نحوه افزودن روشویی دوم در سرویس بهداشتی

radzad

radzad

برای خانوارهای شلوغ و در خانه های بزرگ، میز توالت با دو روشویی امری حیاتی است. اگر در ابتدا میزتوالت تک سینک داشته‌اید، برای افزودن یک روشویی دیگر با دو سناریو مواجه خواهید بود.یا باید کلاً یک پیشخوان کاملاً جدید نصب کنید که احتمالا دو قسمت از آن برای روشویی برش خورده است. یا اینکه در کنار روشویی قبلی برشی روی پیشخوان بزنید و روشویی جدید را نصب کنید و برای آن لوله فاضلاب و آب لوله کشی بگذارید. ما سناریوی دوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. سناریوی اول مستلزم لوله کشی آب و فاضلاب مشابه است، اما شامل برش دادن پیشخوان نمی‌شود.

آیا روشویی و پیشخوان سرویس مناسب است؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که این کار را خودتان انجام دهید، نوع روشویی و جنس پیشخوان یا کانتر را در نظر بگیرید. وقتی صحبت از برش پیشخوان برای سینک دوم می‌شود، پیشخوان‌های لمینت، کورین و چوبی کاملاً متناسب با مهارت‌های خودکفایانه هستند.

اما برش کانترهای گرانیتی، کوارتز و مرمر کار افراد حرفه‌ای و استادکارها است، چون برای برش این جنس کانترها به ابزارها و تکنیک‌های خاصی نیاز است. ذرات خطرناک گرد و غبار و ترک خوردن کانتر، دو مسئله بالقوه‌ای است که استادکارها می‌دانند چگونه آنها را حل و فصل کنند.

برش لمینت، کورین و چوب را می توان با مته و اره برقی انجام داد. اره برقی نسبتاً برش زمختی ایجاد می‌کند، اما اگر روشویی را نصب کنید، لبه برش دیده نمی‌شود. از طرف دیگر، اگر بخواهید روشویی را همسطح با کانتر چوبی يا کرین نصب کنید (برای لمینت نمی‌توان روشویی را هم‌سطح کار کرد)، دهانه سینک باید کاملاً تمیز بریده شود و لبه برش‌خورده و یکدستی بوجود بیاید. بعلاوه باید متناسب با قسمت‌های دیگر پیشخوان صیقلی و صاف باشد. برای این کار به تکنیک‌های پیشرفته و ابزاری مثل فرز و سایر ابزارهای نجاری نیاز است.

ابزار و لوازم مورد نیاز

متر، ماژیک، درل و مته‌های یک و نیم و یک سانتی، اره برقی با دندانه‌های کاملا تیز، آچار شلاقی، آچار فرانسه، تفنگ بتونه، سطل، اره آهن‌بر. روشویی جدید همراه با شیرآلات و لوازم فاضلاب، دو عدد لوله پیسوار، خمیر لوله، چسب سیلیکونی، دو دست شترگلوی پی‌وی‌سی فاضلاب همراه با زانو و قسمت‌های الحاقی (در صورت نیاز)، سه راهی فاضلاب، دو عدد شیرفلکه.

نحوه کار

1. قسمت برش را با ماژیک مشخص کنید.

سطح زیر روشویی را اندازه گیری کنید تا اندازه و شکل سوراخ موجود در پیشخوان برای قرار گرفتن روشویی در آن مشخص شود. تولید کنندگان روشویی معمولاً یک الگوی کاغذی یا مقوایی ارائه می‌کنند که می‌توانید از آن برای مشخص کردن نحوه برش روی پیشخوان استفاده کنید.

تراز بودن و فاصله مناسب با روشویی اولی در اینجا بسیار مهم است، دقت کنید که فضای بین روشویی‌ها به اندازه و مناسب باشد و در یک خط روی پیشخوان قرار گرفته باشند یعنی بصورت طولی و عرضی با هم موازی باشند. با استفاده از ماژیک، طرحی کلی برای برش مشخص کنید.

نکته: اگر می‌خواهید برای هر دو روشویی از یک شترگلو استفاده کنید، همانطور که در اینجا نشان داده شده، نباید بیش از ۳۰ اینچ بین روشویی‌ها فاصله باشد. برای اینکه از هر دو روشویی بتوان به خوبی استفاده کرد، باید حداقل ۲۴ اینچ فضا بین روشویی‌ها وجود داشته باشد.

2. قسمت مشخص شده روی پیشخوان را برش بزنید.

 داخل بخش مشخص شده روی پیشخوان را با استفاده از درل سوراخ کنید و از مته یک و نیم و ۱ سانتی استفاده کنید (سوراخ باید به اندازه‌ای باشد که تیغه آره برقی در آن جا شود). اره برقی را آماده کنید و تیغه آن را درون سوراخ بگذارید و سپس شروع به برش زدن کنید. روشویی جدید را روی این قسمت امتحان کنید.

3. نصب شیرآلات

شیرآلات را روی روشویی نصب کنید. معمولا ساده‌ترین روش نصب شیرآلات و فاضلاب روی روشویی، قبل از قراردادن روشویی در محل، برش روی پیشخوان است. این کار شامل قرار دادن دنباله شیرآلات در سوراخ‌های روشویی و پیچ کردن آنها با استفاده از مهره در قسمت زیرین روشویی می‌شود. در برخی از قسمت‌ها باید از لایه نازکی از خمیر لوله‌کشی در انتهای شیر و بدنه روشویی استفاده کنید. سایر شیرآلات با فوم یا واشر لاستیکی ارائه می‌شوند که در اینصورت نیاز به خمیر نیست. مهره‌ها را با استفاده از آچار شلاقی محکم ببندید.

4. وصل کردن لوله‌های آب

شلنگ‌های پیسوار را به ورودی آب گرم و سرد شیر متصل کنید. دقت کنید که طول پیسوار به اندازه‌ای باشد که از زیر روشویی یعنی جایی که به شیر وصل می‌شود تا شیرفلکه در زیر پیشخوان برسد. با استفاده از آچار فرانسه شلنگ‌های پیسوار را محکم به انتهای شیر ببندید.

5. وصل کردن سیفون فاضلاب

با توجه به راهنمای محصول، سیفون فاضلاب و اتصالات را به روشویی وصل کنید‌. در بیشتر موارد، به دور دهانه‌ی فاضلاب خمیر لوله می‌زنند و سپس سیفون روشویی درون دهانه قرار می‌گیرد و یک مهره به انتهای اتصالات فاضلاب زیر ظرفشویی پیچ می‌شود. برای سفت کردن مهره از آچار شلاقی استفاده کنید. برخی اوقات انتهای اتصالات و مهره‌ها پلاستیکی هستند، بنابراین مواظب باشید که با سفت کردن بیش از حد، آنها را نشکنید.

خمیرهایی را که از اطراف سوراخ فاضلاب روشویی بیرون زده را با دستمال پاک کنید.

6. نصب کردن روشویی

با استفاده از راهنمای محصول، روشویی را در دهانه‌ای که روی کانتر ایجاد کرده‌اید قرار دهید. معمولاً برای این کار ابتدا باید مقداری چسب سیلیکونی به اطراف دهانه بزنید و سپس روشویی را در آنجا قرار دهید. بعضی از روشویی‌ها بست دارند که زیر آن نصب شده تا آنرا محکم به پیشخوان بچسباند. در صورت لزوم در شکاف بین لبه روشویی و پیشخوان کمی چسب سیلیکونی بزنید و سپس اضافه‌های آن را با یک پارچه نمدار، پاک کنید.

7. جدا کردن سیفون قدیمی

موقعیت اتصالات سیفون روشویی قدیمی را به نحوی تنظیم کنید که جوابگوی هر دو روشویی باشد. اگر روشویی‌ها نیم متر یا کمی بیشتر از هم فاصله داشته باشند، می‌توانند از یک شترگلو استفاده کنند.

زیر شترگلوی روشویی قدیمی یک سطل بگذارید و سپس با استفاده از آچار شلاقی لوله‌های فاضلاب و شترگلو را از هم جدا کنید. قطعه فاضلابی که به تخلیه روشویی متصل است و همین‌طور شترگلو و بازوی فاضلابی که در دیوار است را یکی یکی جدا کنید. در بیشتر روشویی‌ها از شترگلویی با قطر ۳ سانت استفاده می‌شود، اما فاضلاب‌های ۴ سانتی هم یافت می‌شود. شما براساس موقعیت خود می‌توانید از انواع مختلف این اتصالات استفاده کنید.

8. نصب سیفون فاضلاب جدید

قطعات را بهم متصل کنید و فاضلاب هر دو روشویی را به یک شترگلو وصل کنید. شترگلو معمولاً زانوی ۹۰ درجه‌ایست که در انتهای قطعه تخلیه قرار می‌گیرد و بین روشویی‌ها به اتصالات تی شکل وصل می‌شود. از قسمت تی‌شکل لوله کوچکی به شترگلو می‌رسد و از طرف دیگر به وسیله‌ی لوله‌ای به دهانه خروجی فاضلاب در دیوار وصل می‌شود.

دقت کنید که تمام قسمت‌های افقی با شیب حدود ۱ سانت در هر وجب، به سمت پایین متمایل باشند. این کار کمک میکند که آب در لوله ها و اتصالات با یک فشار ثقلی، جریان داشته باشد و ساکن نماند تا جریان مناسب فاضلاب ایجاد شود. در این مرحله احتمالا لازم است اصلاحاتی انجام دهید، مثلا قسمتی از لوله‌ها را ببرید یا به آن اضافه کنید تا این شیب حاصل شود.

پس از اینکه اتصال لوله‌های پی‌وی‌سی فاضلاب به پایان رسید، تمام اتصالاتی که شل هستند را با استفاده از آچار شلاقی محکم کنید.

9. شیرفلکه‌های قدیمی را جدا کنید.

شیرهای پیسوار قبلی را با شیرفلکه سه راهی جدید عوض کنید تا آب هر دو روشویی را تامین کند. در ابتدا شیر فلکه اصلی خانه را ببندید. زیر شیر پیسوار روشویی اولی یک سطل بگذارید. با کمک آچار فرانسه لوله‌های آب را از شیر پیسوار باز کنید. احتمالا برای این کار به دو آچار نیاز خواهید داشت، یکی برای اینکه فلکه پیسوار را نگه دارد و دیگری برای باز کردن مهره روی لوله آب.

شیرفلکه را از لوله ورودی آب جدا کنید. معمولا این اتصالات فشاری را با استفاده از آچار فرانسه باز می‌کنند. اگر شیرفلکه در آن قسمت جوشکاری شده باشد، مجبورید با آهن بر لوله‌ را ببرید و جدا کنید.

10. نصب شیرفلکه جدید

با توجه به راهنمای محصول، شیرفلکه سه راهی جدید را به لوله آب وصل کنید. اگر شیرفلکه از نوع فشرده‌سازی باشد، یعنی باید اتصالات فشرده‌سازی روی لوله متصل کنید و سپس مهره را با آچار سفت کنید. اما فلکه‌هایی که اتصالات فشاری دارند به سادگی و با یک فشار در لوله قرار می‌گیرند.

11. وصل کردن لوله‌های آب

قسمت آزاد لوله‌های هر کدام از روشویی‌ها را با استفاده از آچار مناسب به شیر فلکه وصل کنید. دقت کنید که لوله‌های آبگرم را به شیر آب گرم و لوله آب سرد را به شیر آب سرد متصل کنید.

12. بررسی نشتی و چکه کردن آب

فلکه اصلی خانه را بازکنید، سپس شیر فلکه روشویی را باز کنید و شیرآلات هر دو روشویی را چک کنید. اتصالات لول آب و فاضلاب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چکه نمی‌کنند. اگر از قسمت‌هایی آب چکه می‌کرد، اتصالات آنجا را محکم کنید. معمولا زیاد لازم نیست که اتصالات را خیلی محکم کنید.

و در پایان به یاد داشته باشید که برای مشاوره و خرید انواع شیرالات میتوانید روی راندماکس هم حساب کنید. با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *