مقایسه دوربین‌های مداربسته خانگی سیمی و وایرلس

radzad

radzad

اگر دوربین‌های مداربسته خانگی را بررسی می‌کنید باید بین دو نوع اصلی آن، سیمی و وایرلس، یکی را انتخاب کنید. ابهامات زیادی درباره این دو نوع دوربین وجود دارد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا تفاوت‌‌ها را شناخته و تشخیص دهید کدام نوع برای شما مناسب‌تر است، چه دنبال تعداد کمی دوربین باشید یا یک سیستم کامل امنیتی خانگی بخواهید.

اصطلاح وایرلس (wireless) به نحوه انتقال تصاویر دوربین، نه چگونگی تغذیه آن، اشاره دارد. دوربین‌های وایرلس با وایفای (Wi-Fi) تصاویر خود را انتقال می‌دهند در حالیکه دوربین‌های سیمی از سیم‌ برای انتقال تصویر خود استفاده می‌کنند. دوربین‌های وایرلس می‌توانند توسط برق متناوب (مانند برق خروجی معمولی خانگی) یا باطری‌ تغذیه شوند. وقتی یک دوربین وایرلس توسط باطری تغذیه شود، به یک دوربین کاملا بی‌سیم تبدیل می‌شود. در اینجا توضیح ساده‌ای درباره سه اصطلاح آمده است که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • سیمی: توسط یک کابل به یک منبع تغذیه و اینترنت متصل می‌شود.
  • وایرلس: از طریق Wi-Fi با اینترنت و توسط یک کابل با یک منبع تغذیه ارتباط دارد.
  • بی‌سیم: دوربین‌های وایرلسی که از طریق Wi-Fi به اینترنت متصل شده و توسط باطری تغذیه می‌شوند.

دوربین مداربسته خانگی وایرلس با سیم چیست؟

دوربین مداربسته خانگی وایرلس، که با عنوان دوربین Wi-Fi هم شناخته می‌شود، تصاویر خود را از طریق Wi-Fi منتقل کرده و با برق متناوب تغذیه می‌شود. این بدین معناست که این دوربین باید توسط یک کابل تغذیه برق به یک دوشاخه متصل شود. یک دوربین وایرلس، بدون سیم نیست؛ بلکه به دلیل اینکه از اینترنت وایرلس (W-Fi) استفاده می‌کند، دوربین وایرلس نامیده می‌شود. وقتی یک دوربین وایرلس توسط باطری تغذیه شود، به یک دوربین بی‌سیم تبدیل می‌شود.

دوربین‌های مداربسته وایرلس خانگی عموما تصویر خود را بر روی یک سرور ابری ذخیره می‌کنند، در نتیجه شما می‌توانید از هر جایی به آن دسترسی داشته باشید. همچنین بعضی از آنها می‌توانند فیلم را در حافظه‌های فرعی، همچون کارت حافظه میکرو SD که در دوربین هست، ذخیره کنند. دوربین‌های وایرلس به دلیل اینکه نصبشان آسان بوده و با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند یا کامپیوتر می‌توان به سادگی تصاویر آنها را دید، پرکاربرد و پر طرفدار هستند.

دوربین‌های مداربسته وایرلس معمولا وقتی تصاویر را ضبط می‌کنند که حرکت یا صدایی را تشخیص ‌دهند البته بعضی از آنها قابلیت تنظیم برای ضبط بدون وقفه در صورت اتصال به برق دارند. آنها فیلم را با وضوح بالا ضبط کرده و اگر مجهز به دید در شب باشند می‌توانند در شب تصاویر را ضبط کنند. این دوربین‌ها عمدتا قابلیت‌های صوتی دوطرفه نیز دارند در نتیجه شما می‌توانید با فردی که دوربین تصویرش را می‌گیرد، صحبت کنید. در نهایت بعضی از مدل‌ها از یادگیری ماشین (Machine Learning) بهره میبرند؛ فناوری که دوربین‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای مفیدی انجام دهند مثلا وقتی شخص یا بسته‌ای را تشخیص می‌دهند شما را متوجه کنند.

دوربین مداربسته خانگی سیمی چیست؟

سیستم دوربین مداربسته خانگی سیمی، که با عنوان سیستم امنیتی DVR (ضبط فیلم دیجیتال) نیز شناخته می‌شوند، دستگاه ضبطی است که با چند دوربین ادغام شده است. تعداد دوربین‌ها معمولا از 4 عدد شروع شده و می‌تواند تا 16 عدد باشد. این دوربین‌ها بدون وقفه تصاویر را ضبط کرده، می‌توانند برای مشاهده از راه دور به اینترنت متصل شوند، و توسط سیم به اینترنت و برق متصل هستند.

دو نوع سیستم دوربین مداربسته خانگی سیمی وجود دارد: سیستم‌های قدیمی DVR که از یک کابل هم‌محور برای تغذیه برق دوربین‌ها و ضبط تصاویر استفاده می‌کنند، و سیستم‌های جدیدتر NVR (ضبط فیلم شبکه‌بندی‌شده) که از کابل‌های اترنت هم برای تغذیه دوربین‌ها و هم ضبط تصاویر استفاده می‌کنند. هم سیستم‌های DVR و هم NVR می‌توانند توسط یک کابل اترنت به اینترنت متصل شوند. سیستم‌های NVR پیشرفته‌تر بوده و می‌توانند فیلم‌هایی با کیفیت بیشتر نسبت به سیستم‌های DVR ضبط کنند. همچنین سیستم‌های NVR می‌توانند برخی از ویژگی‌های دوربین‌های وایرلس، از جمله ارتباط دوطرفه و تشخیص انسان را، داشته باشند.

دوربین‌هایی که در یک سیستم امنیت خانگی سیمی هستند، از طریق DVR یا NVR تغذیه شده و نیاز به اتصال به یک خروجی ندارند. بیشتر سیتم‌های سیمی برنامه‌ای برای دیدن تصاویر روی تلفن هوشمندتان دارند البته شما می‌توانید برای دیدن تصاویر ضبط‌شده و تصاویر زنده صفحه نمایش رایانه را به دستگاه ضبط، متصل کنید.

دوربین‌های مداربسته وایرلس خانگی بدون سیم چه مزایا و معایبی دارند؟

مزایا:

  • نصب و تنظیم آسان‌تری دارند.
  • عموما راه‌اندازی راحت‌تری دارند.
  • معمولا دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند یادگیری ماشین (Machine Learning) هستند.
  • نیاز به منبع تغذیه برق شهری ندارند.
  • عموما از ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنند که به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر ضبط شده قبلی خود را از هر جایی ببینید.

معایب:

  • برای ذخیره‌سازی ابری پرداخت ماهیانه دارند.
  • به دلیل وابستگی به Wi-Fi ممکن است کیفیت مشاهده فیلم زنده آنها به دلیل اختلال در شبکه وای فای دچار مشکل شود.
  • باید مرتبا باطری‌های آنها تعویض شوند.
  • می‌توانند در معرض هک‌شدن قرار بگیرند.

مزایای دوربین‌های مداربسته وایرلس خانگی

اولین مزیت دوربین‌های مداربسته وایرلس این است که نصب آنها نسبت به دوربین‌های سیمی آسان‌تر است. ممکن است لازم باشد آنها را با استفاده از مته به دیوار یا سقف نصب کنید. به جز این مورد، نصب کم‌هزینه‌ای دارد، فقط آن را به برق وصل کرده و با استفاده از برنامه تلفن هوشمند دوربین به Wi-Fi متصل کنید.

همچنین استفاده از دوربین‌های مداربسته وایرلس بسیار ساده است. می‌توانید تصاویر زنده یا ضبط‌شده را با یک برنامه جست و جو کنید. در این برنامه، نمایش جدول زمانی از وقایعی را که با تحرک یا صدا ایجاد شده‌اند، میتوانید جست‌وجو کنید و در تلفن هوشمند یا تبلت مشاهده کنید. همچنن می‌توانید تنظیمات دوربین خود را از طریق برنامه کنترل کرده و تصاویری را که می‌خواهید برای زمان بیشتری ذخیره داشته باشید، دانلود کنید.

دوربین‌های وایرلس همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای دارند که ناشی از یادگیری ماشین (Machine Learning) و نرم‌افزار نوآورانه است. جف ولچ (Jeff Welch) یک افسر اصلاح سابق و موسس شرکت با مسئولیت محدود مشاوران امنیتی Grab The Axe در آمریکا در مورد نسل جدید دوربین های امنیتی می گوید:«دوربین‌های وایرلس می‌توانند تفاوت بین یک انسان یا حیوانی را که در حیاط شما هست، یا اگر فردی چند بار از یک سو به سوی دیگر حرکت می‌کند، تشخیص دهند.»

 برخی از دوربین‌های وایرلس امکان ذخیره‌سازی سوار بر دستگاه را دارند در نتیجه شما می‌توانید تصاویر را مستقیما در یک کارت میکرو SD ذخیره کنید. اگر دوربین باطری خور و حافظه فرعی دارید، دوربین‌تان می‌تواند درصورت نبود برق و اینترنت هم به ضبط‌کردن ادامه دهد.

از آنجایی که بیشتر دوربین‌های وایرلس از ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنند، نسبت به سیستم‌های سیمی می‌توانید تعداد بیشتری فیلم را برای زمان بیشتری ذخیره کنید. برخی از سیستم‌های ابری امکان تصویربرداری تا 60 روز را دارند هرچند باید برای ذخیره فیلمها در فضای ابری، هزینه‌ای بپردازید.

دوربین‌های وایرلس راه‌حل بسیار خوبی برای مستاجرین است، چرا که نصب و برداشتن آنها آسان است. اگر فکر می‌کنید ممکن است بخواهید مکان آنها را در آینده تغییر دهید، انعطاف‌پذیری آنها نیز موجب شده است که گزینه خوبی باشند.

معایب دوربین‌های مداربسته وایرلس خانگی

هزینه‌های ماهانه یکی از بزرگترین معایب دوربین‌های وایرلس است. بیشتر این دوربین‌ها از ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنند که نیاز به پرداخت اشتراک دارد. همچنین ممکن است لازم باشد هزینه‌ای را برای دسترسی به ویژگی‌های اضافه مانند تشخیص انسان بپردازید.

کیفیت دوربین‌های وایرلس وابسته به شبکه Wi-Fi خانه شماست. اگر Wi-Fi شما خیلی کند باشد یا اینکه دوربینتان خیلی دور از روتر وایفای شما قرار داشته باشد، ممکن است دچار مشکلات سیگنالی شده یا گاهی اصلا امکان تماشای زنده را نداشته باشید.

یکی دیگر از مشکلات دوربین‌های وایرلس این است که کیفیت فیلم شما با توجه به نوسانات پهنای باند اینترنت‌تان، ناپایدار باشد. حتی اگر اینترنت 1 گیگابایتی داشته باشید، کیفیت Wi-Fi بر اساس بسیاری از عوامل، مثلا اینکه چند نفر در همسایگی شما در یک زمان مشخص از اینترنت استفاده می‌کنند و تداخلات رادیویی ناشی از سایر دستگاه‌های وایرلس در خانه‌تان، زیاد و کم می‌شود. در نتیجه ممکن است دوربین با کیفیت 4K شما گاهی با کیفیت 720p (حتی نه با وضوح HD) تصاویر را انتقال دهد زیرا پهنای باند کافی برای ایجاد فیلمی با کیفیت بیشتر وجود ندارد.

دوربین‌های وایرلس از نظر مکان قرارگیری بسیار منعطف هستند ولی باید دوربین‌های خود را با سیم به یک پنل خورشیدی متصل کرده یا به خاطر داشته باشید که باطری‌های آنها را شارژ کنید. ولچ (Welch) می‌گوید: « اگر باید یک باطری را خارج کنید تا آن را شارژ کنید، این باعث می‌شود آن نقطه پوشش تصویری نداشته باشد مگر اینکه پشتیبانی داشته باشید که بتوانید آن را خارج کنید». همچنین دوربین‌های بی‌سیم بدون تخلیه سریع باطری‌های‌شان نمی‌توانند بدون وقفه تصاویر را ضبط کنند. در عوض آنها تصاویر را در بازه‌های زمانی کوتاه (10 ثانیه تا 5 دقیقه، با توجه به برند دوربین) ضبط می‌کنند، که این بدین معناست که شما ممکن است لحظات کلیدی را از دست بدهید.

از آنجایی که دوربین‌های وایرلس مستقیما به اینترنت متصل شده و امکان دسترسی از راه دور را فراهم می‌کنند، ممکن است هک شده و حریم شخصی و امنیت شما را در معرض خطر بگذارند.

مزایا و معایب دوربین‌های مداربسته سیمی چیست؟

مزایا:

  • معمولا بیشتر قابل اعتماد هستند.
  • معمولا ایمن‌تر هستند.
  • ثبات کیفیت فیلم آنها بیشتر است.
  • هزینه ذخیره‌سازی ابری ماهانه ندارند.

معایب:

  • عموما نیاز به نصب تخصصی دارند.
  • برنامه‌های تلفن همراه و نرم‌افزارها اغلب پیشرفته و مخاطب‌پسند نیستند.
  • با سیستم‌های هوشمند خانگی مانند Google Assistant یا Amazon Alexa کار نمی‌کنند.

مزایای دوربین‌های مداربسته سیمی خانگی

بزرگترین مزیت یک سیستم دوربین سیمی، مطئن‌بودن آن است. ولچ می‌گوید: «با یک سیستم سیمی دیگر نیازی نیست نگران سیگنال Wi-Fi یا شارژکردن باطری‌های دوربین باشید». «با وجود دوربین‌های وایرلس اگر شبکه ضعیف شود، دوربین‌ها نیز ضعیف خواهند شد. در دوربین‌های سیمی می‌توانید همه چیز را با یک باطری پشتیبان قوی، نگه دارید». او همچنین خاطر نشان می‌کند که دوربین‌های مداربسته سیمی کمتر در معرض هک‌شدن قرار می‌گیرند (هرچند غیرممکن نیست)، اما همچنان با وجود مزیت اتصال به اینترنت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید وقتی از خانه دور هستید تصاویر را ببینید.

با وجود اینکه دوربین‌های سیمی می‌توانند به اینترنت متصل شوند، این حقیقت که می‌توانند کاملا محلی عمل کنند امنیت آنها را بیشتر می‌کند. ولچ می‌گوید اگر حریم شخصی و امنیت شبکه‌تان مسئله مهمی است، دوربین‌های سیمی گزینه مناسبی هستند.

اگر سیگنال Wi-Fi شما غیرقابل اطمینان یا بی‌ثبات است یا ملک بزرگی دارید که مناطق زیادی را پوشش می‌دهد، دوربین‌های سیمی راه حل خوبی هستند. سیگنا‌های Wi-Fi فاصله خیلی دور را پشتیبانی نمی‌شوند، حداکثر 92 متر درصورتی که هیچ دیوار یا چیزی باعث توقف سیگنال نشود. سیستم سیمی سیگنال مناسب‌تری را تامین خواهد کرد. بعلاوه کیفیت فیلم همواره ثابت خواهد ماند به طوری که با وجود نوسانات پهنای باند، این کیفیت همچنان ثابت خواهد ماند و دوربین‌ها پهنای باند زیادی را استفاده نخواهند کرد چون نیازی به فرستادن فیلم‌های‌شان به فضای ابری ندارند.

ذوربین‌های سیمی متناوبا تصاویر را ضبط کرده و به پرداخت ماهیانه‌ یا اشتراک ذخیره‌سازی ابری نیاز ندارند، و شما می‌توانید دوربین‌های بیشتری را با هزینه کمتر به سیستم اضافه کنید. خود دوربین‌ها قیمتی کمتر از مشابهین وایرلس خود دارند چرا که بیشتر مغزهای سیستم در دستگاه ضبط قرار دارد نه در دوربین‌ها.

معایب دوربین‌های مداربسته سیمی خانگی

تجهیزات یک سیستم دوربین سیمی ممکن است قیمتی کمتر از یک سیستم مشابه وایرلس داشته باشد اما تنظیمات عموما هزینه بیشتری خواهند داشت. به این خاطر است که نصب تخصصی اغلب لازم است مگر اینکه خودتان مشکلی در پیداکردن سیم‌ها در دیوارها و در طول سقف برای اتصال آنها به دستگاه ضبط مرکزی نداشته باشید.

برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که سیستم‌های سیمی استفاده می‌کنند اغلب نسبت به برنامه‌هایی که دوربین‌های وایرلسی همچون برندهای مشهور Ring، Nest و Arlo استفاده می‌کنند، پیشرفته و مخاطب‌پسند نیستند. بعلاوه، دوربین‌های سیمی با دستیاران مجازی مانند Google Assistant یا Amazon Alexa کار نمی‌کنند در حالیکه بسیاری از دوربین‌های وایرلس این ویژگی را دارند. همچنین ممکن است لازم باشد که شما صفحه نمایش یک کامپیوتر را برای مشاهده تصاویر تنظیم کنید. اغلب سیستم‌های DVR از نظر ظرفیت محدود هستند، قابلیت ضبط 7 تا 14 روز از تصاویر را قبل از پاک‌کردن موارد ضبط‌شده دارند.

دوربین‌های مداربسته وایرلس خانگی چه مشکلاتی درمورد حریم شخصی دارند؟

وقتی شما دوربین مداربسته‌ای دارید که خانه‌تان رابازبینی می‌کند، اعمال و مکلمات شما مانند دوستان و خانواده‌تان در حال ضبط‌شدن است. اگر دوبین به اینترنت متصل باشد، همانطور که اکثر دوربین‌های وایرلس هستند، اکنون تصاویر آنلاین است. این نگرانی‌های خاص مربوط به حریم شخصی را تا حدی می‌افزاید چرا که همه تصاویری که از طریق اینترنت منتقل می‌شوند قابلیت هک‌شدن دارند. کریس کیابارا (Chris Ciabarra)، متخصص امنیتی با 20 سال تجربه و موسس شرکت آتنا سکیوریتی (Athena Security) اینگونه توضیح می‌دهد:«بسیاری از رمز‌های پیش‌فرض، هک‌کردن دوربین‌ها را آسان می‌کند». «امنیت ابری عالی است اما اگر سیستم ابری را هک کنید به تمام سیستم درون ابر دسترسی خواهید داشت».

روش‌های ساده‌ای برای محافظت دوربین‌های‌تان در برابر هک‌شدن یا دسترسی بدون اجازه شما وجود دارد که باید انجام دهید. اولین و مهمترین آن مراقبت از رمزتان است. آراپ موکرجی (Arup Mukherjee)، مهندس نرم‌افزار با سابقه 25 سال و سازنده Camect، یک ضبط‌کننده فیلم شبکه که برای افزایش ایمنی دوربین‌ها ساخته شده است، می‌گوید:«از تغییر رمز دوربین‌تان که از قبل تنظیم شده است، اطمینان حاصل کنید». «و اگر واقعا می‌خواهید مطمئن شوید که کسی شما را نمی‌بیند، هر زمانی که ممکن است، دوربین را قطع کرده یا آن را با چیزی بپوشانید». اقداماتی با جدیت کمتر هم وجود دارد ازجمله می‌توانید احراز هویت دو عاملی را در حساب خود فعال کنید.

در ایالات متحده آمریکا، قوانین شنود و ضبط قیلم ها با توجه به ایالتی که مردم در آنها ساکن هستند، متفاوت است. دینایز هاول (Denise Howell)، یک حقوق‌دان اینترنت و تکنولوژی، توضیح می‌دهد:«قانون فدرال یک سیستم رضایت یک جانبه است: تا وقتی که شما در مکالمه‌ای مشارکت داشته و از ضبط‌شدن آن رضایت دارید، مهم نیست که افراد دیگر درگیر در آن مکالمه چه فکر می‌کنند». «هرچند برخی ایالت‌ها قوانین رضایت دوجانبه (یا دقیق‌تر همه‌جانبه) دارند که در اینصورت ضبط مکالمات بدون رضایت همه افراد غیر قانونی است». هاول پیشنهاد می‌کند درصورت نصب دوربین‌های مداربسته‌ای که صدا را ضبط می‌کنند، با کسب رضایت صریح (ترجیحا کتبی) نگرانی‌های حقوقی خود را در هنگام ضبط مکالمه‌ای که در آن هستید، کمتر کنید. او می‌گوید:«آنها نباید مکالمات دیگران را ضبط کنند».

این قوانین تنها برای صدا صدق می‌کند. هاول درمورد فیلم‌ها اینطور می‌گوید: «مردم در ایالات متحده آمریکا برای حریم شخصی انتظارات کمتری در خارج از محیط‌های خاص خانه یا اتوموبیل خود دارند». این قوانین برای سارقین نیز صادق نیست. هاول می‌گوید:«فیلم یا عکسی از فردی که در حال تجاوز به حریم خصوصی، ورود غیرقانونی یا ارتکاب هرگونه جرم دیگری است و توسط یک دوربین مداربسته خانگی ضبط شده، مشمول هیچ‌گونه محافظت حریم خصوصی خاصی نمی‌شود.

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از هرگونه ملاحظات قانونی و شخصی این است که زمانی که در خانه هستید، دوربین‌ها را خاموش کرده و وقتی از خانه خارج می‌شوید، آنها را روشن کنید. بسیاری از دوربین‌های مداربسته وایرلس این ویژگی را در خود دارند. همچنین بهتر است از برچسب‌ها یا علائمی که همراه دوربین‌های مداربسته بوده و نشان‌دهنده این است که این ملک از نظر صدا و تصویر تحت نظر است، استفاده کنید.

آیا برای داشتن دوربین مداربسته وایرلس خانگی باید حتما Wi-Fi داشته باشید؟

بیشتر دوربین‌های مداربسته وایرلس خانگی برای ارتباط با فضای ابری برای ذخیره‌سازی تصاویر خود نیاز به Wi-Fi دارند. هرچند برخی از آنها قادر هستند یک شبکه وایرلس محلی را ایجاد کنند که به اینترنت متصل نمی‌شود. سایر دوربین‌ها می‌توانند تصاویر خود را مستقیما در دوربین ذخیره کرده و تنها در صورت درخواست شما و فقط با Wi-Fi آن را به فضای ابری بفرستند. تصاویر دوربین‌های وایرلس بدون اتصال به اینترنت قابلیت دیده‌شدن در خارج از خانه را ندارند. یکی از روش‌های اتصال یک دوربین به اینترنت بدون Wi-Fi، استفاده از داده تلفن همراه است. مودم هایی که با یک سیم کارت کار میکنند از این نمونه ها هستند. هرچند این دوربین‌های مجهز به LTE، گران قیمت بوده و از نظر کیفیت فیلم‌شان محدود هستند چرا که معمولا اتصالات تلفن همراه به اندازه Wi-Fi سریع نبوده و نمی‌توانند داده زیادی را انتقال دهند.

راندماکس، مرجع تخصصی تامین تجهیزات مدرن و هوشمند ساختمانی، سعی کرده است که مجموعه مناسبی از انواع دوربین های مدار بسته و امنیتی با کیفیت را برای مشتریان خود فراهم کند. در صورت تمایل با کلیک کردن روی این لینک، میتوانید از این دوربینها و قیمت ها و مشخصاتشان مطلع شوید. همچنین میتوانید با مشاوران خود در راندماکس تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی رایگان بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید:

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *