شیشه یا اکریلیک؟ کدامیک برای استفاده در آینه هوشمند بهتر است؟

radzad

radzad

اگر قصد دارید آینه هوشمندتان را خودتان بسازید، به این نکته توجه کنید که مواد مورد استفاده در آینه هوشمند شما، نقش مهمی در ظاهر آن دارند. ساخت هر یک از انواع و سبک‌های مختلف آینه‌های هوشمند، نیازمند مصالح متفاوتی است که گروهی از آن‌ها گران‌تر از گروه دیگر است.

در ساخت آینه هوشمند خود، دو گزینه پیش روی خود دارید: استفاده از شیشه یا اکریلیک. شیشه قیمت بالاتری نسبت به اکریلیک دارد، اما می‌تواند نتایج بهتری از خود به جای بگذارد. استفاده از اکریلیک می‌تواند تصویر منعکس‌شده را خم و تا حدودی منحرف کند. گرچه این مسئله شاید در آینه‌های هوشمند کوچک خیلی به چشم نخورد، اما در آینه‌های بزرگ‌تر بسیار ناخوشایند است.

گزینه مناسب پیش روی شما به بودجه، اندازه و سبک آینه موردنظرتان بستگی دارد.

بیایید گزینه‌های مختلفی که در اختیار دارید را بیشتر بررسی کنیم تا بتوانید در انتخاب آینه هوشمند خود، درست انتخاب کنید.

شیشه در برابر اکریلیک: هزینه

مقدار هزینه‌ای که می‌خواهید برای ساخت آینه هوشمند خود خرج کنید، می‌تواند در انتخاب آینه مناسب به شما کمک کند. همانطور که من در قبلا توضیح داده‌ام، ممکن است تفاوت قابل توجهی در هزینه ساخت آینه‌های هوشمند شیشه‌ای و اکریلیکی وجود داشته باشد.

علاوه بر این، دو گزینه‌ی مختلف برای انتخاب شیشه در اختیار شما قرار دارد. ازبین این‌ها، گران‌ترین گزینه خرید یک شیشه دوطرفه است. منظور از شیشه‌ی دوطرفه، شیشه‌ای است که با پوشش پلاستیکی بازتابنده دوطرفه تولید می‌گردد.

چنین آینه‌های دوطرفه‌ای بسیار گران‌قیمت هستند، اما بالاترین کیفیت ممکن برای آینه هوشمند شما را به ارمغان می‌آورند. گزینه دیگری که پیش روی شماست، این است که یک شیشه‌ی معمولی تهیه کنید و سپس، پوشش پلاستیکی دوطرفه را روی آن بچسبانید.

خرید شیشه معمولی و افزودن پوشش دوطرفه به آن برای شما بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود، اما طبیعی است که به اندازه‌ی آینه‌های دوطرفه، با کیفیت نخواهد بود.

افزودن پوشش پلاستیکی به شیشه، روشی است که من برای آینه‌ی بزرگ حمام خود استفاده کردم. استفاده از اکریلیک باعث به‌هم‌ریختگی‌های فراوانی می‌شد و افتضاح به نظر می‌رسید. خرید یک آینه دوطرفه‌ی از پیش آماده‌شده می‌توانست هزینه زیادی روی دست من بگذارد.

از این رو، افزودن پوشش پلاستیکی به شیشه تنها راهی بود که می‌توانستم از طریق آن، با هزینه‌ای منطقی‌تر آینه‌ای زیبا داشته باشم.

حرف آخر: استفاده از اکریلیک طبیعتا هزینه‌ی کمتری نسبت به شیشه خواهد داشت، اما اکریلیک فقط در آینه‌های هوشمند کوچک و متوسط از لحاظ ظاهری خوب به‌نظر می‌رسد. هرچقدر آینه هوشمند شما بزرگ‌تر باشد، صفحات اکریلیک بیشتری تصویر منعکس‌شده را ناهموار می‌کنند. اگر قصد دارید یک آینه هوشمند در ابعاد بزرگ بسازید، از شیشه استفاده کنید.

در صورتی هم که به‌دنبال برنامه‌ریزی برای ساخت یک آینه هوشمند در ابعاد کوچک تا متوسط هستید، گزینه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با بودجه شما باشد.

مقایسه شیشه و اکریلیک

اگر در گوگل به‌دنبال نمونه‌هایی برای مقایسه آینه‌های هوشمند شیشه‌ای و اکریلیکی بگردید، احتمالاً با عکس‌هایی مشابه تصویر زیر مواجه می‌شوید:

در نگاه اول، چنین نوع مقایسه‌ای بسیار صریح و مفید به نظر می‌رسد. واضح است که تفاوت زیادی میان برخی از پنل‌های بالا وجود دارد. با نگاهی مختصر و اجمالی به عکس بالا به‌راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که از کدام پنل برای آینه هوشمند خود استفاده کنید.

ظاهر شیشه در مقایسه با اکریلیک افتضاح به نظر می‌رسد. هر دوی آن‌ها نیز به‌نظر می‌رسد در برابر دو گزینه‌ی دیگر کیفیت پایین‌تری دارند. اما یک عیب در چنین نوع مقایسه‌ای وجود دارد. باید توجه داشته باشید که میزان روشنایی صفحه‌نمایش که از شیشه عبور می‌کند، تنها بخشی از ظاهر یک آینه هوشمند است. بخش دیگر آن کیفیت بازتاب است.

آیا می‌توانید از روی عکس بالا تشخیص دهید که کدام پنل، بهترین انعکاس نور مشابه آینه‌ی واقعی را به شما می‌دهد؟ به هیچ وجه.

همیشه حواستان به این نوع مقایسه‌ها باشد. من تنها در وب‌سایت‌هایی که پنل‌های «مخصوص» طراحی‌شده برای آینه‌های هوشمند می‌فروشند، مقایسه‌های این‌چنینی دیده‌ام. جای تعجب نیست که در این نوع مقایسه‌ها، گران‌ترین گزینه برای آن‌ها همیشه بهترین ظاهر و جلوه‌ی تصویری را دارد.

این شرکت‌ها قصد فروش مواد گران‌قیمت انحصاری خود به شما را دارند، از این رو مطمئناً به‌دنبال این هستند که محصولاتشان در مقایسه‌های این‌چنینی ظاهر بهتری داشته باشند.

اگرچه در تصویر بالا به نظر می‌رسد تفاوت زیادی در ظاهر شیشه و اکریلیک وجود دارد، اما در واقعیت این‌طور نیست. این ماده نیست که بین این دو، تفاوت را ایجاد می کند، بلکه پوشش بازتابنده است.

تفاوت‌هایی که در تصویر بالا (یا سایر تصاویر مقایسه‌ای مشابه) مشاهده می‌کنید ناشی از کیفیت مختلف پوشش‌های بازتابنده استفاده‌‌شده در هر پنل است. اگر در همه‌ی پنل‌های بالا از یک نوع پوشش بازتابنده استفاده می‌شد، تفاوت ظاهری میان آن‌ها به طور کلی از بین می‌رفت.

عکس بالا ممکن است به مقایسه‌ی یک شیشه بازتابنده ۷۰٪ با یک اکریلیک بازتابنده ۵۰٪ بپردازد. به عبارت دیگر، این نوع مقایسه از روی ظاهر اصلا منصفانه نیست.

نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت می‌باشد، این است که چنین مقایسه‌هایی گمراه‌کننده هستند. بهترین گزینه‌ی از لحاظ ظاهری در تصویر بالا، ممکن است برای آینه هوشمندتان اضافه‌کاری محسوب شود. از سوی دیگر، بدترین پنل در عکس بالا ممکن است کاملاً مناسب نیازهایتان باشد.

بنابراین، گول مقایسه‌های ظاهربینانه مانند تصویر بالا را نخورید.

مزایا و معایب استفاده از اکریلیک در آینه هوشمند

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مزیت آشکار استفاده از اکریلیک، قیمت پایین و کاربرد آسان آن است. می‌توانید به راحتی یک لایه اکریلیک دو‌طرفه تهیه کنید، آن را درون یک قاب بچسبانید و صفحه‌نمایش خود را روی آن نصب کنید.

حتی می‌توانید ورقه‌های اکریلیک را به‌راحتی برش دهید تا اندازه‌ی مناسب آینه هوشمند شما به دست آید.

یکی دیگر از مزایای فراوان استفاده از اکریلیک، وزن آن است. ورقه‌های اکریلیک در مقایسه با ورقه‌های شیشه‌ای، وزن کمتری دارند و در نتیجه، بسیار سبک‌تر هستند. اگر به‌دنبال ساخت یک قاب با اندازه‌ی متوسط هستید و چاره‌ای جز نصب آن بر روی دیوار خشک (drywall) خود ندارید، وزن آینه ممکن است مسئله‌ی نگران‌کننده‌ای به حساب بیاید.

اگرچه یک گیره فرانسوی (French Cleat) با کیفیت توانایی تحمل آینه‌هایی با وزن بالا را دارد، اما این موضوع را در نظر داشته باشید که همواره شیشه، بسیار سنگین‌تر از اکریلیک خواهد بود.

بعد منفی استفاده از اکریلیک، در آینه‌های هوشمند بزرگ‌تر به چشم می‌خورد. اکریلیک می‌تواند تصویر منعکس شده را ناهموار و غیرطبیعی جلوه دهد. حتی یک فشار جزئی به صفحه نمایش یا قاب آینه می‌تواند کاری کند آینه هوشمند خانه‌تان به آینه‌های کج و معوج مورد استفاده در شهربازی‌ها تبدیل شود.

در آینه‌های در ابعاد کوچک‌تر ممکن است اصلاً متوجه این کج و کولگی‌ها نشوید. اما با بزرگ‌تر شدن اندازه‌ی آینه، انحرافات و به‌هم‌ریختگی‌های آن خیلی بیشتر به چشم می‌خورند. استفاده از یک ورقه اکریلیک برای آینه‌های هوشمند بزرگ‌تر، به فاجعه ختم می‌شود.

یکی دیگر از معایب استفاده از اکریلیک هنگامی خودنمایی می‌کند که می‌خواهید یک آینه هوشمند فاقد حاشیه‌های کناری بسازید. ورقه‌های اکریلیک برای این دسته از آینه‌های هوشمند بدون حاشیه مناسب نیستند. تلاش برای نصب یک ورقه اکریلیک روی آینه فاقد حاشیه، آشفتگی‌های بسیار ناخوشایندی ایجاد می‌کند و لبه‌های کناری آینه، ظاهر افتضاحی به خود می‌گیرند.

اگر قصد ساخت یک آینه هوشمند فاقد حاشیه را ندارید، این مسئله برایتان مشکل‌ساز نخواهد بود. اما اگر به دنبال یک آینه هوشمند بدون حاشیه‌های کناری هستید، این موضوع را در نظر داشته باشید.

حرف آخر: اکریلیک ارزان‌تر است و به شما اجازه می‌دهد که آن را دقیقا به همان اندازه‌ای که می‌خواهید، برش دهید. بعد منفی آن این است که می‌تواند دچار کج و کولگی یا منحرف شود و در آینه‌های بزرگ، ظاهر خیلی خوبی ندارد.

مزایا و معایب استفاده از شیشه در آینه هوشمند

آینه‌های هوشمند شیشه‌ای می‌توانند ظاهری شگفت‌انگیز داشته باشند. نمی‌توانید زمانی که نمایشگر آینه خاموش است، آن‌ها را از آینه‌های معمولی تشخیص دهید. در ابعاد کوچک، تفاوت متمایزی میان یک آینه هوشمند شیشه‌ای و اکریلیک مشاهده نمی‌گردد. تفاوت‌های اصلی بین این دو، در آینه‌های بزرگ‌تر آشکار خواهند شد.

یکی از دلایلی زیبایی آینه‌های هوشمند شیشه‌ای، استحکام خود شیشه است. شیشه سطحی صاف و زیبا ایجاد می‌کند که تصویر منعکس‌شده را مخدوش یا دچار به‌هم‌ریختگی نمی‌کند. در آینه‌های هوشمند بزرگ‌تر، این مسئله بسیار حائز اهمیت است، چراکه شما متوجه جزئی‌ترین انحرافات خواهید شد.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای شیشه این است که به شما اجازه می‌دهد به آینه‌های هوشمند فاقد حاشیه روی بیاورید. من در این مقاله بیشتر به این موضوع می‌پردازم، چراکه ارزش فکر کردن را دارد.

نکته منفی استفاده از شیشه، وزن آن است. ورقه‌های بزرگ شیشه‌ای برای استحکام بیشتر، باید با ضخامت زیادی تولید شوند. داشتن یک ورقه شیشه‌ای ضخیم‌تر می‌تواند باعث اضافه‌شدن وزن بیشتری به آینه شود. وزن شیشه‌ای که من در آینه بزرگ حمام خود استفاده کرده‌ام، ۱۷ کیلوگرم است. این وزن زیاد را باید حین تصمیم‌گیری در انتخاب میان شیشه و اکریلیک، در نظر گرفت.

در ساخت آینه‌های هوشمند، نه‌تنها قابی که می‌سازید باید بتواند وزن آینه را به‌راحتی تحمل کند، بلکه باید هنگام نصب آینه روی دیوار نیز توجه زیادی به خرج دهید. آخرین چیزی که می‌خواهید حین نصب آینه هوشمندتان اتفاق بیفتد این است که یک ورقه شیشه‌ای غول‌پیکر، به یک کودک برخورد کند.

حرف آخر: شیشه از استحکام بالایی برخوردار است و در صورت استفاده از آن در آینه‌های هوشمند، با نتایج شگفت انگیزی روبه‌رو خواهید شد. در آینه‌های هوشمند بزرگ، باید از شیشه استفاده گردد تا از ایجاد ناهمواری روی سطح آینه جلوگیری شود. اما با این حال، روی بد سکه این است که نه‌تنها کار با شیشه سخت‌تر است، بلکه وزن بیشتری دارد و هزینه‌ی بیشتری هم روی دستتان باقی می‌گذارد.

ساخت آینه هوشمند فاقد حاشیه

تقریباً تمام آینه‌های هوشمندی که در تصاویر اینترنتی مشاهده می‌کنید، دارای حاشیه‌های قاب‌دار هستند. این به این دلیل است که ساخت چنین نوع آینه‌هایی بسیار آسان است. هر کسی می تواند یک آینه هوشمند قاب‌شده بسازد. شما به‌سادگی یک قاب شیشه‌ای می‌خرید، یا قاب خود را دور ورقه‌های شیشه‌ای یا اکریلیکی‌تان می‌سازید.

آینه‌های هوشمند دارای قاب می‌توانند در مواقع مختلف، بسیار خوشایند به‌ نظر برسند و برای بسیاری از افراد، انتخاب مناسبی به شمار بیایند.

ساخت آینه‌های هوشمند بدون حاشیه دشوارتر است، اما باعث می‌شود تفاوت‌های زیادی در سبک و ظاهر آینه در اتاق، ایجاد گردد. دلیل این که من از یک آینه هوشمند فاقد حاشیه در حمام خود استفاده می‌کنم این است که آن‌ها درست مثل آینه‌های حمام، زیبا و فوق‌العاده به نظر می‌رسند.

ممکن است شما نیز به سبک خانه‌تان متوجه شوید که یک آینه هوشمند فاقد حاشیه، بهتر از آینه‌های هوشمند قاب‌دار جا می‌شوند. آن‌ها می‌توانند ظاهری آینده‌نگرانه و مدرن را به خانه‌ی شما ببخشند، در حالی که آینه‌های قاب‌دار تجلی‌گر فضای قدیمی‌تری هستند.

اگر می‌خواهید یک آینه هوشمند فاقد حاشیه بسازید، باید چند نکته را مدنظر داشته باشید. اول این‌که شیشه، بهترین انتخاب در این نوع آینه‌ها است. ورقه‌های اکریلیک وقتی در یک آینه فاقد حاشیه نصب می‌شوند، تغییر شکل داده و ارزان یا بی‌کیفیت به نظر می‌رسند. با شیشه، چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

آینه‌های فاقد حاشیه را می‌توان از طریق سوراخ‌های روی شیشه یا با پایه‌هایی که لبه شیشه را می‌گیرند، نصب کرد. گزینه ارزان و آسان‌تر، خرید پایه‌هایی است که لبه‌ی شیشه را دربرمی‌گیرند. گزینه‌ی سخت‌تری که پیش روی شماست، نصب شیشه با سوراخ‌کردن آن و استفاده از پایه‌ای عمود و ایستاده است.

من برای آینه هوشمند حمام خود چنین کاری انتخاب کردم تا لبه، کاملاً قابل‌مشاهده باشد.

اگر یک ورقه‌ی شیشه‌ای شخصی‌سازی‌شده سفارش می‌دهید، ایجاد سوراخ در موقعیت‌های مناسب و در ابعاد صحیح را در دستور کار خود داشته باشید. اگر می‌خواهید خودتان این سوراخ‌ها را درست کنید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

اولاً، شیشه‌های سکوریت (نشکن) را سوراخ کنید. چنین شیشه‌هایی به‌محض این‌که بخواهید آن را سوراخ کنید، خیلی زود خرد می‌شوند. اگر می‌خواهید از شیشه‌های نشکن استفاده کنید، باید سوراخ‌ها را قبل از این که شیشه برای انجام پروسه‌ی سخت‌شدن فرستاده شود، ایجاد کنید.

اگر از شیشه‌هایی غیر از این دسته استفاده می‌کنید، آن را به‌آرامی بردارید و از تجهیزات مناسب استفاده کنید.

انتخاب مواد مناسب برای آینه هوشمندتان

اگر این مقاله را کامل مطالعه کرده باشید، ایده‌ی خوبی از این که آیا اکریلیک یا شیشه با نیازهای شما مطابقت دارد یا نه، دستتان آمده است.

 اینجا چند نکته‌ی مهم وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تصمیم بگیرید از بین این دو، کدامیک را برای آینه هوشمندتان انتخاب کنید:

  • آینه‌های کوچک‌تر می‌توانند بدون آن‌که در کیفیتشان تفاوتی ایجاد گردد، از شیشه یا اکریلیک استفاده کنند
  • آینه‌های با ابعاد متوسط با شیشه بهتر به‌نظر می‌رسند، اما اگر قابشان به‌خوبی ساخته شود، اکریلیک هم‌چنان خوب به‌نظر می‌رسد
  • از سوی دیگر،‌ آینه‌های هوشمند بزرگ هنگام استفاده از شیشه ظاهر بهتری دارند
  • اکریلیک بسیار ارزان‌تر از شیشه است و می‌توانید آن را به هر اندازه‌ای که می‌خواهید، برش دهید
  • اکریلیک در صورت اعمال فشار می‌تواند دچار انحرافات و ناهمواری‌هایی شود، بنابراین سعی کنید از یک ورقه ضخیم استفاده کنید
  • شیشه می‌تواند وزن زیادی به آینه هوشمند شما اضافه کند، بنابراین در ساخت قاب و پایه های خود دقت زیادی به خرج بدهید
  • اگر آینه هوشمند فاقد حاشیه می‌خواهید، از شیشه استفاده کنید

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *