نحوه جدا کردن فشارشکن شیر آب

radzad

radzad

هنگامی که فشار آب منزل شما بسیار کم است و مشکل از فشار پمپاژ آب نیست، احتمالا یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. در انتهای دهانه شیر آب، معمولاً قطعه ای روی شیر نصب می شود که به پرلاتور یا آبفشان معروف است. بسیاری از مردم حتی از وجود این اتصالات در آنجا باخبر نیستند و معمولاً برای انجام تعمیراتی که بسیار آسان است با لوله کش تماس می گیرند.

عملکرد پرلاتور فشار شکن

هدف از نصب پرلاتور فشارشکن، کاهش دبی آب خروجی و افزودن هوا به جریان آب است. این فرآیند موجب می‌شود که میزان مصرف آب، بسته به نوع پرلاتور یا آبفشان فشارشکن بین 30 تا 70 درصد کاهش یابد. هنگامی که فشارشکن‌های شیر آب با تجمع شن و ماسه یا مواد معدنی مسدود می شوند، باید آنها را تمیز کرد تا جریان آب به حالت اول بازگردد و از افت فشار آب نیز جلوگیری شود. این مشکل معمولاً در مناطقی که مقدار زیادی مواد معدنی در منبع آب وجود دارد، شایع است.

در بیشتر موارد، تمیز کردن ساده ابفشان فشارشکن که کار ساده‌ای است، خیلی اهمیت دارد، اگرچه گاهی اوقات لازم است که اتصالات آن نیز تعویض شوند. در هر صورت، ابتدا باید فشارشکن را جدا کنید. معمولاً قطعه‌ی سرشیر که آبفشان فشارشکن در آن قرار گرفته است را می‌توان با دست، محکم پیچ کرد و به راحتی نیز می‌توان آن را باز یا جدا کرد. با این حال در برخی مواقع، تجمع رسوبات آب، بوش پرلاتور فشارشکن را سفت کرده و درآوردن آن را سخت می‌کند.

لوازم مورد نیاز

تجهیزات / ابزارها

  • آچار شلاقی
  • نوار پارچه ای یا نوار چسب پوششی
  • سشوار (در صورت لزوم)

مواد مورد نیاز

  • روغن روان‌کننده (در صورت لزوم)

دستورالعمل

۱.تلاش کنید با دست، سرشیر فشارشکن را باز کنید.

ابتدا تلاش کنید با دست، سرشیر فشارشکن را از قسمت نازل خروجی شیر آب باز کنید. اکثر سرشیرهای فشارشکن‌ها با دست بسته شده‌اند و معمولاً می‌توانید به همین روش هم آنها را باز کنید. در ابتدا شیر آب و دستان خود را به خوبی خشک کنید تا بتوانید سرشیر فشارشکن را محکم به دست بگیرید و از سُر خوردن آن جلوگیری کنید.

۲. به سراغ آچار بروید.

اگر نتوانستید با دست قطعه را باز کنید، مرحله بعدی امتحان آچار است. اگر سرشیر فشارشکن ظاهر سالمی دارد و می‌خواهید مجدداً از آن استفاده کنید، قبل از گرفتن آن با آچار، یک پارچه یا نوار چسب پوششی را به دور سرشیر فشارشکن بپیچید تا از سطح فلز در برابر خراش ناشی از فشار آچار محافظت کند. آچار شلاقی برای این کار مناسب است.

سرشیر فشارشکن را بین آرواره‌های آچار بگیرید، مواظب باشید که دهانه آچار فقط روی سرشیر فشارشکن نگه داشته شود، نه روی علم خروجی آب. سرشیر فشارشکن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آن را از دهانه لوله باز کنید. اگر این کار جواب نداد، آچار را به اندازه‌ی یک چهارم، دور سرشیر فشارشکن حرکت دهید و سعی کنید سرشیر را از قسمت جدید باز کنید. تغییر موقعیت‌های مختلف می تواند به تدریج سرشیر را شل کند.

نکته: معمولاً تصور می‌شود که سرشیر های فشارشکن‌ “رزوه معکوس” هستند، اما در واقع این فقط دیدگاه شماست. هنگامی که از زیر شیر آب، جایی که فشارشکن در آن پیچ می شود، مشاهده کنید، رزوه‌ها طبیعی است: به سمت راست سفت می‌شود و به سمت چپ باز می‌شود. هنگامی که از بالا به آن نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد رزوه، معکوس است.

۳. فشارشکن را گرم کنید.

گرمای ملایمی که با استفاده از سشوار به سرشیر فشارشکن می‌دمید، ممکن است فلز را اندکی منبسط کرده و بتوانید آن را با آچار باز کنید. حتی قرار دادن کبریت روشن در مجاورت فشارشکن، می‌تواند باعث منبسط شدن فلز شود. گرما را به میزان متوسط اعمال کنید، زیرا اگر فشارشکن خیلی داغ شود، قطعات پلاستیکی یا واشرهای لاستیکی به آسانی ذوب می‌شوند. در شیرهای ارزان قیمت ممکن است از سرشیر های پلاستیکی استفاده کنند. هرگز در قطعات پلاستیکی از گرما استفاده نکنید زیرا ممکن است تغییر شکل الاستیک و غیر قابل بازگشت به خود بگیرند.

۴. روغن روانکاری بزنید

اگر با دمیدن هوای گرم هم موفق نشدید قطعه را بازکنید، سعی کنید روغن روانکاری را روی رزوه‌ها پاشیده و بگذارید چند دقیقه بماند تا دوباره با آچار امتحان کنید. قبل از اقدام به باز کردن قطعه، روغن را از سطح فشارشکن پاک کنید، زیرا روغن باعث لغزندگی فلز می‌شود. به همین روش میتونید از اسپری های ضد رسوب هم استفاده کنید.

تمیز کردن و نصب مجدد فشارشکن

صفحه مشبک موجود در پرلاتور یا آبفشان فشارشکن ممكن است مملو از رسوبات و شن و ماسه باشد كه می تواند با دست یا با فرو كردن سوزن یا سنجاق در سوراخ‌های صفحه فلزی، تمیز شود. اگر روی قطعات رسوبات معدنی و آهکی بسته شده است، آنها را یک شب در سرکه خیس کنید یا از محصولی تجاری برای از بین بردن آهک استفاده کنید.

هنگام نصب مجدد پرلاتور فشارشکن، ابتدا آن را کاملاً با دست محکم بچرخانید. شیر آب را آزمایش کنید، و اگر آب در اطراف فشارشکن نشت کرد، سپس فشارشکن را با آچار کمی محکم‌تر کنید. همانطور که قبلا گفته شد، بهتر است برای محافظت از سطح فلز از یک پارچه یا نوار چسب پوششی استفاده کنید.

نکته مهم: 

پرلاتورها قطعاتی مصرفی هستند و اصلا عجیب نیست که بسته به محل استفاده و کیفیت آب عبوری، نیاز به تعویض داشته باشند. انواع پرلاتورهای نسل جدید دارای طراحی ویژه و متریال خاص برای بهینه کردن مصرف آب و بهبود روند صرفه جویی هستند. طراحی و جنس بعضی از پرلاتورها به گونه ای است که به آنها خاصیت ضدرسوب یا مقاومت در مقابل رسوب میدهد. 

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره جهت انتخاب پرلاتور متناسب با نیازتان، با ما در راندماکس تماس بگیرید. 

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *