برای ساخت یک آینه هوشمند به چه چیزهایی نیاز است؟

radzad

radzad

وقتی عموی من برای اولین بار وارد حمامم شد و شاهد روشن‌شدن چراغ‌های حاشیه آینه هوشمند و صفحه‌نمایش آن بود، سریعا بیرون دوید و از من پرسید «چطور می‌توانم یکی مثل این درست کنم!؟»

گرچه آینه هوشمند وسیله‌ای ساده است، اما زمانی‌که به‌درستی ساخته شود، می‌تواند فوق‌العاده آینده‌نگرانه و فوق مدرن به‌نظر برسد.

برای ساخت یک آینه هوشمند، به سه جزء اصلی نیاز دارید: یک سطح شیشه‌ای یا اکریلیک دوطرفه به‌عنوان آینه، یک نمایشگر مانند مانیتور رایانه شخصی یا گوشی هوشمند یا تبلت و نیز تجهیزات کامپیوتری لازم، از قبیل یک دستگاه ساده مانند رزبری پای (Raspberry Pi)، که برای اجرای نرم افزارهای موردنیاز برای اجرا در آینه استفاده می‌شود.

سخت‌افزار مناسب برای آینه هوشمند شما بستگی به ویژگی‌های آینه و کیفیت کلی آن و این که چه ابعادی برایش در نظر گرفته‌اید، دارد.

بیایید به این اجزای اصلی و نحوه‌ی انتخاب گزینه‌های مناسب برای آینه هوشمندتان نگاهی بیندازیم.

آینه های هوشمند راندماکس:

گزینه‌های مختلف نمای خارجی آینه هوشمند شما

تمام ایده‌ای که پشت آینه‌های هوشمند این است که دو عملکرد اصلی دارند. اول این‌که مانند یک آینه‌ی معمولی عمل می‌کند. شما به آینه نگاه می‌کنید و انعکاس عادی تصویر خود را داخل آن می‌بینید. دوم این‌که محتوای موردنظر شما را از پشت آینه نیز نمایش می‌دهد. جفت این عملکردها با یک آینه دوطرفه قابل‌دسترسی هستند.

همه‌ی ما آینه‌های دوطرفه را در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی داخل صحنه‌های بازجویی پلیس مشاهده کرده‌ایم:

چنین آینه‌هایی از داخل اتاق بازجویی، شبیه یک آینه معمولی هستند. از طرف دیگر، آینه کاملا شفاف است. برای این‌که افراد حاضر در اتاق بازجویی طرف دیگر آینه را نبینند، اتاقِ سمت دیگر باید کاملا تاریک باشد.

اگر چراغ‌ها در اتاق دیگر روشن باشند، به‌راحتی می‌توان سوی دیگر آینه را دید.

آینه هوشمند نیز با همین رویکرد عمل می‌کند. هنگامی‌که یک نمایشگر در پشت آینه‌ی دوطرفه قرار می‌گیرد، نور آن به سمت دیگر آینه تابیده می‌شود. برای انجام این کار چندین راه مختلف وجود دارد، از جمله استفاده از ورقه‌هاهای شیشه‌ای یا اکریلیک.

از یک سوی این صفحات، یک لایه بازتابنده بخش اعظمی از نور (معمولاً حدود ۷۰٪) را منعکس می‌کند.

برای پی‌بردن به تفاوت‌های میان شیشه و اکریلیک در آینه هوشمند، این مقاله را مطالعه کنید.

نمایشگرهای قابل‌استفاده در آینه هوشمند شما

نوع نمایشگر مناسب برای آینه هوشمندتان، بستگی به اندازه کلی خود آینه دارد. اگر به‌دنبال یک آینه هوشمند کوچک هستید که قابل قرارگیری روی پایه روی میز باشد، یک نمایشگر کوچک مانند تبلت یا گوشی هوشمند، گزینه‌ای ایده‌آل به‌شمار می‌رود.

مزیت استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند این است که دیگر نیازی به خرید دستگاه جداگانه برای اجرای نرم‌افزارهای مربوط به آینه هوشمند، نخواهید داشت.

به‌سادگی می‌توانید تلفن همراه یا تبلت خود را پشت آینه قرار داده، آن را به برق وصل کنید، برنامه‌ی لازم را نصب کرده و در نهایت آن را راه بیندازید.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، نصب گوشی هوشمند در پشت یک قاب عکس استاندارد بسیار سریع و آسان است.

اگر می‌خواهید یک آینه هوشمند در ابعاد بزرگ‌تری بسازید، بهترین انتخاب، استفاده از مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون است. آینه هوشمند بزرگی که من، برای حمام خود ساخته‌ام، از یک مانیتور ۲۱ اینچی استفاده می‌کند. این مانیتور تمام فضای سطح آینه را اشغال نمی‌کند (چون که از آینه بزرگی استفاده کرده‌ام!). این موضوع باعث شده تا فضای بیشتری برای نمایش هر چیزی که من می‌خواهم روی صفحه فراهم شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که آیا می‌خواهید صفحه‌نمایش شما تمام سطح آینه را بپوشاند یا خیر. به‌عنوان مثال، اگر یک آینه و یک مانیتور دارید که هر دو ۲۱ اینچی هستند، می‌توانید اطلاعات موردنظرتان در آینه هوشمند را در هر جایی از صفحه که دلخواهتان است، نمایش دهید. این مسئله در آینه‌های کوچک‌تر بیشتر به چشم می‌خورد و می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

برای آینه های بزرگ‌تر، تلاش برای پوشاندن تمام سطح آینه، خرج بیشتری روی دستتان می‌گذارد. احتمالاً نمی‌خواهید تنها برای نمایش محتوا در سراسر سطح آینه، یک تلویزیون ۲۷ اینچی خریداری کنید.

هم‌چنین وقتی کمی بیشتر در مورد این موضوع فکر می‌کنید، دوست ندارید محتوایی در وسط آینه قرار بگیرد که مانع انعکاس تصویر خودتان شود. اگر به تصاویر منتشرشده از آینه‌های هوشمند بزرگ در سراسر این سایت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که محتوای درون آینه در گوشه‌های آن نمایش داده می‌شود.

نمایش محتوای هوشمند در گوشه یا یک سمت آینه‌های بزرگ بدین معناست که می‌توانید با یک نمایشگر کوچک‌تر هم قضیه را فیصله بدهید. این مسئله باعث می‌شود تا آینه هوشمندتان در عین داشتن ظاهری شگفت‌انگیز، هزینه‌ی زیادی روی دستتان نگذارد.

پس از این که تصمیم گرفتید که می‌خواهید آینه هوشمندتان چه ابعادی داشته باشد، تشخیص اندازه نمایشگر آسان می‌شود. هم‌چنین در صورتی که از قبل نمایشگری دارید که می‌توانید از آن استفاده کنید (مثلاً یک تبلت یا مانیتور قدیمی)، بهتر است اندازه‌ی آینه هوشمند خود را مطابق آن، برنامه‌ریزی کنید.

برای پی‌بردن به جزئیات بیشتر درباره‌ی انتخاب مانیتور مناسب برای آینه هوشمند خود، این مقاله را مطالعه کنید.

اجرای نرم افزار Smart Mirror

پس از آن‌که آینه و نمایشگر خود را تهیه کردید، به یک دستگاه برای اجرای نرم افزار آینه هوشمند خود نیاز دارید. اگر از گوشی هوشمند یا تبلت استفاده می‌کنید، استفاده از نرم‌افزارهای مورد نیاز بسیار آسان است، چراکه از قبل هرچیزی که به آن نیاز پیدا می‌کنید را در اختیار خواهید داشت.

به‌سادگی یکی از چندین برنامه‌ی ساخته‌شده مختص آینه‌های هوشمند را دریافت و نصب کنید و دیگر نیازی نیست کاری انجام دهید. بعد منفی استفاده از چنین برنامه‌هایی این است که ویژگی‌های قابل‌استفاده در آینه هوشمند شما، محدود می‌شود.

اگر می‌خواهید کنترل کامل روی ویژگی‌های آینه هوشمند خود داشته باشید (به عنوان مثال: فرمان‌های صوتی، ادغام دستیارهای صوتی الکسا/گوگل، تقویم، قابلیت تشخیص چهره)، محبوب‌ترین گزینه استفاده از رایانه رزبری پای (Raspberry Pi) است.

اگر تا به حال از رزبری پای استفاده نکرده‌اید، می‌توانید آن را رایانه‌ای در ابعاد یک کارت اعتباری در نظر بگیرید. این دستگاه‌ها، رایانه‌های ارزان‌قیمتی هستند که برای استفاده در پروژه‌های الکترونیکی هم‌چون آینه‌های هوشمند، بسیار محبوب به‌شمار می‌روند.

اگرچه آن‌ها به‌اندازه‌ی یک رایانه رومیزی معمولی قدرتمند نیستند، اما به اندازه کافی قدرت دارند تا نرم‌افزارهای موردنیاز برای استفاده در آینه‌های هوشمند را اجرا کنند.

رزبری پای دارای یک خروجی HDMI است که از طریق آن، به مانیتور شما متصل می‌شود. مزیت استفاده از رزبری پای این است که هم حین راه‌اندازی هوشمند و هم در آینده و پس از نصب کامل آن، می توانید ویژگی‌های جدیدی را به‌راحتی به آینه هوشمند خود اضافه کنید.

به‌عنوان مثال، شاید بخواهید بلندگوهایتان را به هم وصل کنید تا از آینه برای صحبت با شما یا پخش موسیقی استفاده شود. ممکن است دوست داشته باشید یک حسگر حرکت اضافه کنید تا وقتی آینه، حضور افراد در آن منطقه را تشخیص می‌دهد، روشن/خاموش شود.

یا شاید هم بخواهید یک میکروفون برای انجام دستورات صوتی به آینه‌ی خود وصل کنید.

کیت رایانه رزبری پای ارزان‌قیمت است و هر چیزی را که برای فعالیت آینه هوشمند خود به آن نیاز دارید را ارائه می‌‌کند. حتی اگر دانش شما در حوزه برنامه‌نویسی صفر هم باشد، از اینکه چقدر کار با رزبری پای برای استفاده در پروژه‌هایتان آسان است، شگفت‌زده خواهید شد.

آیا ساخت آینه هوشمند کار دشواری است؟

ساخت یک آینه هوشمند ممکن است از چند ساعت تا چندین هفته طول زمان ببرد. همه چیز بستگی به یک‌سری عوامل و معیارهای مشخص دارد که عبارت‌اند از: ویژگی‌هایی دارد که می‌خواهید آینه هوشمند شما داشته باشد، نوع سخت‌افزاری که در آینه هوشمندتان از آن استفاده می‌کنید و این‌که ابعاد آینه هوشمند موردنظرتان چقدر است.

به‌عنوان مثال، اگر یک گوشی هوشمند قدیمی دارید، تنها کافی است آن را پشت یک آینه دوطرفه نصب و یک اپلیکیشن آینه هوشمند را دریافت کنید. در چنین پروژه آسانی نیازی به سر و کله زدن با نرم‌افزارها و قابلیت‌های مختلف نیست.

اگر می‌خواهید یک آینه هوشمند در ابعاد کوچک تا متوسط بسازید، باید تلاش بیشتری به خرج دهید. احتمالاً برای این کار، از یک مانیتور به عنوان نمایشگر آینه استفاده می‌کنید. بنابراین برای اجرای آن به دستگاهی مانند رزبری پای نیاز است.

اگر قبلاً از رزبری پای برای پروژه‌های این‌چنینی استفاده نکرده‌اید، ممکن است کمی طول بکشد تا ساز و کار کلی آن دستتان بیاید، گرچه خیلی کار سختی نیست. آموزش‌های گام به گام و مقالات موجود در این وب‌سایت، کار را برای شما آسان‌تر می‌کنند، اما هم‌چنان چند مرحله‌ی دیگر پیش روی شما وجود دارد.

هنگام ساخت آینه هوشمند با استفاده از یک مانیتور به‌عنوان صفحه‌نمایش، باید مدتی را صرف نصب مانیتور روی یک قاب کنید. حتی اگر قبلاً چنین کاری انجام نداده‌اید، این کار بسیار چیز ساده‌ای است.

ساختن یک آینه هوشمند بزرگ هم آنقدرها سخت نیست، اما باید حین ساخت آن مراقب خود باشید. آینه‌های بزرگ وزن زیادی دارند، بنابراین باید مطمئن شوید قابی که می‌سازید محکم است و به‌درستی روی دیوار نصب می‌شود. صبور بودن در ساخت آینه‌های هوشمند بزرگ، عامل بسیار مهمی است.

به‌طور کلی، ساخت یک آینه هوشمند، پروژه‌ای کاملا ساده است. اگر از توصیه‌های ذکرشده در این سایت پیروی کنید، تمام مراحل را به‌خوبی فرا خواهید گرفت. این یک راه عالی برای آغاز کار در پروژه‌هایی است که در آن‌ها از رایانه رزبری پای استفاده می‌شود که در نهایت، یک ویژگی ممتاز برای خانه‌تان را با خود به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *