نحوه نصب فشارشکن شیر آب (پرلاتور)

radzad

radzad

فشارشکن‌های شیر آب (یا آبفشان یا پرلاتور)، قطعات جانبی شیرهای آشپزخانه و روشویی سرویس بهداشتی و حمام و همچنین شلنگهای توالت هستند. با اینکه می‌توانید از شیر آب یا شلنگ بدون فشارشکن یا پرلاتور استفاده کنید، اما تجربه‌ی استفاده از پرلاتور، بسیار ایده‌آل است. بدون فشارشکن یا پرلاتور، آب با فشار بیش از حد پاشیده می‌شود و جریان آب روی دستان شما حس جالبی ندارد.

حتماً در تمام شیرهای روشویی سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه، پرلاتور نصب کرده و عملکرد آنها را بررسی کنید. نصب فشارشکن پرلاتور، ساده ترین و ارزان ترین راه برای صرفه جویی و همچنین بهبود کیفیت فیزیکی جریان آب است.

فشارشکن (پرلاتور) یا آبفشان آب چیست؟

آبفشان یا پرلاتور، قطعه ای کوچک در سرشیرهای شیرالات بهداشتی و همچنین در سرشلنگ های شلنگِ توالت است که دارای صفحه مشبک، بوشن و واشر است. گاهی اوقات، این قطعه شامل صفحه‌ای پلاستیکی یا فلزی است که سوراخ کوچکی دارد و جریان آب را به یک دبی خروجی آب استاندارد، محدود می‌کند. منظور از دبی خروجی آب، میزان حجم آب خارج شده از یک دهانه در واحد زمان است و معمولا دبی با واحدهایی مانند لیتر بر دقیقه، ذکر میشود.

پرلاتورها میتوانند از نوع کاهنده مصرف آب و یا مقاوم به رسوب آب باشند. در پرلاتورهای کاهنده مصرف آب، بسته به نوع پرلاتور، دبی آب خروجی میتواند بین 3 تا 6 لیتر بر دقیقه باشد. برای اطلاعات بیشتر از انواع پرلاتورهای موجود در سایت راندماکس میتوانید روی این لینک کلیک کنید.

هدف اصلی از نصب این قطعات، صرفه جویی در مصرف آب، محدود کردن پاشش بی رویه آب و گواراتر کردن طعم آب با وارد کردن اکسیژن است. پرلاتور برای شلنگ‌های باغی یا شیر شلنگ‌های بیرون خانه مورد نیاز نیست و در واقع فقط عملکرد آنها را مختل می‌کند. شیرهای وان پرکن نیز به آبفشان یا پرلاتور فشار شکن احتیاج ندارند.

اصول نصب فشارشکن

ابتدایی‌ترین نوع فشارشکن، قطعه گردی است که در یک سر آن سوراخ و سر دیگر آن مشبک سیمی است. با چرخاندن آن در سر شیر، می‌توان این نوع فشارشکن را از سر شیر آب برداشت. این فشارشکن به صورت معکوس نصب می شود، و یک واشر بین پرلاتور فشارشکن و بوشن محاط بر آن، اضافه می‌شود. این فشارشکن‌ها در ابزار فروشی‌ها و فروشگاه های شیرالات یافت می‌شوند.

انوع دیگر فشارشکن شیر، با توجه به‌ مارک‌های مختلف، متنوع است. از آنجایی که تولیدکنندگان می‌توانند شیرهای آب را در اشکال مختلف بسازند، باید فشارشکن مخصوص آنها را هم تولید کنند. این فشارشکن‌ها سفارشی هستند و به ندرت در قفسه‌های ابزارفروشی یافت می‌شوند. در بسیاری از موارد برای اینکه بتوان فشارشکن را نصب کرد، به آچار یا انبر برای باز کردن سرشیر نیاز هست.

چرا استفاده از پرلاتور یا فشارشکنِ آبفشان لازم است؟

فشارشکن‌ها با ایجاد حباب‌هایی که پر از اکسیژن است، موجب می‌شوند تا جریان آب لطافت بیشتری داشته باشد. پرلاتور شیر آب همچنین:

  • جریان آب را گسترده می کنند،
  • پاشش بی رویه و غیر ضروری آب را محدود می‌کنند،
  • باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شوند،
  • به آب، طعم تازه‌تری می‌دهند( به دلیل اکسیژن رسانی بیشتر به جریان آب)،
  • رسوبات را تا حدی از آب خروجی جدا می‌کنند؛ هرچند که وظیفه ذاتی پرلاتور چنین چیزی نیست.

علائمی که نشان می‌دهد شما به پرلاتوری جدید نیاز دارید

اگر آب بصورت چکه چکه از شیر خارج شود و یا فشار آب خروجی نسبت به قبل ضعیف تر شده باشد، احتمالاً رسوبات، قطعه آبفشان را مسدود کرده‌اند. پرلاتور رسوب گرفته را می‌توان با چند ساعت خیساندن در سرکه تمیز کرد. اما چون که فشارشکن ها بسیار ارزان هستند، شاید زمان آن رسیده که فشارشکن جدید را نصب کنید.

 مزیت دیگری که تعویض فشارشکن دارد، این است که واشر جدیدی روی شیر نصب می‌شود. از آنجا که واشرها با گذشت زمان فرسوده شده و از بین می‌روند، واشر جدید نیز می‌تواند جریان آب را بهتر کند و از نشتی احتمالی جلوگیری کند.

لوازم مورد نیاز

تجهیزات / ابزارها

  • حوله یا پارچه
  • آچار یا انبردستی
  • فشارشکن شیر آب

دستورالعمل نصب یا تعویض پرلاتور یا فشارشکن

۱. پرلاتور یا آبفشان قدیمی را باز کنید.

درپوش سینک یا کاسه روشویی را ببندید یا روی آن یک قطعه پارچه قرار دهید؛ این کار موجب میشود که قطعات باز شده گم نشوند. شیر آب را بسته نگه دارید. بوش سرشیر را با دست خود در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر نمی‌توانید سرشیر را با فشار دست باز کنید، ابتدا یک حوله یا یک قطعه پارچه را دور سرپیچ قرار دهید و سپس با آچار مناسب و یا با انبر دست، بوش سرشیر را باز کنید.

قرار دادن حوله یا پارچه روی سرشیر پیچ برای اینست که آبکاری سرشیر در تماس با آچار از بین نرود و یا خوردگی روی سطح سرشیر ایجاد نشود.

۲. آبفشان فشارشکن را نصب کنید.

پرلاتور یا آبفشان قدیمی را باز کنید و آن را دور بیندازید. توجه کنید که این قطعه قابل بازیافت است. قسمت درونی پرلاتور را طوری قرار دهید که رزوه‌های آن رو به بالا باشد. پرلاتور جدید را با دقت در جایش قرار دهید. دقت کنید که سر مشبک فشارشکن رو به پایین باشد. پرلاور فشار شکن را محکم به داخل فشار دهید.

۳. واشر فشارشکن را نصب کنید.

واشر را بالای فشارشکن و درون سرشیر قرار دهید.

۴. نصب قطعه‌ی کامل فشارشکن

در این حالت سوراخ آن رو به بالا است (همانند تصویر). توجه کنید که در پرلاتور های نسل جدیدتر، کل قطعه بصورت پلاستیکی و مشبک یا توری مانند است. استفاده از فشارشکن بدون واشر معمولا منجر به نشتی آب از کنار سرشیر در هنگام استفاده از شیر میشود.

۵. فشارشکن را در جای خود پیچ کنید.

با استفاده از دستان خود فشارشکن را روی سر شیر محکم کنید. اما بیش از حد آن را سفت نکنید تا از سایش و خوردگی رزوه ها جلوگیری شود. برای آزمایش، شیر آب را باز کنید.

نکاتی برای نصب پرلاتورهای شیر آب

  • برای باز کردن سرشیر، از یک حوله استفاده کنید.
  • همیشه سوراخ سینک را ببندید تا قطعات باز شده از فاضلاب پایین نرود.
  • برای باز کردن سرشیر، تا حد امکان از آچار استفاده نکنید.
  • هرگز از واشر قدیمی برای تعویض پرلاتور استفاده نکنید. همیشه از واشر جدیدی استفاده کنید که همراه آبفشانِ فشارشکن است.
  • برای انتخاب پرلاتور مناسب، با مشاوران خود در راندماکس مشورت کنید و با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *