آب را شناسایی کرده و ابزارهای لازم را برای کار تهیه کنید، خودتان می‌توانید به آسانی آن را تعمیر کنید.چرا وقتی می‌توانید چکه‌ی شیر آب را خودتان برطرف کنید، به لوله‌کش پول بدهید؟ برای رفع چکه‌کردن آب در چهار نوع متداول شیرآلات، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

شروع به کار

۱.شیر آب را ببندید. زیر کاسه روشویی را نگاه کرده و لوله‌هایی که بالا رفته‌اند را پیدا کنید. در امتداد این لوله‌ها شیرهایی قرار دارند که به آنها شیرهای piswall میگویند که در بازار ایران به شیرهای پیسوار یا پیسوال هم مصطلح هستند. با بستن شیر پیسوال جریان آب را به سمت کاسه روشویی قطع می شود. برای بستن آب در شیرهای کلاسیک، شیر را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

 ۲. درپوش کاسه روشویی را بگذارید. اگر درپوش کاسه روشویی ندارید از یک پارچه استفاده کنید. هیچ چیز نمی‌تواند بیشتر از فرو رفتن پیچ یا واشر در کاسه روشویی، روز شما را خراب کند.

۳. ببینید شیرآلات شما از چه نوعی است. شیر آب کلاسیک، دو دسته شیر پیچی دارد، یکی برای آب گرم و دیگری برای آب سرد و این موضوع را با چشم می‌توان به‌راحتی آن را تشخیص داد. سه نوع دیگر شیر همگی دارای یک اهرم یا بازوی چرخان مرکزی هستند که می‌توانید به دلخواه آن را از گرم به سرد بچرخانید. ممکن است برای اینکه نوع شیرآلات را تشخیص دهید مجبور باشید قطعات آن را از هم جدا کنید، زیرا مکانیسم داخلی اهرم‌های آنها همه با هم متفاوت است:

  • شیر توپی شامل یاتاقان توپی است.
  • شیر کارتریج حاوی یک کارتریج است. جنس کارتریج‌ها با هم فرق دارند، اما دسته‌ی آن معمولاً دارای درپوش تزئینی است.
  • شیرآلات کارتریجی سرامیکی شامل یک استوانه‌ی سرامیکی است.

تعمیر شیرآلات کلاسیک

1.دسته‌های شیر را بردارید. در صورت لزوم درپوش تزئینی را درآورید (معمولاً  روی آن “گرم” یا “سرد” نوشته شده یا با رنگ آبی و قرمز مشخص شده است)، آن را پیچانده و باز کنید و دسته را جدا کنید.

2. برای برداشتن مهره از آچار استفاده کنید. در زیر، مغزی را می بینید که بالای اورینگ است و اورینگ هم در بالای واشر قرار دارد. جنس واشر معمولاً لاستیکی است که پس از مدتی فرسوده می‌شود. اگر شیر آب شما چکه می‌کند، به احتمال زیاد مشکل از واشر و یا اورینگ است.

3. مغزی را بیرون بکشید. با این کار اورینگ که نازک‌تر و واشر که ضخیم‌تر است، دیده خواهند شد.

  • اگر دسته‌ها چکه می‌کنند(برخلاف شیر آب)، اورینگ را تعویض کنید. اورینگ قدیمی را به فروشگاه ابزار فروشی ببرید و از آن برای خرید اورینگ جایگزین استفاده کنید.

4. واشر را بردارید. می‌توانید با یک پیچ برنجی وارونه آن را سر جایش نگهدارید.

5. واشر را تعویض کنید. چون اندازه این واشرها متفاوت است، شاید لازم باشد که واشر قدیمی را با خود به فروشگاه قطعات ببرید تا واشر جدیدی را دقیقاً مطابق آن پیدا کنید. قبل از نصب، واشر جدید را روغنکاری کنید.

6. هر کدام از دسته‌های شیر را دوباره جمع کنید و ببندید. اکنون چکه جزئی شیر باید برطرف شده باشد.

تعمیر شیر آب توپی

۱. این نوع از شیرالات در بازار ایران خیلی متداول نیستند. قطعات جانبی مورد نیاز را بخرید. شیرهای توپی دارای چند قسمت هستند که باید تعویض شوند و برخی از آنها نیاز به ابزار خاصی دارند. نیازی به تعویض کل شیر آب نیست، فقط توپی شیر آب باید بسته شود. تمام چیزهایی که نیاز دارید از جمله ابزار را بسته به نوع شیر میتوانید از فروشگاه های ابزارالات پیدا کنید.

۲. اول دسته‌ی آب را باز کنید و بردارید. دسته را برداشته و کنار بگذارید.

۳. با استفاده از انبر، درپوش را بردارید. همچنین با استفاده از ابزاری که در کیت تعویض قرار دارد، شیر آب را شل کنید. بادامک شیر، واشر و توپی را جدا کنید.

  • این قسمت به مفصل “توپی و کاسه‌ی زانو” در بدن شباهت دارد، توپ لاستیکی متحرکی (معمولاً سفید) که حفره را مسدود می‌کند، آب را متوقف کرده و جاری می‌کند.

۴. درپوش و فنرهای ورودی را بردارید. برای این کار، احتمالاً باید با استفاده از انبردست سوزن بینی به درون خود اجزا  دسترسی پیدا کنید.

۵. اورینگ‌ها را تعویض کنید. قبل از نصب، اورینگ‌های قدیمی را جدا کنید و اورینگ جدید را  روغنکاری نمایید.

۶. فنرها، سوپاپ و واشرهای بادامک جدید را نصب کنید. همه اینها باید در کیت موجود باشد و در اصل باید برعکس جریانی باشد که انجام داده‌اید.

۷. دسته را دوباره ببندید. اکنون چکه‌ی شیر باید رفع شده باشد.

تعمیر شیر کارتریجی

۱.دسته‌ی شیر را جدا کنید. در صورت لزوم درپوش تزئینی را درآورید. دسته را شل کنید به سمت عقب بکشید و درآورید.

۲. در صورت لزوم، گیره نگهدارنده را بردارید. این قطعه قلاویز دایره‌ای، معمولاً پلاستیکی است که گاهی کارتریج را در جای خود نگه می‌دارد و می‌توان با انبر آن را بیرون کشید.

۳. کارتریج را بکشید تا صاف بایستد. وقتی کارتریج در این حالت باشد، شیر آب کاملاً باز است و فواره می‌زند.

۴. لوله‌ی خروجی آب را بردارید و کنار بگذارید و حلقه‌های اورینگ را تعویض کنید.

۵. اورینگ را تعویض کنید. قبل از نصب، اورینگ قبلی را با استفاده از چاقو جدا کرده و قطعه‌ی جدید را روغنکاری کنید.

۶. دسته‌ی شیر را سر جایش ثابت کنید. اکنون چکه‌ی شیر برطرف شده است.

تعمیر شیر با صفحه‌ی سرامیکی

۱. درپوش را بردارید. پس از باز کردن و برداشتن دسته‌ی شیر، قالپاقی را که مستقیماً در زیر دسته قرار دارد و معمولاً از فلز ساخته شده، بردارید.

۲. سیلندر دیسک را باز کرده و بردارید. با این کار چند تا واشر آب‌بندی در قسمت زیرین آشکار می‌شود.

۳. واشرهای آب‌بندی را در آورده و کارتریج را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید، خصوصاً اگر آب منطقه‌ی شما پر از املاح بوده و سنگین باشد. قطعات را به مدت چند ساعت در سرکه بخوابانید تا رسوبات از بین بروند و سپس ببینید که آیا می‌توان آنها رامجدداً استفاده کرد یا نه.

۴. در صورت لزوم واشرهای آب‌بندی را تعویض کنید. اگر ظاهر آنها فرسوده، خورده شده، نازک و یا جرم گرفته است و یا صرفاً می‌خواهید محکم‌‌کاری کنید، واشرها را به فروشگاه ابزارآلات ببرید تا دقیقاً مثل آن را پیدا کنند.

۵. دسته‌ را دوباره سر جایش قرار دهید و خیلی آرام آب را باز کنید. فشار زیاد آب می‌تواند موجب ترک خوردن دیسک سرامیک شود.

پرسش های کاربران

آیا قبل از انجام این کار لازم است شیرفلکه‌ی اصلی آب را قطع کنم؟

نه، هر روشویی فلکه‌ی (پیسوال های) مختص به خود را دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. شیر فلکه زیر سینک یا کاسه روشویی قرار دارد. فقط باید شیر پسوال آبی که به روشویی متصل است را قطع کنید.

چگونه می توان علت چکه کردن شیر آب را تشخیص داد؟

اگر آب از شیر چکه می‌کند‌، احتمالاً مشکل از واشر است. اگر از دسته چکه کند، احتمالاً بخاطر حلقه‌ی اورینگ است.

چون شیر آب من دو دسته‌ای است، دسته‌ی اهرمی ندارد که بتوانم آن را بردارم (گرم / سرد). این دسته‌ها سوراخهای بسیار کوچکی در دو طرف شیر دارند، اما من نمی‌دانم از چه ابزاری استفاده کنم. این شیر آب از چه نوعی است؟

از توضیحاتی که دادید، شیر شما می‌تواند از نوع کلاسیک باشد و “سوراخ کوچک” در دو طرف دو دسته نشان می‌دهد که از آنجا باید شروع به باز کردن آنها کرد.

اگر شیر آبی که من بیرون از خانه برای باغچه گذاشته‌ام، چکه کند چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اورینگ داخل آن را تعویض کنید، احتمالاً بسیار کهنه شده است. اگر این کار جواب نداد، می‌توانید سوپاپی (همان شیر اطمینان) تهیه کنید که بالای شیر آب قرار بگیرد.

اگر شیرهای فلکه در زیر روشویی وجود نداشته باشد، چه باید کرد؟

فلکه‌ی اصلی آب که به آپارتمان یا خانه وصل است را پیدا کنید و آن را ببندید. اما مدت زمانی که در حال تعمیر هستید، کل ساکنان آب نخواهند داشت.

شیری که در دستشویی خود دارم نه سوراخ و نه درپوش دارد. چکار بکنم؟

این شیرها بدردنخور هستند و نمی‌توان روی آنها کار کرد (نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد). چاره تعویض شیر آب است.

من پیچ روی دسته‌ی شیر فشاری را درآوردم، اما باز دسته بیرون نمی‌آید. چه چیزی آن را نگه داشته است و چگونه می‌توانم آن را درآورم؟

اگر شیر آب قدیمی دارید، ممکن است رسوب بسته و باعث شده که دسته به قسمت ثابت چسبیده باشد. برای حل این مشکل، از رسوب‌زدا یا حلال کلسیم استفاده کنید تا به حل شدن کلسیم و رسوبات دور شیر کمک کند.

شیر آب جدیدی گذاشتم. یک روز کار کرد، اما حالا هیچ آبی از شیر گرم یا سرد خارج نمی‌شود. آب زیر سینک باز است. چه چیز دیگری را باید بررسی کنم؟

دهانه‌ی علم شیر که آب از آن خارج می‌شود را باز کنید. شاید وقتی که روی لوله‌ها کار می‌کردید، این قسمت آشغال گرفته باشد.

آیا اگر شیر آب از نوع اولی باشد که در مقاله گفته شد، می‌توانم بدون قطع کردن آب، چکه را برطرف کنم؟

همیشه آب را قطع کنید. چون اگر کار اشتباهی انجام بدهید، مجبورید ۳۰ لیتر آب را خشک کنید که قطعاً سخت‌تر از قطع کردن آب است.

سوپاپ کارتریج بیرون نمی‌آید. چگونه می‌توانم آن را بیرون بیاورم؟

می‌توانید دسته را دوباره سر جایش قرار دهید، پیچ ضامن را محکم کرده و به بالا بکشید. یا روغنکاری کنید تا تجمع زنگ و جرم بین محفظه‌ و سوپاپ  نرم شود و سپس آن را بیرون بکشید. شاید مجبور شوید با قفل کانال کلنجار بروید و سوپاپ را بیرون بکشید. اما ممکن است به دسته آسیب برسد. در آخر ، قبل از قرار دادن سوپاپ جدید، داخل محفظه را پاک کنید تا زنگ‌زدگی یا لزجی از بین برود، سپس فلکه را باز کنید تا آب به مدت ۱۰ ثانیه روی قسمت بالایی آن حباب بزند. این کار آشغال‌هایی را از بین می‌برد که در داخل شیر آب قرار دارند و جریان آب را بسیار کاهش می‌دهند.

سوراخ بسیار ریزی در بالای شیر آشپزخانه است که آب از آن چکه می‌کند. چگونه می‌توانم آن را تعمیر کنم؟

شاید بتوانید چسب استیل را امتحان کنید و سوراخ را با استفاده از یک شی که نوک گردی داشته باشد ببندید، اما ظاهر شیر بدشکل می‌شود. پس از اینکه چسب ۱۰ دقیقه روی سطح ماند، باقی مانده را با حلال‌های نفتی تمیز کنید. غیر از این کار، فقط می‌توانید شیر آب را عوض کنید، زیرا به احتمال زیاد سوراخ بزرگتر هم می‌شود. ضمنا قرار گرفتن مواد شیمیایی چسب در معرض آب ممکن است سلامت آب خروجی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در صورت خراب شدن روی پیچ چه کاری باید انجام دهم؟

اگر سرِ پیچ خراب شود، یعنی که دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. در نزدیکترین فروشگاه ابزارآلات پیچ جدیدی با همان ابعاد پیچ قدیمی بخرید.

آیا می‌شود برای رفع چکه کردن شیر، دهانه‌ی علم‌شیر را باز کرد و از همانجا واشر را عوض کرد؟

اگر واشر به فاضلاب برود چه؟ بهتر است که قطعات باز شده را در سینک ظرفشویی قرار ندهید، بلکه روی پیشخوان و مکانهای مطمئن بگذارید.

اگر برای تعمیر شیر آب، فلکه‌ی اصلی را ببندم، آیا لازم است فلکه‌ی آب گرم کن را هم قطع کنم؟

تا زمانیکه که آب گرم مصرف نکنید نیاز نیست.

شیرآب من دو دستگیره دارد. چگونه آنها را جدا کنم؟

درپوشهایی که آب گرم و سرد روی آنها مشخص شده را درآورید، زیر آنها پیچ وجود دارد، پیچ‌ها را باز کنید دسته‌ها درآورید.

اگر با بستن فلکه‌های زیر سینک، آب را قطع نشود تا بتوانم شیر آب را تعمیر کنم، چه کاری باید انجام بدهم؟

فلکه‌ی اصلی آب را ببندید. این فلکه معمولاً در نزدیکی آبگرمکن است. به شما توصیه شود تا زمانی که تعمیر شیر را به پایان نرسانده‌اید، نمی‌توانید از وسایل دیگری که به آب مربوط می‌شوند، استفاده کنید.

اگر بعد از اینکه شیر را حسابی محکم کردم، آب فلکه همچنان جریان داشت چه کار کنم؟

آب را از قسمت اصلی ببندید و شیر را تعویض کنید. ممکن است مجبور شوید فلکه‌ی آب واحد ساختمان را ببندید.

دسترسی به فلکه‌هایی که شیر سینک ظرفشویی را می‌بندند واقعاً سخت است. آیا برای رفع این مشکل در شیرهای کلاسیک باید آب را قطع کنم؟

نه، دسترسی به فلکه کار سختی نیست و بله، همیشه آب را قطع کنید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *